Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor Mobilt bredband på Mac rockar

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 14:41

Upplever också problem med kombinationen MB, Telenor 3G och Transmission. Kör USB-varianten. Finns det nyare drivrutiner att ladda hem?

Kernel panic

Är det fler än jag som har problem med Telenor USB sticka?! Min dator har vid flera tillfällen hamnat i Kernel panic efter användningen utav just den. Senast idag när jag ryckte ut stickan efter att datorn gjorde sig redo för att stänga av sig.

Ps. Kör den senaste versionen utav driv 1.1.0.0.
De drivrutinerna som hängde med stickan gjorde ju att datorn inte änns kunde stänga av sig.

Har den nya MB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 12:16
Ursprungligen av myownstyle:

Är det fler än jag som har problem med Telenor USB sticka?! Min dator har vid flera tillfällen hamnat i Kernel panic efter användningen utav just den. Senast idag när jag ryckte ut stickan efter att datorn gjorde sig redo för att stänga av sig.

Ps. Kör den senaste versionen utav driv 1.1.0.0.
De drivrutinerna som hängde med stickan gjorde ju att datorn inte änns kunde stänga av sig.

Har den nya MB

Jo, jag har också råkat ut för det. Min MBP mid 2007 blev lite instabil, så den fick åka tillbaka till Telenor. Tur att jag hade en testperiod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 00:50
Ursprungligen av myownstyle:

Är det fler än jag som har problem med Telenor USB sticka?! Min dator har vid flera tillfällen hamnat i Kernel panic efter användningen utav just den. Senast idag när jag ryckte ut stickan efter att datorn gjorde sig redo för att stänga av sig.

Ps. Kör den senaste versionen utav driv 1.1.0.0.
De drivrutinerna som hängde med stickan gjorde ju att datorn inte änns kunde stänga av sig.

Har den nya MB

Har hänt mig 4-5 gånger nu på en helg. Smått frustrerande är det och jag hittar inga vettiga förslag på lösningar någonstans på nätet. Någon föreslår att man ska skippa att använda Telenors "Stay Connected"-mjukvara, men skriver inget mer om vilka inställningar man i så fall ska ha i Systeminställningar/Nätverk. Jag tror inte att det hjälper hur som helst – det här känns mer som dåliga drivare.

Det där har jag också hört talas om, tror inte det handlar om hur fort du tankar ner nåt utan med hur många trådar samtidigt (eller vad det kallas). Hade själv Telenors variant på prov i somras och var nöjd förutom när det då och då var i princip tvärstopp i trafiken utan att jag gjorde nåt tungt. Ofta vissa tider så antagligen var stationens bandbredd mättat, röstsamtal prioriteras t.xe. alltid före data. Skaffade Telia sen men den kunde inte nå deras 3g mast utan blev tokslött såvida jag itne hängde ut modemet genom köksfönstret.. så tebax med den också, kör 3 nu och det funkar kanon.

Telenormodem gör att min macbook hänger sig

Använder glodetrotter connect som program till mitt telenormodem som jag använder för internet till min macbook pro. Dock måste detta programmet stängas ner varje gång datorn skall/eller själv försätts i viloläge lr stängs av. Om det inte stängs ner hänger sig datorn. Undrar om någon vet någon lösning på detta problem? Tacksam för alla svar! Henriktu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 22:21

Mycket riktigt. Drog hem Vodaphones version av mjukvaran, slet ut kext-filerna och ersatte de gamla. Nu är dongeln stabilare och dödar inte datorn om jag rycker loss den.

Bifogar de nyare filerna, men du gör givetvis bytet på egen risk.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-26 14:34

Är det någon som har provat Telenor's 3G modem i Snow Leopard? Släpps ju på fredag och man vill ju att allt ska fungera out-of-the-box

JA, och dessvärre fungerar det INTE. Datorn totalkraschar (svart "ridå" och omstart) så fort du försöker ansluta.

På Telenors hemsida står det att man jobbar på en lösning som ska vara klar inom ett par veckor.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-09-11 10:57
Ursprungligen av breding:

JA, och dessvärre fungerar det INTE. Datorn totalkraschar (svart "ridå" och omstart) så fort du försöker ansluta.

På Telenors hemsida står det att man jobbar på en lösning som ska vara klar inom ett par veckor.

beror ju på vilket modem man har, jag har testat två stycken MD400 och Qualcom.

Qualcom totalkraschar som breding säger medans MD400 inte går att installera programvara för.
Ringde Telenor och klagade och fick då en gratis månad på det mobila bredbandet.
Har även mailat novamedia som gör drivisarna för MD400 och frågat när problemet ska vara löst

kör osx 10.6.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 02:12

Någon som har förslag på annat modem-program att köra för 3:s nät? Kör 3Connect, men hör att den inte kör native, men ser nu att den är universal. Betyder det att den är native då?

Provade idag med min nya MacBook Pro med 10.6.1 och mitt USB-modem. Så fort jag kopplar in det så dör datorn med Kernel Panic.

Men det finns sedan den 14 sept en ny version av drivrutinerna på denna adress:

Bredbandsbolaget - Privat - Kundservice

Scrolla ner till Aktuellt från Kundservice och kolla på datumet ovan.

