Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Adressboken avslutas oväntat..

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-10-04 20:10

Har för ett par veckor sedan inköpt min första Mac dator, en Mac Book Pro med Mac os X 10,6,1.. Är grymt nöjd med mitt köp men har mycket att lära eftersom jag alltid använt mig av Hp..
Efter att ha lekt med den i några dagar och gått igenom grunderna började det med när jag la till mina kontakter i adressboken för att se födelsedagar och annat i Ical att "adressboken avslutades oväntat".. Nu har det hänt flera gånger med Safari!

Har läst om att detta kan bero på insticknings program och att man ska avinstallera dem och prova starta om respektive program som krånglar.. Eftersom datorn är brand new och kombinerat med att jag är brand new mac användare vet jag inte riktigt vad jag vågar göra.
Någon annan som vet?

Ganska irriterande start för en ny mac användare som sett fram emot att "switcha" i ett par år..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-04 20:21

Skapa en ny användare och kontrollera om felet uppstår även hos den nya användaren.

(Systeminställingar - Konton)

Hur lade du in dina adresser i adressboken? Om du gjorde det för hand bör det vara OK, men om du importerat någon form av fil eller synkat med din mobiltelefon, och dessa i sin tur innehållit konstigheter, så kan man säkert få sådana problem som du har. Kanske du skall prova att radera senast importerade adresser och se om problemet kvarstår?

  • Oregistrerad
  • 2009-10-05 01:09

Adresserna har jag lagt in manuellt.. Det måste vara något typ produktions fel för jag har ju knappt hunnit lagt in något.. Lite musik och bilder, that's it.

Du tror det är produktionsfel att ett enskilt program kraschar? Nja, så funkar det inte riktigt.

Kan du komma ihåg vad du klickade eller tryckte på för att framkalla felet? Det är fullt möjligt att stressa program att krascha.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-05 11:26

Det är sant, så kanske det inte fungerar men det har ju hänt med både adressboken och safari några gånger vid olika tillfällen.. Det är inte när jag har dem båda öppna.. Förra gången med safari så minns jag inte att jag klickade eller öppnade något speciellt. Det bara avslutades... När jag läste aftonbladet tror jag....? knepigt..

Aftonbladet är berömt för att krascha webbläsare. Om det är just precis en viss webbplats som får din webbläsare att krascha, eller om det är ett gäng olika webbsiter, så förstår du säkert att det är två helt olika problem med olika lösningar, och inte samma problem? Ju bättre du beskriver problemet, ju lättare är det att hjälpa till. Eller som jag brukar säga: Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-05 19:55

Safari har avslutats oväntat vid flera tillfällen i olika webbplatser. Ärligt talat så vet jag inte vad för mer information jag kan ge... Safari har helt enkelt bara avslutats.
Kan det vara så att safari också är berömt för att inte funka så bra.. Kanske borde jag använda mig av explorer eller firefox som jag var van vid innan.(på pc) Några tips?
Ska kika vidare angående adressboken och se om den också fortsätter att "avslutas oväntat"..

Informationen du kan ge är vilka webbplatser det rör sig om. Du verkar tror att det är normalt på Mac att webbläsaren kraschar hela tiden, så är det alltså inte alls. Vilken webbplats du har problemet på kan vara en ledtråd. Explorer har vi gud ske lov inte på Mac, Firefox finns förstås. Men med mera detaljer om vad och när problemet uppstår så finns det inget någon kan hjälpa dig med på ett forum.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-06 21:38

Absolut inte Taz! Tror inte alls att det är något "normalt" att detta fenomen uppstår... Förresten hade jag trott det så hade jag aldrig skapat denna diskussion...
Vem vet hade detta hänt efter att ha lekt med datorn lite längre tid så kanske jag inte ens reagerat eller bara struntat i det... Jag är som sagt en ny Mac användare och det är väldigt frustrerande att det första som händer är sådant här. Om det du har med webbplatser att göra så är det fortfarande oklart för mig varför adressboken bara avslutades..?

Ska memorera webbplatsen med safari nästa gång..
Föresten rapporten som automatiskt skickas till Apple sparas den på datorn? Där ser man väl vilken webplats man var på?

Beror på hur "nördig" du är, det följande är felsökningsmetoder som är mera för oss som är lite väl nördiga för vårt eget bästa.

Dels kan du hålla koll på dina program, minnesanvändning, processorkraft de drar mm med ett program som heter Aktivitetskontrol (Program > Verktyg)l. Tittar man i den då och då får man en känsla för vad som är normalt och vad som inte är det. Man kan även se vilka processer som är igång och vilka som kraschar. Ser du tex att ett program drar mer och mer minne ju längre det är igång, tills minnet är slut, så är det en typ av fel som kallas för minnesläckage. Det kan ha att göra med programvarubyggar som utlöses av att förhållanden i datorn är på ett visst sätt. Låter luddigt, men så är det.

Ett annat program är Systemmeddelanden (Program > Verktyg), det visar dig loggar skapade av olika program och processer. I det så loggar en del program när de kraschar och systemet kan också skriva rader i dessa. Men det finns ett gäng olika loggar däri, det är inte för nybörjare.

I Systemmeddelanden kan man se krasch-meddelanden.

Sedan kan det finnas massor med orsaker till intermittenta krascher, tex trasiga typsnitt, trasiga preferens-filer, trasiga minnen, hårddiskfel osv osv.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-06 23:53

Intressant.. Detta ska jag genast titta närmare på.
Tack

1
Bevaka tråden