Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta med sig Mac Pro med flyget hem från US?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon här som tagit med sig en Mac Pro med flyget från US till Sverige?

Har kollat runt lite och att stoppa in en i bagage som man checkar in slutar tydligen med 100% säkerhet i tårar på ett eller annat sätt. Alltså verkar det som enda sättet är som handbagage. Givetvis måste man ha något runt maskinen under resan men hittar man lämplig väska så blir det bara ca 10 cm längre än totala sammanlagda längden för t.ex. KLM bestämmelser för handbagage, vilket kanske fungerar.

Men åter igen, någon som har erfarenhet av liknande?

Tack / euro

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-28 22:15

Utöver handbagaget brukar det vara tillåtet med en lös enklare personlig tillhörighet, typ handväska, paraply eller laptop i fodral.

Hmm jo det känner jag till. Men hur menar du?

Här hittade jag en till synes lämplig väska iaf:

Protect Your Apple With iLugger's Exclusive Mac Pro Cases

Tänk på vikten...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-29 03:05

Det är nog väldigt svårt att komma undan med en Mac Pro som handbagage. Jag hade nog fraktat hem den istället för att själv flyga hem den, men då åker du ju på tull och moms som jag gissar på att du försöker undvika

Maxvikt på handbagage plägar väl vara fem kilo? Att peta in en MP i "the overhead compartment bin" resulterar väl i att hela härligheten rasar ner i huvudet på dig och dina medpassagerare vid första bästa luftgrop! Inte heller lär den få plats under stolen framför dig.

Kanske att du kan få den klassad som handikapphjälpmedel?

  • Medlem
  • 2009-09-29 07:52

Från USA och andra interkontinentala flygningar reser folk med stora resväskor som handbagage. Flera stycken till och med. Men jag skulle inte chansa.

Köp ett pelicase och checka in den..

OM PELI-VÄSKOR | Peli Products, S.L.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-29 09:36

Ooop, jag läste fel, tyckte det stod Macbook Pro :/ Nej en Mac Pro går nog aldrig som handbagage.

Är power 115V enbart eller omkopplingsbart 115/230V i en sådan dator köpt USA.?
115V enbart innebär nytt spänningsaggregat eller en rejält stor transformator 230/115V här.
Och garantin gäller väl bara i USA.
/Lennart

Det är väll switchat nätagg så de spelar ingen roll?

Nja, inte riktigt. Det finns aggregat för 115V enbart. Kopplar du ett sådant till 230V, blir det en bra smäll. Det har en gäst från Japan provat och erfarit här.
Sedan finns det aggregat, som med en mekanisk omkopplare kan ställas om, missar du det, blir det en smäll.
Det finns även aggregat, som känner spänningen och själv ställer om sig.
Och det finns aggregat, som sväljer allt mellan 85 och 260 V utan omställning. De används mest till bärbara grejor.
/Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 12:59

Det är väl inget problem att ta med en laptop i kabinen, mer eller mindre alla som reser i affärer har den på sin plats och jobbar eller ser på film. Jag har min i en Crumplerväska som handbagage aldrig några problem.

Det som däremot är ett större problem med att köpa en laptop i USA är att du får ett amerikanskt tangetbord, som i och för sig går att byta men det kostar mer än den eventuella besparing du gör på att köpa den i USA.

Janne

Ursprungligen av jannes:

...inget problem att ta med en laptop i kabinen...
...ett större problem med att köpa en laptop i USA...

Det handlar inte om en laptop. Det handlar om en Mac Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 10:48

oops, ja då är det nog värre att ha den som handbagage...

Du vet att amerikanska tullen kan göra slumpartade kontroller av datan du har på burken va?
Kan ha läst om det här eller på nåt rese-forum..Mest för att kolla att du inte är terrorist antar jag, men det var ändå ett par som bestämt sig för att inte flyga med sina datorer..

Det är väl när man skall resa IN i amerikat?

kanske det är? det låter faktiskt rimligare. Måste ha varit nån amerikanare som skulle tillbaka som ojade sig..

Hej igen.

Som jag tror jag skrev så är jag medveten om att den är något större än maxmått för många bolag. Därav min fråga om det var någon här som faktiskt hade tagit med sig en Mac Pro, och precis som någon skrev så ser man relativt många som går in med typ lika stora väskor som incheckat baggage i hytterna. Tror knappast att bagagehyllan ramlar i mitt huvud för 20 kg.

För de som är intresserad har Mac Pro inte några problem med volten enligt t.ex. http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_Pro_Early2009_4707_UG.pdf sida 103.

Jag har kikade på Pelican Case tidigare men då blir det ganska mycket pengar för bara själva väskan vilket sabbar poängen en hel del tyvärr. Säkerhetspersonal m.fl. kan även få för sig att bända upp vissa väskor som de vill inspektera, och det behövs inte mycket till fantasi för att förstå vad som kan hända efter ett sådant ingrepp på väskan. Vidare även att incheckat baggage kan försvinna med människor med långa fingrar varvid man oftast bara får ersättning upp till 1000 dollar, och även om man skulle få ersättning för hela värdet renderar detta hela projektet meningslöst.

Finns det någon på 99.se som har tagit med sig en Mac Pro via flyg så vore det mycket uppskattat om du vill skriva lite i denna tråd, tack.