Direktlänk till drivisarna:
http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/zip/MobileConnectDriver(4.15.00.00).zip

Direktlänk (PDF) till installationsguide:
http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/pdf/Huaweii_MacOSX_ReadMe.pdf

Senast redigerat 2009-09-23 09:47

Nu har jag provat installera om Globe Trotter Connect, startat om, anslutit modemet. Datorn hänger sig med kernel panic.

Installerade även MobileConnectDriver(4.15.00.00), startade om, koppla in modemet. Datorn hänger sig med kernel panic.

Telenors chat-tjänst har noll koll och har inte hört talas om detta.

Jag installerade de program som finns här:
http://telenor.se/privat/kundservice/installningar/index.html#mbb

Provar kontakta dem igen nu.

Ursprungligen av Taz_1999:

Telenors chat-tjänst har noll koll och har inte hört talas om detta.

Jag kom in i BBB/Telenors värld via deras köp av min dåvarande leverantör. Sedan dess har det tyvärr varit en lång resa utför, som fick en extra skjuts nedåt när jag flyttade och hamnade vid en gammal telestation. Det var då BBB/Telenor lanserade Mobilt Bredband som en lösning för mig. Oj vad de hade fel. Jag hade provat mobilt med ett lånat Tele2-modem, men i tiden för flytten så höjde Tele2 sina priser rejält med hänvisning till att de nu erbjöd snabbare hastighet. Så jag hoppade på BBB/Telenor som erbjöd samma hastighet till lägre pris. Men det verkar som att en får vad en betalar för.

Tjänsten strular rejält. Den låser sig efter ett tag och laddar inte ner något trots att modemet visar att förbindelse finns. Det är tydligtvis PPP-servern som ballar ur. Det gör den därtill ofta i samband med inloggning. Störst problem har jag på kvällar efter 22.00.

BBB/Telenor tycker att jag skall felsöka genom att sätta kortet i en mobiltelefon. På det har jag svarat att vi har två mobiltelefoner med Telenor 3G abbonemang och de visar full signal. När jag vill bryta abbonemanget säger de att det inte är felsökt ...

Ny kontakt med kundtjänst via deras Chat-support. De säger att det inte finns drivrutiner som fungerar för 10.6. De väntar på nya från "Mac". Det kommer nya om ca 14 dagar.

De vägrar dock ge kompensation då det inte fungerar då varan fungerar i de operativsystem de stödjer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-23 15:36

Tålamod med andra ord. Man kan ju inte gå och tro att alla program kommer funka klanderfritt i ett nyligen släppt operativsystem.

Så hur länge har du jobbat på Telenor då Mäcen?

Resonemanget är i mina samma sak som att säga att köper man ett mobilabonnemang hos Telenor så fungerar det bara i Sony Ericsson-telefoner, men inte Nokia eller och bara i vissa modeller av Samsung.

Är man så dålig på att köpa hårdvara och göra upphandlingar så att man accepterar att Option (som tillverkar USB-dongeln), kan ligga flera månader efter alla andra Mac-utvecklare i att uppdatera sina drivutiner, då borde man skaffa ett annat jobb. Konsekvenen för mig som kund blir ju att min tjänst som jag betalar för inte fungerar förräns de som är ansvariga för att detta sköter sitt jobb och gör det. Det är faktiskt riktigt dåligt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-23 17:57

Förstår att du är irriterad.
Menar bara att det är ofta företag är sena med uppdateringar av mjukvara till nya släpp av operativsystem. Givetvis är det tråkigt för användarna som får lida. Tråkigt för operatören dessutom som får missnöjda kunder p.g.a. att deras leverantör inte kan hålla vad de eventuellt har lovat.

Snart finns ett bra inlägg i denna tråd som visar hur man får Mobilt bredband att fungera i 10.6.

http://www.99.se/internet-bredband/269895-problem-med-mobilt-bredband-i-snow-leopard.html

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-10-05 17:10

Saxat från Mobilt bredband fungerar inte i Snow Leopard | kizel:mediateknik
"Nu har jag äntligen fått det att funka med mitt Huawei E1750 usb-modem. Jag använder INTE StayConnected-programmet från telenor untan använder Snow Leopard’s nätverksinställningar för 3G. Nu går det äntligen tokfort. 4.8 Mbps ned och 0.42 Mbps upp. Puuuuuh"

Telenor och huawei 1750 går långsamt och fryser

Hej!

Köpte ett mobilt bredband av Telenor för ett tag sedan. Jag har en MBP och kör på Lepoard. Modemet är av modell Huawei 1750.

Från början kopplade jag upp mig med StayConnected men fick då väldigt låga hastigheter runt 0,35 Mbit/s i ta emot data, men med en pc och samma modem och plats så låg det runt 2,8. Ringde till Telenors support och de sa att det nog var något fel på min dator. Så jag ringde till Apple supporten och de sa att det var Telenors fel. Så jag hamnade mellan stolarna.

Då började jag surfa runt lite och hittade hur man kunde lägga till Huawei 2.7 under nätverksinställingarna. Hastigheten gick ibland upp till runt 2,5 Mbit/s, men nu istället fryser det sig om jag gör flera saker samtidigt, t ex laddar Aftonbladets hemsida samtidigt som jag laddar en blogg.

När jag försöker titta på en streamad sändning går det en stund sen stannar den och buffringen står på 0% även om det är det enda jag har igång.

Snälla är det någon som har något tips på vad jag kan göra?

Bevaka tråden