Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt gratis Anti-virus från MS

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft släppte precis ett nytt gratis Anti-virus program. Verkar vara slimmat och resurssnålt och pratar inte med användaren om allt.
Håll till godo.
http://www.microsoft.com/Security_essentials/

Hehe, vad oväntat ! Ok lite jobbigt för Norton och McFee mm

Det är det minsta man kan begära av företaget som släpper ett såll till OS. :-).
Det är ju också ett flagrant erkännande om sina tillkortakommande som mjukvaruproducent. Varför inte bygga in det i Windows från scratch?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-30 10:47

Om du med bygga in menar patcha hålen asap så håller jag med
Däremot kanske de inte gör det pga det är ett program som konkurrerar med andra företag (Symantec, AVG, ESET mm), dvs samma resa som med Internet Explorer som varit det senaste.
Iof släpptes det idag, så vem vet om det kanske blir inbakat i Win7 (på något sätt) när det släpps officiellt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är det minsta man kan begära av företaget som släpper ett såll till OS. :-).
Det är ju också ett flagrant erkännande om sina tillkortakommande som mjukvaruproducent. Varför inte bygga in det i Windows från scratch?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är det minsta man kan begära av företaget som släpper ett såll till OS. :-).
Det är ju också ett flagrant erkännande om sina tillkortakommande som mjukvaruproducent. Varför inte bygga in det i Windows från scratch?

Jo, det kommer i Win 7 i höst. Symantec blir inte glada.

Apple har ju oxå lagt in början till ett virusskydd i Snow Leopard. Säkert en bra idé ( nu när det finns ett pris (43c) på OS X-användare..) :

Hackers target macs - The Inquirer

Dom kallar alla som har Mac för "Apple fanboys". :$:$ Fattar dom inte att nästan alla som har en Mac INTE vet ett skit om Steve Jobs, Win/Mac-shismen eller hänger på forum som detta? Att procenten kvinnor inte är obetydlig? Är dom fullständigt puckade?

Senast redigerat 2009-09-30 14:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom kallar alla som har Mac för "Apple fanboys". :$:$ Fattar dom inte att nästan alla som har en Mac INTE vet ett skit om Steve Jobs, Win/Mac-shismen eller hänger på forum som detta? är dom fullständigt puckade?

Bortsett från att redaktören Nick Farrel på The inquirer oftast skriver lite raljant om Apple så verkar det som om virusskrivare nu riktar in sig på OS X....

Jo, det fattar jag och det ska bli intressant att se hur dom lyckas :-). Om inte ett stort antal Mac-användare har malwareproblem inom ett år så drar jag slutsatsen att det är sant att OSX är säkrare än Windows rent kodmässigt (och inte bara "få användare"-mässigt). Någon annan slutsats kan jag inte dra. Om dom lyckas så blir det till att skaffa skydd som dom gör i Winvärlden.

Ursprungligen av Macce65:

Bortsett från att redaktören Nick Farrel på The inquirer oftast skriver lite raljant om Apple så verkar det som om virusskrivare nu riktar in sig på OS X....

Ursprungligen av Zimmerman:

..Om dom lyckas så blir det till att skaffa skydd som dom gör i Winvärlden.

du känner säkert till att Snow Leopard innehåller ett embryo till virusskydd?

Apple provides virus protection in snow leopard upgrade - The Inquirer

visserligen skrivet lite raljant ton, men försök överse med det..

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom kallar alla som har Mac för "Apple fanboys". :$:$ Fattar dom inte att nästan alla som har en Mac INTE vet ett skit om Steve Jobs, Win/Mac-shismen eller hänger på forum som detta? Att procenten kvinnor inte är obetydlig? Är dom fullständigt puckade?

I just dessa grupper, som inte kollar 99.se och andra forum, finns det säkert användare som är "lika lättlurade" som vissa Windowsanvändare

Ursprungligen av Macce65:

Apple har ju oxå lagt in början till ett virusskydd i Snow Leopard. Säkert en bra idé ( nu när det finns ett pris (43c) på OS X-användare..) :

Hackers target macs - The Inquirer

Äckligt! De kan helt enkelt inte stå ut med att det finns folk som har det bra! Alla skall lida, är det målet? Hoppas att de där vansinnigheterna är ett storm i ett vattenglas och att det inte händer något. Eller ännu hellre, att någon spårar upp dem och låser in dem.

Ja, märkligt att det inte läggs mer resurser på det här med spam exempelvis. 150-200 miljarder skickade spam varje dag torde ju kräva ta en "hel del" energi.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, märkligt att det inte läggs mer resurser på det här med spam exempelvis. 150-200 miljarder skickade spam varje dag torde ju kräva ta en "hel del" energi.

Typ den allra största delen av Internet... (har jag hört)
Jämför med jobbet; ca 5000 anställda i varsin ände av Europa: 90 % av inkommande epost är SPAM. Vad man har för filter vet jag inte men jag får knappt något - däremot tar det kapacitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 15:40
Ursprungligen av Macce65:

Jo, det kommer i Win 7 i höst. Symantec blir inte glada.

Apple har ju oxå lagt in början till ett virusskydd i Snow Leopard. Säkert en bra idé ( nu när det finns ett pris (43c) på OS X-användare..) :

Hackers target macs - The Inquirer

Mer info: About those gangs of Russian hackers targeting Macs - Apple 2.0 - Fortune Brainstorm Tech

Ursprungligen av Macce65:

Jo, det kommer i Win 7 i höst. Symantec blir inte glada.

Lägg till konkurrensmyndigheter och EU-kommissionen som säkert inte heller blir glada.

Ursprungligen av Zimmerman:

".. Varför inte bygga in det i Windows från scratch?

Jag laddade just ner det från MS..det är Avast. Toppen! Ett mycket bra och resurssnålt virusskydd. Avast verkar ha gjort en deal med MS.

Ursprungligen av Macce65:

Jag laddade just ner det från MS..det är Avast. Toppen! Ett mycket bra och resurssnålt virusskydd. Avast verkar ha gjort en deal med MS.

Eeh vad pratar du om? Det är inte Avast eller var det någon form av sarkasm jag inte förstod?

1
Bevaka tråden