Tills vidare tror jag att det bästa sättet är att skicka med t.ex. UPS i så fall. Studenter kan få tullfrihet för datorer, Studerande - Tullverket [NS4 version] vilket jag kan kolla in närmare om det blir aktuellt. Det hade varit guld om man kunde ta med sig den på ryggen, då hade man sluppit betala frakt - ca 3500 sek - samt förmodligen sluppit en del pappersarbete.

Det hade varit nice om Apple uppgraderar Macbook Pro med nya mobila Core i7, då en sådan också kan vara ett alternativ med andra bästa egenskaper.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-05 11:06
Ursprungligen av eurodanzisch:

Säkerhetspersonal m.fl. kan även få för sig att bända upp vissa väskor som de vill inspektera, och det behövs inte mycket till fantasi för att förstå vad som kan hända efter ett sådant ingrepp på väskan.

1. De behöver inte öppna väskan för att se att du har en dator där. Det räcker med röntgenkörning.
2. Alla extra kostnader tu betalar äter upp vinsten.
3. Alla problem med transporten, rädsla om något går sönder osv...
4. Ingen garanti förmodar jag.
5. Vid ankomsten till Sverige åker du på moms så det blir bara en förlustaffär vet jag.

Låter jag som glädjedödare? Kanske, men det besparar dig massor med problem och onödiga kostnader.
Köp det här!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-05 11:45
Ursprungligen av malen:

1. De behöver inte öppna väskan för att se att du har en dator där. Det räcker med röntgenkörning.

När man checkar in väskor när man åker från USA så rekomenderar dom att man INTE skall låsa väskorna och dom förbehåller sig rätten att bryta upp väskor om dom är låsta utan att någon ersättning utgår.

Ursprungligen av kainen:

När man checkar in väskor när man åker från USA så rekomenderar dom att man INTE skall låsa väskorna och dom förbehåller sig rätten att bryta upp väskor om dom är låsta utan att någon ersättning utgår.

Jo, det har man varit med om. Väskan var bara till att kasta.
Ska man tvunget låsa sin väska är det ett TSA lås som gäller som är godkänt för de kan på något vis öppna upp den utan att ha sönder låset/väskan.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-06 23:41
Ursprungligen av malen:

1. De behöver inte öppna väskan för att se att du har en dator där. Det räcker med röntgenkörning.

Här kan du läsa en tråkig historia http://www.99.se/allt-om-mac/51012-amerikanska-tullen-pajade-min-powerbook.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 05:02

Jag tror tyvärr att möjligheten att ta med dig datorn i kabinen är ganska liten. Allra främst på grund av vikten och dimensionerna på datorn.
Då återstår alltså att checka in datorn vilket jag tror de flesta här skulle avråda från. Sannolikheten att du kommer möta en hel och fungerande dator på baggagebandet i Sverige är ganska liten.

UPS är nog din sista utväg dessvärre.

Sen är det ju så att när du flyger från USA så är planet stort med stor förvaring ( Tror inte att den är stor nog ändå) men om du sen ska byta flyg i typ frankfurt, amsterdam eller london så är ju oftast dom mindre och jag tor inte en mac pro går in dom förvaringsfacken..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-04 11:57

Jag har rest med en gammal powermac. Den är ju lite mindre än en mac pro. Hade en gammal billig väska som stämde ganska väl i måtten. Låtsades som ingenting, kamouflerade den lite med min jacka. Såg till att få en bra plats så jag kunde lägga den under stolen.
Det funkade men det var inget byte av flyg och det var heller inte fullsatt.
Skulle inte rekommendera det från USA, litet benutrymme.

Svårt att säga i förväg ibland verkar folk flyga med vad som helst. Ibland 0 kr för 15 kg övervikt, ibland flera hundralappar per kg.
Ibland kan man prata med personalen och de stuvar undan tyngre grejer på annan plats i kabinen.

Varför inte en billig over-sized väska. Massor av bubbelplast. Ev plocka ur känsliga delar och ta i handbagaget.

Tack rundale. Precis som jag uppfattar det också, en del tar som sagt med sig "hur mycket som helst" i kabinen.

Det är ju också en möjlighet faktiskt, som jag inte tänkt på tidigare, speciellt med nya modellen där man kan plocka ur hela processor tray:en hur smidigt som helst. Då tar man ju bara med sig den och grafikkortet samt hårddisk i ett lagomt stort, rejält case i kabinen. Detta är helt klart något jag måste kolla in närmare. Åter igen, tack så mycket, uppskattar verkligen input från någon som provat i verkligheten så att säga.

Förresten, låt säga att jag gör som jag skrev här ovanför - ta med processor osv som handbagage, checka in resten - och får det jag checkar in stulet, någon som vet om jag kan beställa en Mac Pro från svenska Apple Store utan de grejerna jag redan har kvar i så fall?

Ursprungligen av eurodanzisch:

...någon som vet om jag kan beställa en Mac Pro från svenska Apple Store utan de grejerna jag redan har kvar i så fall?

Nej, det kan du inte.

Jag skulle hellre köpa en begagnad och teckna apple care här i Sverige om man vill tjäna några kronor..

Bevaka tråden