Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du valt bort Macbook Pro pga det inbyggda batteriet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen köpt en Macbook Pro. När jag köpte så valde jag mellan nya modellen med inbyggt batteri och gamla modellen med utbytbart batteri. Det slutade med köp av modellen med utbytbart batteri.

Mina argument för det utbytbara batteriet är följande:

* Jag kan ta ur batteriet när datorn är ansluten till laddaren längre perioder. Detta undviker underhållsladdning, vilket gör att batteriet håller längre. Det sägs ju att nya batterier ska klara underhållsladdning, men efter några tråkiga erfarenheter så anser jag det vara en myt.

* Att byta batteri själv bryter inte garantin.

* Att byta batteri på närmaste Apple-reparationscenter är dyrt jämfört med att köpa ett batteri från Kina och byta själv. Sänker andrahandsvärdet (eftersom batteriet troligen behöver bytas när det är dags att sälja).

* Osäker prisbild på batteribyte när det väl är dags. 1000 kr för batteribyte när datorn är värd 20000 går att motivera, men kan man göra det när datorn bara är värd 3000 kr? (Om inbyggda batteriet räcker så pass länge som Apple anger så är 3000 troligen ett rimligt värde på datorn när det är dags för byte.)

* Apples reparationscenter växer inte direkt på träd, varför ett batteribyte av internt batteri troligen medför extrakostnader i form av fraktkostnad och/eller bensinkostnad och tidsförlust förutom i vissa geografiskt begränsade områden. Sänker också andrahandsvärdet.

* Jag måste lämna ifrån mig datorn när batteriet behöver bytas, vilket inte fungerar om jag använder datorn i arbetet. (Kanske inte jätteviktigt för mig personligen, då jag hade bytt själv ändå bara för att. Men höjer ju inte direkt andrahandsvärdet.)

* Om man exempelvis är på resa kan man ta med extrabatteri och byta snabbt och smidigt när det första batteriet tar slut. Med inbyggt batteri måste man istället ladda datorn i flera timmar, eller fjättra sig vid väggen genom laddaren.

Den enda fördelen med inbyggt batteri är ju det faktum att batteriet har större kapacitet än de utbytbara utan krav på att man släpar runt på ett extrabatteri. Men jag tycker inte den fördelen är tillräcklig för att väga upp alla nackdelar som inbyggt batteri medför. Dessutom verkar det som att den ökade kapaciteten beror på att man bytt från Litium-jon- till Litium-polymer-batterier. Själva batteriet ser på bilder inte ut att vara större idag än vad det var tidigare, varför man utan problem borde kunna gjort det utbytbart med nästan bibehållen kapacitet.

Jag har själv valt bort macbook pro med inbyggt batteri och tog istället en gammal macbook pro. En bekant har valt bort macbook pro med inbyggt batteri och ska istället köpa en bärbar pc.

Det vore intressant att höra om fler personer valt bort macbook pro med inbyggt batteri, och vad ni isåfall köpte istället.

Senast redigerat 2009-10-03 12:21

Ni som svarar alternativ ett, dvs att ni kommer köpa/har köpt en annan bärbar mac med utbytbart batteri - vad gör ni om Apples alla bärbara får inbyggt batteri?
Själv kommer jag i så fall definitivt överväga att köpa en bärbar PC istället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-03 10:11

Om ett inbyggt batteri innebär att Apple ersätter ett batteri som ger upp i förtid är det bättre än vad det är idag när batteri närmast betraktas som förbrukningsmaterial av Apple.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-03 11:34

Jag har 55 cycles på mitt (inbyggda) batteri sedan jag köpte datorn (februari/mars nånting? Beställde när nya 17" kom), och jag använder den ca 2h/dag på batteri när jag tågpendlar.

Räknar man med ca 110 cycles per år (och att batteriet håller vad apple lovar) kommer ju mitt batteri att hålla bra mycket längre än datorn. Jag ser inga problem med det. Reparationscenter har jag här i Norrköping (och i Sthlm där jag jobbar).

När datorn tappar i värde kanske den återfår lite om man byter ut batteriet?

Snabba tankar bara.

Ursprungligen av jonasn:

Jag har 55 cycles på mitt (inbyggda) batteri sedan jag köpte datorn (februari/mars nånting? Beställde när nya 17" kom), och jag använder den ca 2h/dag på batteri när jag tågpendlar.

Räknar man med ca 110 cycles per år (och att batteriet håller vad apple lovar) kommer ju mitt batteri att hålla bra mycket längre än datorn. Jag ser inga problem med det. Reparationscenter har jag här i Norrköping (och i Sthlm där jag jobbar).

När datorn tappar i värde kanske den återfår lite om man byter ut batteriet?

