Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Uppgradera" till SL eller ny installation?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-04 22:29

Hej!
Jag undrar vad som är bäst, att först installera Leopard och sedan Snow Leopard eller installera Snow Leopard direkt utan att först installera Leopard? Ger det någon prestanda förändring? Nu har jag först formaterat om disken och sedan installerat Leopard och sedan Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-04 20:05

"Uppgradera" till SL eller ny installation?

Det vet jag inte. Jag gjorde så att jag formaterade om disken och la in Leopard. nu tänkte jag installera SL innan jag lägger in alla program osv. Eller kan man installera SL direkt utan att först installera Leopard?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-04 22:28
Ursprungligen av vicce:

Jag gjorde så att jag formaterade om disken och la in Leopard. nu tänkte jag installera SL innan jag lägger in alla program osv. Eller kan man installera SL direkt utan att först installera Leopard?

Det går bra att installera "uppdateringsskivan" av Snow Leopard utan att ha Leopard installerat.

Tjena. Okej jag har inte kört snowleopard ännu, men kommer göra detta ikväll.
Jag skall hämta min skiva på macforum i gbg och undrar hur jag skall göra med den,
Skall jag uppdatera eller installera nytt?

Datorn är min första Mac och jag har haft den i några dagar bara, så jag är inte så duktig på detta ännu.

Och om jag skall installera nytt, hur gör jag då?

Jag får tacka för hjälpen.

//Michael N

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-05 11:25
Ursprungligen av chalmeristen:

Tjena. Okej jag har inte kört snowleopard ännu, men kommer göra detta ikväll.
Jag skall hämta min skiva på macforum i gbg och undrar hur jag skall göra med den,
Skall jag uppdatera eller installera nytt?

Datorn är min första Mac och jag har haft den i några dagar bara, så jag är inte så duktig på detta ännu.

Och om jag skall installera nytt, hur gör jag då?

Jag får tacka för hjälpen.

//Michael N

Du behöver bara uppdatera. Stoppa in skivan och följ anvisningarna. Lätt som en plätt. Det är bara dom som har lagt till en massa konstiga tillägg som kan få problem och brukar förespråka en "ren installation"

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 11:29

Har man en helt färsk mac så är det ingen mening med att göra en ren installation – även om det är det säkraste sättet att slippa problem. Det är inte alla installerade program som gillar att vakna upp i ett nytt operativ hur som helst.

Ursprungligen av planB:

Har man en helt färsk mac så är det ingen mening med att göra en ren installation – även om det är det säkraste sättet att slippa problem. Det är inte alla installerade program som gillar att vakna upp i ett nytt operativ hur som helst.

Okej då vet jag. Har ju inte hunnit installera några program ännu, så då är det nog ingen problem.

Får tacka för tipset!

//Michael N

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-05 12:00

Inlägg 9 - 12 är också infogade från en annan tråd.
/Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-05 23:34

Så, nu har jag formaterat om igen och lagt in SL direkt. Det första jag upptäckte var att iPhoto, iWeb osv inte fanns med... Hur får jag tillbaka dessa program nu då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 23:42
Ursprungligen av vicce:

Så, nu har jag formaterat om igen och lagt in SL direkt. Det första jag upptäckte var att iPhoto, iWeb osv inte fanns med... Hur får jag tillbaka dessa program nu då?

De finns på någon av skivorna som kom med datorn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-06 09:39

Dom ligger i iLife paketet och som planB redan har skrivit så finns dom på någon av skivorna som kom med datorn.
Om du vill ha nyaste versionerna (Om du har äldre versioner än 09) så måste du köpa dessa separat.

"Rena installationer" är något för Windows. Jag har alltid updaterat. Miljoner gånger på miljoner Macar i miljoner år. Har aldrig haft problem - åtminstone inga problem som har med att jag valde update istället för "ren installation".
Det är inte meningen att man ska göra "rena installationer" med MacOSX - det är inget Apple rekomenderar. Utgångsläget är update - det är så man gör. Detta är Apple OSX (med UNIX i botten). Inte Windows. Ta inte med er Windowskulturen hit :-D. Glöm den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-06 12:15

Jag har lite konstiga problem efter jag importerade mitt gamla användarkonto till SL så ska bli till att skapa ett nytt istället och föra över program och dokument dit och inte ta med några inställnigar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 09:40

Det har blivit mycket bättre med de senaste versionerna av Mac OS X. I och med Mac OS X 10.6 så uppdaterade jag och allt fungerar utmärkt.
Fördelen numera är att om man slipper en del skräp som gör att program fungerar konstigt. Installerade på en dator där Mail krashade (pga RRS), Safari krashade (pga coolibris plugin) och något till som jag inte kommer ihåg. Men samtidigt, vet man hur man lägger in allt manuellt så kan man utan problem ta bort trilskande plugins och tillägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-04 23:09

Prestanda mässigt, vad är bäst NickZse. Att först installera Leopard och sedan Snow Leopard eller Snow Leopard direkt?

Ursprungligen av vicce:

Prestanda mässigt, vad är bäst NickZse. Att först installera Leopard och sedan Snow Leopard eller Snow Leopard direkt?

Varför överhuvudtaget fundera på att gå omvägen via Leopard? Du tjänar ingenting på det, utan installationen kommer bara att ta mer av din tid.

Inlägg #3, 4, 5 och 7 har flyttats hit från en annan tråd. Den andra tråden handlar om backup på Adium-konversationer. Blanda då inte in andra frågor där!

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 08:04

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror knappast du märker någon skillnad hur du än gör. Jag beslutade mig dock för att göra en ren installation av SL eftersom jag hade mycket få egna inställningar och program på den aktuella datorn. Så lite "klutter" som möjligt borde väl vara det optimala.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-06 09:47
Ursprungligen av NickZse:

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror knappast du märker någon skillnad hur du än gör. Jag beslutade mig dock för att göra en ren installation av SL eftersom jag hade mycket få egna inställningar och program på den aktuella datorn. Så lite "klutter" som möjligt borde väl vara det optimala.

Vi har uppgraderat en rad med Leopardburkar till Snow Leopard och samtliga fungerar som förväntat. Jag tillhör dem som lite grand synar myten om "rena installationer".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 11:16
Ursprungligen av Northwiz:

Vi har uppgraderat en rad med Leopardburkar till Snow Leopard och samtliga fungerar som förväntat. Jag tillhör dem som lite grand synar myten om "rena installationer".

Ibland vill man börja från ruta ett av andra skäl. Också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-05 09:50

Det är helt onödigt att installera Leopard först om du ändå skall ha in Snow Leopard sedan.

1
Bevaka tråden