Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har gjort vinst i min enskilda firma - vad göra nu?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Driver enskild firma i liten skala men har gjort ett större jobb som gör att vinsten för i år hittills uppgår till 100 000 kr. Gör bl.a. webdesign samt säljer presentreklam via nätet. Har ett jobb vid sidan av och är inte beroende av att få ut någon lön för detta.

Eftersom jag är enskild firma kommer jag (väl?) få skatta bort ca 50-60 000 kr och få ut resten som "lön" om resultatet kvarstår 31 december. Har jag rätt att investera dessa 100 000 i "företagsnyttiga" prylar och gå +- 0 i år? Hade i så fall tänkt mig ny dator, skrivbord, kontorsstol, systemkamera, skrivare etc etc. Vad är viktigt för mig att tänka på i detta läge? Vad kommer Skatteverket tycka om att jag investerar all min vinst i saker och inte tar ut någon lön?

Är sugen på att köpa Mac. Vill ha möjlighet att sitta stationärt på kontoret och jobba med stor skärm men även att ha en bärbar. Vilket paket hade ni plockat ihop (för ca 30-40 000kr)? Macbook Pro + skärm eller Macbook Pro + iMac? Fördelar/Nackdelar osv?

När man köper för de summorna i fysisk butik, brukar säljarna då skicka med grejjer på köpet / ge rabatt etc? Vad kan man förväntas få?

Tacksam för svar,
/s

Senast redigerat 2009-10-04 23:54

Det är klart att du kan köpa saker till ditt företag, om de är nödvändiga för inkomsternas förvärvande som det brukar heta.

Annars finns det möjlighet att använda sig av periodiseringsfonder, dvs. att du stoppar undan pengarna för framtida sämre år, och betalar skatt först då du återför dem. Tänk då på att du bara skjutit upp skatten, inte att du slipper den, så du inte festar upp pengarna

En möjlig fördel med det är om skatten sänkts det år du återför de fonderade pengarna till beskattning, jämfört med detta år (och det mesta pekar väl på att utvecklingen går i den riktningen) så innebär det alltså att du då kommer att betala mindre skatt än vad du får göra om du tar ut vinsten nu.

Tänk på att om du köper dyra datorer med tillbehör så ska dessa tas upp som inventarier och dras av fördelat på flera år, och alltså bara till en viss del drar ner årets resultat.

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Tänk på att om du köper dyra datorer med tillbehör så ska dessa tas upp som inventarier och dras av fördelat på flera år, och alltså bara till en viss del drar ner årets resultat.

Utökade möjligheter till omedelbart avdrag för inventarier av mindre värde

Har förslaget på länken gått igenom ännu Dvs att man kan dra av det direkt om det kostar ett halvt basbelopp eller mindre.

Om inte, hur mycket får det kosta för att man ska kunna dra av det direkt?

/s

Ursprungligen av snajdarn:

Hej!

Driver enskild firma i liten skala men har gjort ett större jobb som gör att vinsten för i år hittills uppgår till 100 000 kr. Gör bl.a. webdesign samt säljer presentreklam via nätet. Har ett jobb vid sidan av och är inte beroende av att få ut någon lön för detta.

Grattis!

Ursprungligen av snajdarn:

Eftersom jag är enskild firma kommer jag (väl?) få skatta bort ca 50-60 000 kr och få ut resten som "lön" om resultatet kvarstår 31 december. Har jag rätt att investera dessa 100 000 i "företagsnyttiga" prylar och gå +- 0 i år? Hade i så fall tänkt mig ny dator, skrivbord, kontorsstol, systemkamera, skrivare etc etc. Vad är viktigt för mig att tänka på i detta läge? Vad kommer Skatteverket tycka om att jag investerar all min vinst i saker och inte tar ut någon lön?

Som Rickard säger så får du investera pengarna i sådana saker som har med verksamheten att göra. Skatteverket kan dock alltid vid en granskning fatta vilket beslut som helst - tex att en dator inköpt i en enskild firma riskerar att användas privat, alltså får man inte dra av hela beloppet för den, bara en andel, och annat sådant. Om det skulle vara så kan du drabbas av skattetillägg (20% på beloppet) och räntor mm, men å andra sidan, risken är förhållandevis liten + beloppen blir faktiskt inte så stora som man skräms att tro.

Självklart har du rätt med ovanstående undantag att investera dina pengar i (nästan) vad du vill, men som systemet är konstruerat så är Skatteverket sista instans på vad du får lägga pengarna på.

Jag har skrivit lite om detta här i inlägg 28 + 30 i denna tråd:
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/248058-appstore-hur-goer-med-skatter-etc.html

Däri ger jag tipset att den verksamhetsbeskrivning du lämnar in till Skatteverket avgör vad du får köpa för saker, så om du har två eller flera verksamheter betyder det att du får dra av saker relaterade till alla tre. Men du måste förstås ha inkomster för dessa verksamheter också.