Snabba tankar bara.

En kommentar på det: en cykel räknas som en uppladdning till 100%. Så använder du datorn på tåget till jobbet (säg att det tar 10%), laddar upp till 100% när du är på jobbet, kör 10% på hemvägen, laddar 100% när du kommer hem, så får du en cykel per vecka. Men det som sliter allra mest på batteriet är att gå från 80 till 100% laddning. Sen underhållsladdas ju batteriet på jobbet hela dagen också (om du kör med laddaren ansluten hela dan, vilket jag här förutsätter), det sliter också. Så jag skulle gissa att ditt specialfall, om du laddar upp datorn 100% varje gång, kommer göra att ditt batteri slits ut i förtid.

Hade du kunnat ta ur batteriet på jobbet, enbart haft det i under resan samt när datorn ligger hemma och sover (dvs när det verkligen används), samt bara laddat till 80% för att inte nöta på batteriet i onödan så hade du fått samma antal cykler per vecka, men slitit mycket mindre på batteriet. Dessutom kan du helt undvika underhållsladdning. Det bör ge dig en mycket bättre livslängd på ditt batteri. Många bäckar små

Kan dock förstå om det för många känns lite onödigt att lägga nån energi på batteriskötsel, speciellt om batterierna är billiga och man råkar bo i närheten av ett reparationscenter. Det är ju utan tvekan mycket bekvämare att aldrig ta ur batteriet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-03 12:26
Ursprungligen av gusax840:

En kommentar på det: en cykel räknas som en uppladdning till 100%. Så använder du datorn på tåget till jobbet (säg att det tar 10%), laddar upp till 100% när du är på jobbet, kör 10% på hemvägen, laddar 100% när du kommer hem, så får du en cykel per vecka. Men det som sliter allra mest på batteriet är att gå från 80 till 100% laddning. Sen underhållsladdas ju batteriet på jobbet hela dagen också (om du kör med laddaren ansluten hela dan, vilket jag här förutsätter), det sliter också. Så jag skulle gissa att ditt specialfall, om du laddar upp datorn 100% varje gång, kommer göra att ditt batteri slits ut i förtid.

Hade du kunnat ta ur batteriet på jobbet, enbart haft det i under resan samt när datorn ligger hemma och sover (dvs när det verkligen används), samt bara laddat till 80% för att inte nöta på batteriet i onödan så hade du fått 0,8 cykler per vecka, som bonus slitit mycket mindre på batteriet genom att dessutom också kunna låta bli underhållsladdning. Det bör ge dig en mycket bättre livslängd på ditt batteri. Många bäckar små

Kan dock förstå om det för många känns lite onödigt att lägga nån energi på batteriskötsel, speciellt om batterierna är billiga och man råkar bo i närheten av ett reparationscenter. Det är ju utan tvekan mycket bekvämare att aldrig ta ur batteriet.

Du får läsa på lite... Batteriet underhållsladdas inte hela tiden utan först när laddningen sjunker under 95-93% någonstans.

Jag tycker personligen att det är för mycket batteriångest bland datoranvändare. Man hittar på egna (säger inte att DU gör det) teorier om hur de skall skötas och hänvisar till självutnämnda experter. Själv går jag på de rekommendationer Apple ger. Punkt. Och om småladdningar vore skadliga hade vanligt mobilanvändande av dator pajat alla batterier.

Har man AppleCare förväntar jag mig att ett inbyggt batteri byts utan kostnad, så jag skulle nog skaffa AC om jag köpte en dator med inbyggt batteri.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-03 22:11
Ursprungligen av gusax840:

En kommentar på det: en cykel räknas som en uppladdning till 100%.

Nja, nästan rätt. Det räknas som en cykel om batterinivån sjunker under 50% och du sen laddar den till 100%.

Vad gäller att man inte kan ha extra batterier med sig så stämmer det ju inte helt, det finns ju externa batterier man kan köpa som laddar datorn via den vanliga MagSafe porten. Tex HyperMac: HyperMac External MacBook Battery Review - Hypermac review - Gizmodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 17:40
Ursprungligen av shandar:

Nja, nästan rätt. Det räknas som en cykel om batterinivån sjunker under 50% och du sen laddar den till 100%.

Determining Battery Cycle Count

"A charge cycle means using all of the battery’s power, but that doesn’t necessarily mean a single charge. For instance, you could use your notebook for an hour or more one day, using half its power, and then recharge it fully. If you did the same thing the next day, it would count as one charge cycle, not two, so you may take several days to complete a cycle."

Var inte gusax840:s kommentar mer eller mindre bara en omformulering av ovanstående?

Det hela är väl bara en definitionsfråga egentligen. Ingendera definition svarar helt mot vad som är relevant ur kemisk synvinkel.

