Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine, hur ta backup smidigast?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 18:01

Var lite tveksam till om jag skulle göra en ny tråd eller om det redan finns en som behandlar ämnet. Sökte så gott jag kunde, men om det redan finns en tråd ber jag om ursäkt och denna kan slängas.

Som en vecka gammal MacBook-ägare har man inte riktigt fått koll på allting än, bland annat har jag funderat lite över Time Machine och hur jag ska göra backups på bästa sätt.

Jag har en extern HD till min stationära PC, 1TB stor. På den lagrar jag serier, musik, filmer osv. Av den terrabyten är runt 400GB ledigt, av vilka jag tänkte använda 300GB till att partionera en HFS+-formaterad partion. Denna partion tänker jag sedan använda för att säkerhetskopiera MacBookens alla filer.

Är detta möjligt? Kan man göra på något annat sätt? Trådlöst via internet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-28 21:22

Detta är möjligt. Jag har gjort precis vad du föreslår och det fungerar utan problem.

Frågan finns f.ö. besvarad i denna tråd, inlägg #2.

Din fråga om internet, jag antar att du i själva verket menar ditt hemmanätverk, kräver en NAS-enhet - dvs en smartare hårddiskburk med nätverksanslutning. Time Machine tycks inte fungera till sådana om det inte är Apples egen Time Capsule.

Även denna fråga har diskuterats här på forumet: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/257263-time-machine-nas.html

Se till att du väljer att partitionera den som "Apple GUID" under valet "Avancerat".
Annars får man problem en bra bit fram igenom...
Formattera som HFS+.

Time Machine är kanon, se till att glömma av att du har det bara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-29 16:24

Okej, det låter bra! Hur ofta bör man ta backup? Hur ofta tar ni? Inget annat man bör tänka på?

Tack för svaren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-29 16:36

Jag gör två sorters säkerhetskopieringar. En över nätet, en gång i veckan, och en Time Machine ungefär lika ofta. Eftersom att jag har en bärbar dator och en extern hårddisk är det väl inte helt optimalt. Det fiffiga med Time Machine är att det är gjort för att vara enkelt att använda. Så snart du pluggat in hårddisken kommer den att genomföra säkerhetskopieringen, därefter en gång per timme (om jag inte minns fel). Jag brukar dock bara orka plugga in hårddisken 1-2 gånger i veckan. Hade det varit möjligt skulle jag ha den externa hårddisken inpluggad för jämnan, så om du kan, är det vad jag skulle rekommendera.

Det kan vara betryggade att veta att Time Machine självmant klagar om man inte tagit en säkerhetskopia på ca två veckor - så du kommer normalt inte att glömma bort det totalt.

Läs mer: Apple - Mac OS X - What is Mac OS X - Time Machine

Jag kör en Time Capsule; får automatisk Backup varje timme trådlöst.
Den är dessutom filyta, trådlös station och "printserver" (två skrivare) åt två bärbara och en iPhone.
Så i vår lgh är vi synnerligen trådlösa....

Bästa är om man kan ha det hela inkopplat jämt och bara skita i det hela tills man sitter där med skägget i brevlådan...

1
Bevaka tråden