Ursprungligen av snajdarn:

Är sugen på att köpa Mac. Vill ha möjlighet att sitta stationärt på kontoret och jobba med stor skärm men även att ha en bärbar. Vilket paket hade ni plockat ihop (för ca 30-40 000kr)? Macbook Pro + skärm eller Macbook Pro + iMac? Fördelar/Nackdelar osv?

För företagare rekommenderar jag alltid köpa bärbart + separat stor skärm och lägga resten på Time Capsule och en färglaser istället.

I denna tråd diskuterar vi faktiskt detta:

http://www.99.se/foeretagande/248558-50-000kr-foer-uppstart-egen-firma-laegger-pengarna-pa.html

Ursprungligen av snajdarn:

När man köper för de summorna i fysisk butik, brukar säljarna då skicka med grejjer på köpet / ge rabatt etc? Vad kan man förväntas få?

Tacksam för svar,
/s

Din sista punkt är lite rolig! Det är en vanlig och utbredd missuppfattning att om man handlar grejer för 50 k så får butiken runt hälften i intäkt och därför bör kunna ge rabatter och "godis". Det är helt fel. Marginalen på en dyr dator för 30 k har varit så låg som 500:- (4%). men är lite mera nu, kanske 1500:- (5%). Inget du kan förvänta att en säljare är villig att gå i brygga för direkt. Så du kan inte förvänta dig ett dugg.

Även en affär på 1.000.000:- i datorer motsvarar 50.000 i intäkt så har man massor med kostnader för att kunna genomföra den affären. Förutom arbetstid så har man räntor, bankavgifter, och en massa jobb för att ens bedömas vara kreditvärdig nog för en distributör för ett sådant belopp osv.

Om du handlar på leasing så tjänar din säljare lite mera, ungefär det dubbla för samma försäljning.

Det är tillbehören marginalerna ligger i, tex minnen, diskar, sladdar osv osv. Men hela branschen präglas av låga marginaler.

Ursprungligen av Taz_1999:

Din sista punkt är lite rolig! Det är en vanlig och utbredd missuppfattning att om man handlar grejer för 50 k så får butiken runt hälften i intäkt och därför bör kunna ge rabatter och "godis".

De som är ännu roligare är att det i vissa branscher är sådana marginaler, men där skulle det inte falla in någon att pruta.

/c

Ja det är fantastisk hur stora missuppfattningar som råder där. En kund kommer in och vill köpa en MacBook Pro av mig för 25k. Han vill ha en Cinemaskärm och AppleCare till och så vill han ha en Minidisplay till DVI-adapter. Det enda jag har marginal på är i stort sett Apple Care, men det är också den som Apple ger oss provision på. Så hur stor sannolikhet är det att jag ger några rabatter?

Keine!

Hur funkar det med avdrag som det ser ut nu? Hur stort värde får saken man köper ha för att få dra av det på en gång? Någon som vet något mer om lagförslaget nedan? Är vi på väg mot en lösning vad gäller det?

Utökade möjligheter till omedelbart avdrag för inventarier av mindre värde

Det där gick väll igenom? 21400 är det som gäller eller hur?

Sidan jag länkade till är bara en proposition. Någon som vet om beslutet är taget?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-07 17:51

Viktigare lagar och förordningar inför halvårsskiftet 2009
Sidan 17 i PDFen. Propositionen är antagen! 21400 är summan för 2009!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 13:38
Ursprungligen av Arvid:

Viktigare lagar och förordningar inför halvårsskiftet 2009
Sidan 17 i PDFen. Propositionen är antagen! 21400 är summan för 2009!

Jag är i en liknande sits. Jag vill helst inte plocka ut någon lön det här året utan vill i stället stärka mitt företag med nödvändiga investeringar. Först och främst en ny dator eftersom nuvarande håller på att säcka ihop.

Är summan ovan 21.400 inkl. eller exkl. moms?

Datorn jag kommer köpa kommer förmodligen kosta under 21.400 inkl. moms men jag funderar även på att senare under året (eller eventuellt på en gång) köpa en extern skärm att koppla till den. Kommer den då räknas in i "datorköpet" och då få summan att överstiga 21.400?
Något som jag också kommer investera i under året är en nya systemkamera eftersom även den sjunger på sista versen. Kan skatteverket tycka att den räknas som "datortillbehör" och även baka in den i totalpriset för detta inköp?

21.400 kr gäller för 2009 säger ni. När vet man vad som gäller för 2010? Gäller det här 2009-beslutet fram tills att ett nytt beslut tas eller kan "dom" ändra beslut vad som skall gälla för allt som jag köpt heeela 2010?

