Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM-radiotillbehör

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:48

Så fort det går att lyssna på radio på något vettigare sätt än genom att vara uppkopplad, är det jag som köper en iphone. Hittade det här tillbehöret, men gissar att det är för bra för att vara sant:

FM-Radio till iPhone 3G/2G-MrGizmo - Skal Batterier iPhone Gadgets: iPhone & iPod tillbehör - iPhone/iPod Radio & FM-Sändare

Någon som vet? Har testat? Eller vet något om när Apple själva kan tänkas lösa det?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-27 21:00

Verkar ganska vettig men har inte själv provat , Såg lite billig ute men det var den ju också

Iofs... men personligen så föredrar jag att lyssna på radio via nätet istället för via FM-sändare. Nu kan jag lyssna på valfri station oavsett var jag befinner mig. Jag kan lyssna på mina lokalnyheter även om jag är på besök i "Fjollträsk" (som för övrigt är ett ord som iPhone föreslår:)

Att jag sedan aldrig ens vill lyssna på lokalradion är ju en helt annan sak:)

Skämt å sido, det som den där lösningen ger är att du får en lös radio som tar strömmen från iPhonen... Du kan inte styra den från din iPhone (så vitt som jag vet). Då är det väl lika bra att köpa en vanlig separat FM-radio?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 12:22

Jag anade att det var så, och det är ju en radiolösning som hör ihop med telefonen jag vill ha. Hur tycker du att det funkar att lyssna via webben? Jag gör ofta det på min dator, och tycker inte att det är optimalt, hakar upp sig och försvinner ibland. Om man använder radion mycket (ett par timmar om dagen kanske) via webben på sin iphone, krävs det då att man har ett abonnemang med obegränsad mängd datatrafik om man inte ska bli ruinerad?

Tacksam för att få höra om erfarenheterna, jag vill egentligen bara ha det sista argumentet för att få köpa..!

Ska du lyssna på radio via nätet så lär du behöva fritt dataabbonemang:)

Utöver det så fungerar det ganska bra. Du har givetvis samma problem som du nämner med dropp då och då men FStream fungerar bra för mig

Men... den stora nackdelen är att det ÄTER batteri. Räkna med en driftstid på omkring 4 timmar om du lyssnar över 3G nätet. Jag har "benchmarkat" min iPhone och den klarar lite drygt fyra timmar med kontinuerlig streaming.

--jale

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 21:53

Just den som länkades till i början har jag inte prövat.

Var påGizmo och köpte den lilla miniradion för 95 spänn.

iPod FM mini radio-MrGizmo - Skal Batterier iPhone Gadgets: iPhone & iPod tillbehör - iPhone/iPod Radio & FM-Sändare

Det står att den inte fungerar med iphone men med iphone 3G går det i alla fall alldeles utmärkt. Lyssnar på den nu, för första gången.

Mkt enkel sak. Man kan inte spara några frekvenser och ingen display så man ser var man är. Men för 95 spänn är det helt OK. Och ljudet är riktigt bra, sitter och lyssnar på jazz nu. Och inget märkbart schwosch-schwosch när man går vilket kan hända med enkla FM mottagare beroende på hur hörtelefonsladden hamnar som antenn.

Egentligen tar den bara ström från iphonen. Iphonehörlurarna sätter man in i botten. Släcker man skärmen med sleepknappen fortsätter radion att vara igång. Men stänger man av telefonen tystnar radion.

Det man bör fundera på är om det är en bra lösning att plugga in radion i kontakten i botten av telefonen. Brytrisk. Men den andra som är en radiodongel har ju sina nackdelar också.

Gizmo har en annan bra pryl - en hörtelefonadapter från fyrpol till trepol. Och hörtelefoner inkl. mik med mkt bra ljud för bíllig peng.

Finns inget skäl att strömma lokala radiostationer om man är ute och går. Den här drar förmodligen mycket mindre ström än om 3G ska vara igång. Och man slipper strula med omsynkning av strömningen. Direktradio och strömning har båda sin givna plats.

Edit: Om man sätter igång telefonen me radion ikopplad desaktiveras telefonens övriga funktioner. Så på så vis funkar den inte med iphone. Trcker man på homne kanppen visas iphoneskärmen igen. men rör man frekvensinställningen dyker en vit skärm upp som det står ipod på. När man hittat sin telefon kan man trycka på home igen. Ringer det får man sätta iphone till örat.

Verkar bättre att ha en liten MP3 spelare med radio, slippa brytrisk mm.

Senast redigerat 2008-12-05 22:53
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-26 15:25

så då borde den funka med min Touch 2g med?

Griffin Navigate - bra men

mikrofonen på hörlurarna går inte att använda när Navigate är inkopplad. Kanske därför tillverkningen, enligt Webhallen, har upphört.
Henrik

1
Bevaka tråden