Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klipp och klistra arabiska - Indesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-09-29 14:47

Hej!

Jag har stött på ett problem som jag inte verkar kunna lösa på egen hand.

Jag sitter och översätter vårt företags reklamblad till en rad olika språk och nu har turen kommit till arabiskan. Arabiska läses från höger till vänster, dvs. "fel" håll - vilket ställer till en hel del problem.

För att reklambladet ska bli läsligt och samtidigt se vettigt ut måste jag spegla hela designen, vilket inte är några större problem. Problemet uppstår istället när jag ska klistra in den arabiska översättningen från word till Indesign:

När jag klistrar in den arabiska översättningen från Word till Indesign "rättar" Indesign texten så att den går från vänster till höger, vilket gör att texten blir spegelvänd. Jag trodde att jag var smart när jag helt enkelt speglade hela textrutan, men jag insåg att då speglades även alla siffror och företagets namn, vilket inte är tanken.

Är det någon som vet hur jag kommer runt Indesign automatiska rättning, eller är det någon som har en annan vettig idé?

Tack för hjälpen!

//Lucas

  • Medlem
  • 2009-09-29 15:37

Dessvärre vill inte InDesign hjälpa för att de vill sälja InDesign Eastern Edition istället.

Jag har alltid blivit tvungen att formatera rätt i program som tillåter arabisk riktning och sedan spara som PDF för montering i InDesign.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-30 11:00

Varför kan du inte bara göra en ny textruta och högerställa den arabiska texten??

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-09-30 13:12

DrDip: Är det verkligen så illa? Det låter ju inte klokt.. Pdf-alternativet låter osmidigt, och näst intill omöjligt om man vill få ett proffsigt resultat.

quasar: Det är inte det att det bara ska vara högerställt, utan orden skrivs från höger till vänster. I Word fungerar det fint, men när jag klistrar in i InDesign vänder InDesign automatiskt på texten så att orden skrivs från vänster istället, dvs. spegelvänt.

Någon som har ett tips om hur man väljer bort all automatisk formatering i Indesign?

  • Medlem
  • 2009-09-30 21:57
Ursprungligen av Alvest:

DrDip: Är det verkligen så illa?

Så illa var det när jag kontaktade InDesign för ca två år sedan och de har inte öppnat något i sin serie sedan dess. Mången TaxFree-broschyr är därför gjord på 'ful-sättet'. Scriptet vet jag inget om.

Det går att få stöd för Arabiska i InDesign (CS4). Bakgrund, beskrivning och mallar finns att läsa och hämta här:

World-Ready Composer in Adobe CS4 | Phinney on Fonts

De script som finns funkar inte på min maskin, och jag vet inte om det är just min installation, eller ett allmänt problem, men skulle något ha gått sönder i en uppdatering så går det ändå att använda mallarnas arabiska format som utgångspunkt.

Thomas Silkjær har beskrivit hur man kan använda World-Ready Composer i CS4 även han. Han har ett script (som jag inte testat) som kanske kan vara till nytta.

Du hittar Thomas beskrivning på hans site - InDesigning.net
Eller: InDesigning.net :: Right-to-left, Arabic, Hebrew, Hindi ... in InDesign CS4 (none-ME)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-05 17:50

Tack för alla tips!

Lyckades på ett oändligt omständigt vis lösa det hela: Jag gjorde som DrDip föreslog och gjorde en pdf av texten, sedan monterade jag den i Illustrator för att sedan göra vektorgrafik av texten. På så vis fick jag figurer som jag kunde formatera någolunda, och sedan vad det bara att klippa och klistra in i Indesign. Hopplöst omständing men jag fick ett acceptabelt resultat och korr-läsaren hade inget att klaga på.

1
Bevaka tråden