Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrinstallera Snow Leopard till Macbook Air fungerar inte.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här på min Macbook Air och försöker fjärrinstallera Snow Leopard. Skivan sitter i min Mac Mini i vardagsrummet.
Startar fjärrinstalleraren i Mac Minin, klickar nästa ett par gånger tills det står att skivan är tillgänglig.
Startar om min Macbook Air och håller Alt-knappen nere. Loggar in på mitt nätverk och Snow Leopard kommer upp. Väljer Snow Leopard och sen kommer det upp en jordglob som snurrar, skivan startas på den andra datorn för att sen efter några sekunder följas av en cirkel med ett streck snett igenom.
En sån här: Circle with line through image by darenet on Photobucket

Sen startar datorn som vanligt.
Vad gör jag för fel? Nätverket har WPA-2 och kör N-standard. Snow Leopard är en familjeversion med upp till fem datorer, bara installerat den på min Mac Mini än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-03 13:17

Bäst och enklast är att på en extern hårddisk ha en partition med Snöleopardens DVD kopierad med skivverktyget. Viktigt är då att partitionen ges egenskaper i skivverktyget att den också kan användas som startpartition för MBA. Gjorde själv det misstaget först när jag skulle installera från den externa HD'n att jag inte just gav den startegenskaper.

De externa diskar jag har är i bruk och går inte formateras för att skapa en partition för att installera något, tyvärr. Måste ju gå att lösa på något vis. För visst ska det fungera att fjärrinstallera Snow Leopard till MBA?

Testa om det fungerar när du ansluter Macbook Air via ethernet?

Då måste jag köpa en adapter och det är inget jag vill då det SKA fungera att installera via en annan dator.
Får väl ringa Apple och fråga dem vad som felar. Har AppleCare och ska bli spännande och se ifall det verkligen var värt det höga priset.

Har inget svar på ditt problem, men jag gjorde samma installation och den funkade fint. Tog väldigt lång tid däremot..

MacBook Air <=> Mac Mini via airport.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-04 14:00

Har också installerat (fast bara Leopard då) via AirPort och det fungerar bra. I mitt fall mellan MacBook Air och iMac. Men det gick så långsamt att jag skaffade mig den externa USB-DVD:n till MacBook Air. Så när det var dags för Snow Leopard valde jag USB-varianten direkt.

Jag har också gjort samma installation tidigare, fast då med Leopard. Har fungerat perfekt. Visst tog det tid, men det fungerade som det skulle och Airen var som den ska vara, fri från externa sladdar och annat trams.

USB DVD?

1
Bevaka tråden