(jag är ny på det här)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-07 18:22

Inte läge att utnyttja situationen och ändra bolagsform till aktiebolag? Om du ändå bara vill utnyttja 30-40% till att köpa utrustning.

Ger alltid ett mer seriöst intryck när det är AB på fakturorna tycker jag personligen. Förutom andra fördelar och nackdelar också givetvis.

Det är helt vansinnigt för små företagare att starta AB. Den enda som har någon som helst nytta av att man gör det är yrkeskåren revisorer, gissa varför de rekommenderar det! Starta inte AB, det finns inga direkta fördelar och massor med nackdelar.

Man ska väll minst omsätta 700.000 för att det ska löna sig sa min revisor..

Hade man fått starta aktiebolaget med 100 000 i oskattade pengar hade jag kanske övervägt det men nu är jag inte ens nära. Känns som andra nämn lite onödigt för ett företag med min lilla omsättning.

Behöver fortfarande svar på vilket Mac paket jag ska välja. MBP + skärm eller MBP + iMac - för delar/nackdelar? Vilken skärm bör jag välja vid första alternativet? Har Mac någon vettig färgskrivare med laserpatroner? Vilka Mac tillbehör är vettiga/nödvändiga för en företagare? (Jag pysslar med mest med web) Osv osv.

I inlägg 5 har du två länkar, sett den andra?

Själv drar jag av allt möjligt. Jag har mediaproduktionsfirma och det innefattar ju ALLT. Teknik, resor, hotell, kläder (om jag vill), ALLT kan behövas för att göra en film/videoproduktion. Allt.
Skatteverket har aldrig haft några åsikter om saken. Never.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 14:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Själv drar jag av allt möjligt. Jag har mediaproduktionsfirma och det innefattar ju ALLT. Teknik, resor, hotell, kläder (om jag vill), ALLT kan behövas för att göra en film/videoproduktion. Allt.
Skatteverket har aldrig haft några åsikter om saken. Never.

Oroar mig inte så mycket över just det. Jag driver reklam-/fotobyrå så en fungerande dator och kamera är väl befogat om något.. Men vore gött att kunna dra av allting på en gång - inte över flera år - eftersom jag inte vill plocka ut någon lön och skatta bort hälften.. (jag jobbar heltid och driver mitt företag vid sidan om).

Men kanske är det bara dumt att försöka hålla sig under den där 21.400-gränsen och i stället satsa ordentligt på en riktigt rejäl dator med tillbehör.. MEN om det spelar någon roll att jag delar upp köpet dator/skärm och på så vis kan slippa att dra det över flera år så vore det nice.

Just kläder är ett dilemma. Är livemusiker, och får inte dra av mina kläder om de inte är uppenbart "scenkläder" (dvs så pass fula att de inte går att bära till vardags) eller har reklamloggor. Men vill man spela i snygga kostymbyxor och dyra skjortor, så nepp...

Aktiebolag är bra om du vill slippa eget ansvar. Går att köpa "tomma" aktiebolag och omvandla till sin egen firma för betydligt billigare än 100 000. Själv har jag inte haft behov av sånt lagligt fiffel utan är nöjd med min enskilda firma.

Intressant fråga kring datorskärmen som ska tillhöra datorn där.. har inget svar, men kameran kan jag inte tänka mig att de bakar in. Stå på dig om de tycker motsatsen. Beskriv hur du använder den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 15:12

Jag föreslår att du ordnar en fest och skriver upp det som konferenskostnader.

Du kan PM:a mig en inbjudan!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 15:27

@Macus: Lol

Saxade följande från Skatteverkets web:

"Finns det ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara inventarier av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

Skatteverket gör följande bedömning av vad som närmare bör avses med begreppen naturligt samband och större inventarieanskaffning. Med naturligt samband mellan flera inventarier bör avses inventarier som har funktionellt samband och som förvärvats för att användas tillsammans som en enhet. Med inventarier som ingår som ett led i en större inventarieanskaffning bör avses inventarier som används för liknande ändamål och som förvärvats gemensamt eller i ett sammanhang."

Så det där med skärmen blir nog svårt att separera från totalkostnaden för det köpet.

Läste mig precis till att "För 2010 är prisbasbeloppet 42400 kr, en sänkning med 400 kronor jämfört 2009". Källa: Wikipedia.

Med andra ord är det 21.200 kr som gäller nu då.
Som ganska oerfaren företagare så vet jag fortfarande inte om de där 21.200 kr är inkl. eller exkl. moms. Hur är det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 16:02

Företagare räknar alltid utan moms. Ingående moms kvittas mot utgående moms.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-04 16:04
Ursprungligen av Macus:

Företagare räknar alltid utan moms. Ingående moms kvittas mot utgående moms.

Jo, trodde att det var så, men ville ändå dubbelkolla eftersom det inte stod angivet någonstans. Tack!

1
Bevaka tråden