Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökfråga i Indesign

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 21:20

Jag vill söka och ersätta alla ligaturer i ett ca 60 sidor långt Indesigndokument med ett antal olika textramar som inte är länkade. Har rotat bland diverse GREP-varianter men hittar inte det jag söker. Kan ju mycket väl vara så att jag bara har missat något någonstans, men om någon vet hur man löser detta utan att manuellt behöva markera varenda textram i hela dokumentet och manuellt stänga av ligaturerna så vore jag tacksam för svar.

Ligaturer är ett mer omfattande begrepp än vad du kanske avser, beroende på språk, teckensnitt etc. men om du pratar om "standardligaturer" så behöver du inte använda GREP utan du kan bara söka efter valfri bokstav, lämna tomt i ersätt-fältet och applicera format, se bifogad skärmbild som utgångspunkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 09:03

Toppen, stort tack Richard. Nu fick jag ordning på det hela. Jo, det handlar om svenska standardligaturer, det är vid export till xfl som man måste stänga av ligaturerna för att få bra resultat eftersom Flash inte hanterar detta utan envisas med att göra bilder av alla ligaturer som fi, fl osv. Och det är ju inte så kul när man skall göra korr på texten i Flash senare…

1
Bevaka tråden