Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LED-backlight för stark!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2009-10-01 20:56

Har MacBook Pro senaste modellen med LED-backlit skärm.

Jag har länge stört mig på att man inte kan sänka ljusstyrkan på skärmen mer än det går.
Som det ser ut nu i ett helt mörkt rum så får jag nästan huvudvärk av det starka ljuset och det är inte ens att tänka på att ta med datorn in i sovrummet då familjen lär bli galen av allt ljus.

Finns det någon eldsjäl som gjort något program man kan köpa som sänker ljusstyrkan ytterligare, eller rent av ett inställningstips?
(Eller är det hårdvarurelaterat och LED-tekniken som begränsar?)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-01 21:04

Öh? Jag kan sänka ljusstyrkan på min MacBook Pro tills skärmen blir helt svart. Några tryck på F1 dimmar skärmen... eller har jag missuppfattat dig?

Edit: Ah! Nu är jag med! Du tycker att steget från helt svart till läsbart fortfarande ger för starkt ljus... Köp solglasögon till familjen.

Det bästa är att använda kalibrator. Så kan man passa på att få lite trevligare färgtemperatur också.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det bästa är att använda kalibrator. Så kan man passa på att få lite trevligare färgtemperatur också.

Det går inte att kalibrera en laptopskärm med kalibrator och det har väll inget med hans problem i mörka rum att göra?

Ursprungligen av jurassic579:

Det går inte att kalibrera en laptopskärm med kalibrator och det har väll inget med hans problem i mörka rum att göra?

Was? Gör det inte? Sitter själv på en profilerad MacBook Pro uppmätt med utrustning från Xrite (i1Display 2): X-Rite: Get exactly the color you need, every time, anywhere in the world.

Ursprungligen av jurassic579:

Det går inte att kalibrera en laptopskärm med kalibrator och det har väll inget med hans problem i mörka rum att göra?

Jorå det går, men det är självklart ingen hårdvarukalibrering. Det går att göra en bildskärmsprofil där du kan bestämma ljusstyrkan.

Senast redigerat 2009-10-02 12:32
Ursprungligen av jurassic579:

...Det går inte att kalibrera en laptopskärm...

Ursprungligen av jurassic579:

...Då ska man väll inte använda en laptopskärm över huvud taget...

Jag tycker att du är lite väl kategorisk. Det finns väl bättre och sämre laptopskärmar, precis som att det finns bättre och sämre externa skärmar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tycker att du är lite väl kategorisk. Det finns väl bättre och sämre laptopskärmar, precis som att det finns bättre och sämre externa skärmar.

Trodde det här var ett mac-forum? Så jag antog att vi pratade om bärbara macskärmar, vet inte om det finns några pc med bättre skärmar.

Dock ville jag bara poängtera att när det handlar om "exakt färg- och kontrast-arbete" så är inte nog med en laptopskärm.

  • Medlem
  • City
  • 2009-10-02 07:20

Men så fantastiskt. Lite buggig men precis vad jag var ute efter... Stort tack!

Min MBP är också kalibrerad med utmärkt resultat. Jag testade just Shades som såg bra ut på pappret, men den åkte raskt ut igen. Det blir ju ett kraftigt blåstick när man dimmar med Shades. Fler som noterat detta?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Min MBP är också kalibrerad med utmärkt resultat. Jag testade just Shades som såg bra ut på pappret, men den åkte raskt ut igen. Det blir ju ett kraftigt blåstick när man dimmar med Shades. Fler som noterat detta?

Skicka en buggrapport till utvecklarna, vet ja'. Senaste versionen är ju en beta, 1.2 beta 3.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-02 14:27
Ursprungligen av Snabeldrake:

Skicka en buggrapport till utvecklarna, vet ja'. Senaste versionen är ju en beta, 1.2 beta 3.

Dom vet nog om det eftersom det står tydligt skrivet "Note: Shades may interfere with colour calibration software, and should not be used if colour accuracy is critical."

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Min MBP är också kalibrerad med utmärkt resultat. Jag testade just Shades som såg bra ut på pappret, men den åkte raskt ut igen. Det blir ju ett kraftigt blåstick när man dimmar med Shades. Fler som noterat detta?

Exakt. Det går inte o kalibrera men detta gäller inte bara laptopskärmar utan de flesta skärmar. Dock kan man profilera alla skärmar.
Givetvis med varierande resultat och även om laptopskärmar kanske är sämst så blir de bättre än utan profilering.

"Note: Shades may interfere with colour calibration software, and should not be used if colour accuracy is critical."

Då ska man väll inte använda en laptopskärm över huvud taget?

1
Bevaka tråden