Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka trådlöst nät 5 våningar neråt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Det är så att jag kommer att skaffa kontor i samma hus jag bor i och skulle såklart helst vilja slippa betala för två uppkopplingar (känns extra dumt när det är så nära)

Så nu undrar jag över tänkbara lösningar.
Jag antar att ett en signalstark router + nån form av accesspunkt skulle kunna fungera?

och isåfall vilka routrar är bra?
Har läst om linksys:ar där man kan skaffa nån slags customfirmware, men har ingen aning hur det lirar med mac.

tacksam för förslag!
RP

Kanske dumt att uttala sig när man inte har några fakta att komma med...

Men jag tvivlar på att du får en godtagbar signalstyrka genom 5 våningar betong(?)/stål(?).

glömde att säga att det inte är rakt igenom huset. Det ör i en flygel så
det är en viss line of sight, men visst, jag misstänker också att det kanske inte går,
men jag hoppas på att nån ska visa på motsatsen!!

Ursprungligen av Ruskprick:

...en viss line of sight...

Då kan man ju alltid prova en sån här lösning...

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/86360-sagan-om-min-pringlesburkantenn.html

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-09-30 19:26

Fem våningar = 9-16 meter. Kanske smyga en ethernetkabel längs husfasaden. Ethernetkabel kan vara 100 meter utan problem. Många fysiska hinder kan förstås finnas i vägen.

En repeater KAN lösa det trådlöst. Kanske denna länk ger ledning: omWLAN.se - Repeaters i WLAN och trådlösa nätverk

Det finns också riktade antenner. Det beror främst på hur många meter från knutpunkt till knutpunkt. Samtidigt kan priset för hårdvaran snabbt käka upp förtjänsten av ett sparat abonnemang.

Ursprungligen av pekka:

Samtidigt kan priset för hårdvaran snabbt käka upp förtjänsten av ett sparat abonnemang.

Jo det är ju där balansen ligger, samtidigt drar ett abonnemang 300/mån x flera år
så ju längre jag behåller lokalen desto mer lönar sig en sån lösning.
(och jag får dessutom alla mina datorer i ett nätverk)

ska kolla länken, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 15:54

Ruskprick,

Har du kollat med fastighetsägaren om möjlighet finns att dra kabel mellan kontoret & lägenheten…via fastighetens kabelschakt…??

Trådlöst i all ära…men inget går upp emot kabelbundet!!

- Torkel

1
Bevaka tråden