Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BenQ-skärm "utom räckhåll" (macbook)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-10-01 18:10

Har en macbook med ikopplad BenQ-skärm och det funkar superbra - tills idag. Skulle ändra lite i skärminställningarna för att helskärmsläget i VLC blev på macbookens skärm, och inte den stora. Plötsligt försvinner BenQ:n ur bildskärmsinställningarna och den blir svart.
När jag kopplar in skärmen igen står det "Utom räckhåll" och sen blir den svart igen.
Provat starta om och sådär, ingen aning om vad problemet är.
Någon som kan tänkas veta vad felet är?

Låter som att du matar skärmen med en för hög upplösning, då brukar det inte bli nån bild utan bara nån form av felmeddelande.
Lös genom att byta upplösning till en lägre:
- Koppla in Benq-skärmen
- Öppna skärminställningarna (alt + nån av de två knapparna med en sol på, eller gå via Systeminställningar)
- Klicka på "Samla fönster" eller nåt liknande, då kommer Benq-skärmens fönster med upplösningar osv att hamna på macbookens skärm.
- Byt upplösning (i Benq-fönstret) till nån lägre än den som är aktiv just nu.

Har du skärmen kopplad med VGA möjligen? Då kan man hitta på alla möjliga upplösningar. Kör du med DVI istället så ska inte detta fel kunna uppstå

Sök i forumet här så hittar du för övrigt hur du ska ställa in VLC för att alltid köra fullskärm på den andra bildskärmen (om den är ansluten).

BenQ -skärm med samma problem

Har en BenQ som jag kör på en Mini och stött på samma problem, "utom räckhåll" på svart skärm. Detta dök upp när jag skulle ändra upplösningen på skärmen. Har ju kört skärmen innan och den funkar på en annan dator men inte på min mini... Är det någon som vet vart man hitta skärminställningarna när skärmen är svart?
Tacksam för svar.

/Magnus

Senast redigerat 2009-10-04 16:43
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-04 15:29

Starta om i felsäkert läge (håll skift nere under omstart) eller nollställ parameterminnet (PRAM).

Tack!
Felsäkert läge löste problemet. Det hjälpte inte att nollställa PRAM.
/Magnus

1
Bevaka tråden