Senast redigerat 2009-10-04 17:55
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-03 12:33
Ursprungligen av gusax840:

* Jag kan ta ur batteriet när datorn är ansluten till laddaren längre perioder. Detta undviker underhållsladdning, vilket gör att batteriet håller längre. Det sägs ju att nya batterier ska klara underhållsladdning, men efter några tråkiga erfarenheter så anser jag det vara en myt.

Att köra utan batteri är inte helt optimalt...
MacBook och MacBook Pro: Processorns hastighet minskas när batteriet tas bort medan datorn drivs av en nätadapter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-03 15:02

Jag skulle föredra att det nya batteriet gick att ta ut själv som det gamla, men ser faktiskt inte bekymret. Tycker du hetsar upp dig lite väl mycket om detta...

* Jag kan ta ur batteriet när datorn är ansluten till laddaren längre perioder. Detta undviker underhållsladdning, vilket gör att batteriet håller längre. Det sägs ju att nya batterier ska klara underhållsladdning, men efter några tråkiga erfarenheter så anser jag det vara en myt.

>> Påminner mig om en annann tråd där någon kommentarade att "det påminner mig om när jag var liten och upptäckte att min favoritpenna var tvungen att vässas och krympte varje gång jag använde den ".

Visst det svider i ekonomin att köpa en ny dator, men när man väl har den måste man släppa det lite och ha den som ett bruksföremål istället.

Den kommer att slitas, den kommer att bli omodern och den kommer att tappa i värda.

Dator ligger väl i linje med bilköp listan över 'dåliga' investeringar.

* Att byta batteri själv bryter inte garantin.
* Att byta batteri på närmaste Apple-reparationscenter är dyrt jämfört med att köpa ett batteri från Kina och byta själv. Sänker andrahandsvärdet (eftersom batteriet troligen behöver bytas när det är dags att sälja).
* Osäker prisbild på batteribyte när det väl är dags. 1000 kr för batteribyte när datorn är värd 20000 går att motivera, men kan man göra det när datorn bara är värd 3000 kr? (Om inbyggda batteriet räcker så pass länge som Apple anger så är 3000 troligen ett rimligt värde på datorn när det är dags för byte.)

>> Har aldrig bytt batteri i någon laptop jag haft... jag har för vana att köpa applecare till laptops så jag räknar med att den dagen batteriet ev. blir oacceptabelt så byts det ut gratis.

* Apples reparationscenter växer inte direkt på träd, varför ett batteribyte av internt batteri troligen medför extrakostnader i form av fraktkostnad och/eller bensinkostnad och tidsförlust förutom i vissa geografiskt begränsade områden. Sänker också andrahandsvärdet.

>> Denna kan jag förstå. Bor dock i en stad med ett antal appleverkstäder så har inte reflekterat över det.

* Jag måste lämna ifrån mig datorn när batteriet behöver bytas, vilket inte fungerar om jag använder datorn i arbetet. (Kanske inte jätteviktigt för mig personligen, då jag hade bytt själv ändå bara för att. Men höjer ju inte direkt andrahandsvärdet.)

>> Om du använder datorn i arbetet så antar jag att du har en backupdator eller iaf har tänkt tanken att din primära dator kan krångla eller behöva lämnas in på service av andra skäl?

* Om man exempelvis är på resa kan man ta med extrabatteri och byta snabbt och smidigt när det första batteriet tar slut. Med inbyggt batteri måste man istället ladda datorn i flera timmar, eller fjättra sig vid väggen genom laddaren.

>> Sant, men det blir ju ett par batterier att släpa på jämfört med att ha ganska mycket juice från början.

Har själv en mac med utbytbart batteri av den enkla anledningen att inbyggda batterier inte gick att välja när jag köpte senast.

Jag älskar de inbyggda batterierna. Ser ingen anledning att byta batteri för min del. Har just nu en 2.4ghz 15" MBP Unibody från jobb, men kommer köpa egen dator när jag slutar och då blir det en 15" med inbyggt batteri. Gladeligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-03 17:35

Jag ser fram emot en dator med inbyggt batteri! Längre batteritid och att det räcker 3x så lång tid.

Folk oroar sig för mycket för batteriet. Jag lägger den tiden på att jobba med datorn i stället och har därför utan problem råd att köpa ett nytt batteri när den dagen kommer.

Den enda punkten jag kan förstå är att det inte är smärtfritt att skicka iväg datorn för ett batteribyte. Resten känns som väldigt konstruerade problem om jag ska vara ärlig. Kanske passar in på dig men på en försvinnande liten del användare på det hela.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-04 18:04

Här är lite stats på batteriet på min nya MacBook Pro 13"

1
Bevaka tråden