Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte stänga av airport

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis har ett underligt problem. Han har en Time Capsule och plötsligt kan han inte ansluta trådlöst till den. Jag tog med min MacBook och testade och det gick helt utan problem. Det skumma är att han inte ens kan stänga av airport i menyraden. Det går helt enkelt inte att få kontakt med Time Capsulen från hans dator (en PowerMac med Snow Leopard).

Jag har aldrig förr varit med om att det inte går att stänga av airport – varken från menyraden eller från nätverksinställningar. Vi zappade p-ramet men inte tusan hjälpte det heller.

Från min MacBook hittades TC-enheten direkt också via Airport-verktygen men det var tomt när vi testade hans.

Vad kan detta bero på och går det att tvångsavsluta airport?

Ursprungligen av Arnold Corns:

...en PowerMac med Snow Leopard...

Inte för att det har så mycket med själva frågan att göra - men det där är en omöjlighet. Snow Leopard fungerar inte på datorer med PowerPC-processor.

Menar du Mac Pro, kanske? Eller menar du Leopard?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte för att det har så mycket med själva frågan att göra - men det där är en omöjlighet. Snow Leopard fungerar inte på datorer med PowerPC-processor.

Menar du Mac Pro, eller någon annan modell?

Å ja ba... Hoppsan – det blev lite fel.:"> Det var en MacPro jag menade. Han har haft Snow Leopard en tid och det har inte varit några problem med airport förrän nu.

Ursprungligen av Arnold Corns:

...plötsligt kan han inte ansluta trådlöst till den...

Plötsligt? Det har inte skett någon förändring alls? Varit inne i datorn och bytt minne t.ex? Eller installerat några nya program? Eller bytt router eller något annat i nätverket?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Plötsligt? Det har inte skett någon förändring alls? Varit inne i datorn och bytt minne t.ex? Eller installerat några nya program? Eller bytt router eller något annat i nätverket?

Det enda han har gjort, om jag förstod saken rätt, var att han la in ett wep-lösenord igår. Efter det funkade allt som det skulle. När han väckte datorn ur vilan idag kom han inte åt TC:n. Han tog då bort lösenordet. När jag var där och testade var tillgången lösenordsfri från min MacBook. Hans dator, däremot, hittar ingen TC. Han använder TC:n som router.

Det skummaste, tycker jag, är att det inte går att stänga av airport. Det har jag inte varit med om på någon av mina macar. Kan man tvångsavsluta airport på något sätt?

Och Airport-programvaran är uppdaterad till senaste version - både i datorn och routern?

Jag har själv en Airport Express, som har varit lite kinkig när det var olika version i datorn och basstationen.

Senast redigerat 2009-10-01 13:38

Jag tror Jesper är på rätt spår.

Men din kompis skulle kunna gå in under Systeminställningar > Nätverk och ta bort Airport därifrån. Starta om datorn, kanske tom med kallstart (dvs stäng av, vänta 10 sek).

Lägga sedan till Airport igen och se om det fungerar bättre då. Det kan vara något i inställningen som har soppat till sig?

Din kompis kan även gå in i Library/Prefs osv och slänga filer som har med nätverk att göra com.apple.XXX.plist (XXX är förmodligen airport, eller network eller något sådant). En enkel metod att ta reda på vilken fil det är är att göra en ändring i systeminställningar > Nätverk. Utföra den. Sedan titta i prefs-mapparna vilka filer som har ändrat datum, klockslag som är just nu.

Nätverkinställningar i TC och dator kan betyda att de inte ser varandra. Kolla det med.

Kolla även att "Anslutna servrar läggs på skrivbordet" är med i inställningarna för Finder.

Tack, Jesper och Taz. Kompisen är ute och far för tillfället men jag ska ta upp det med honom när han kommer tillbaka. Löser det sig, skriver jag ett inlägg.

Nu har det löst sig. Han fick tipset att stänga av datorn, dra ur kontakten och trycka några gånger på startknappen. Därefter tog han en kopp te (kanske går det lika bra med kaffe?) och en rostad macka innan han satte på datorn igen. Och då funkade allt som det ska! Varför vet varken han eller jag men huvudsaken är ju att det funkar.

1
Bevaka tråden