Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Loggar in i Ubuntu, kastas ut efter 2 sekunder (Parallels)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-05 11:17

Jag har installerat Ubuntu virtuellt utan att få några felmeddelanden. När jag drar igån den "maskinen" loggas jag in så långt att jag ser skrivbordet och några ikoner i menyraden, men kastas ut efter bara någon sekund. EFtersom jag har satt den på autoinloggning försöker den logga in igen med samma resultat.
Varför händer detta?

*Linuxblåbär*

  • Medlem
  • 2009-10-05 11:25

Samma sak händer när jag försöker starta med Failsafe GNOME (vad nu det betyder).

  • Oregistrerad
  • 2009-10-05 18:42

absolut ingen aning, vad försöker du logga in med för user?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-05 21:11

Låter som om X11 skulle krasha och sedan starta om igen. Eventuellt finns det någon felorsak i /var/log/Xorg.log

Kan vara drivrutinsproblem, men det är lite för tidigt för att gissa i detta stadie.

  • Medlem
  • 2009-10-05 21:24

@studiox: Jag loggar in med det konto jag skapade vid installationen.

@Sidde: Bifogar loggen eftersom jag inte vet vad jag ska leta efter.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-05 22:28

Du kan testa att trycka ALT+F2 eller CTRL+F2 eller någon annan tangentbordskombination för att få upp en konsol och försöka logga in där. Testa även att logga in som root

  • Medlem
  • 2009-10-05 22:31

Jag kan logga in som mig själv i failsafe terminal, men det ger mig (som väntat) bara en terminal som jag inte vet hur jag ska hantera.

  • Medlem
  • 2009-10-05 22:35

Precis när jag blir utkastad står det på skärmen en bråkdel av en sekund

* Stopping Avahi mDNS/DNS-SD Daemon avahi-daemon

det försvinner så fort att jag var tvungen att pricka exakt rät i tid med en skärmdump för att fånga det.

Testa VirtualBox istället för Paralells? Skulle gissa att Parallels fokuserar sin utveckling på virtualisering av Windows och inte prioriterar Linux så högt.

Ursprungligen av niklaskb:

Testa VirtualBox istället för Paralells? Skulle gissa att Parallels fokuserar sin utveckling på virtualisering av Windows och inte prioriterar Linux så högt.

Dels supportar Parallels Desktop Ubuntu samt en stor bunt med andra Linux- och UNIX-system, dels är det ingen egentlig teknisk skillnad mellan att virtualisera en maskin som kör Ubuntu jämfört med en maskin som kör Windows. På väldigt djup nivå kan man naturligtvis implementera enskilda hårdvarufunktioner annorlunda men jag tvivlar på att det skulle vara problemet. Snarare är det nog felaktig konfiguration/handhavande av Ubuntu.

Däremot inte sagt att VirtualBox är alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • 2009-10-07 07:47

Kan det bli handhavarfel om man bara följer standardinstruktionerna vid installation? Var kan felet uppstå? Kanske jag lyckas om jag försöker igen.

Nja, poängen var att den här typen av fel troligast inte beror på valet av Parallels Desktop framför VirtualBox. Om du kunde få upp en terminal kan du prova att skriva

sudo dpkg -reconfigure xserver-xorg

om det nu beror på Xorg. Är det en helt ny installation är det kanske rentav enklast att bara installera om från början och hoppas på det bästa, eller åtminstone i en separat VM för att testa först.

1
Bevaka tråden