Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moms på varje rad

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fråga som kanske inte är tillräckligt svår för att kvalificera sig till den här tråden, men hoppas kunna få hjälp ändå.
Farsan har kört sina fakturor i FileMaker sedan typ version 1 eller så, och kört vidare på samma mall eftersom den dugt för hans enkla behov. Men nu duger den inte längre, eftersom det tydligen finns nya regler om att momsen måste skrivas ut tydligt, så jag tänkte försöka hjälpa honom att uppdatera den. Som det nu är så har han ett antal rader där han skriver in vad han ska ta betalt för, antal, och summa, och så räknar den ihop antal och summa i slutet av raden, och längst ner fyller man i momssatsen och får då uträknat vad momsen är och vad totalen blir med moms. Nu skulle han vilja ha att det på varje rad visas vad det blir med moms, inte utan som nu.
Summan han får i befintligt fält i slutet på varje rad räknas ut i fältet "Totalt" med "Antal * à pris", så jag gjorde ett fält som räknar ut "Total+(Total * Momssats)", men jag får bara rätt på första raden, på följande rader visar den inte med moms utan bara utan igen. jag kan inte förstå vad jag gjort fel. All hjälp uppskattas.

Sedan ska det vara en rad för avdrag längst ner, men det är ett senare problem, det ska nog gå bra.

Ha momssats på varje rad och räkna ut momsen på varje rad och summera sedan alla rader. Olika rader kan då ha olika moms.

Med summera momsen på alla rader i denna faktura så behöver du göra något i stil med

Sum(Relation till alla rader i denna faktura::momssumma_per_rad)

Tillägg: Kom på att du förmodligen inte har ett register för fakturor och ett register för faktura-rader (som är det traditionella sättet att göra det på)? I så fall, glöm det ovan.

Du har istället för det repeterade fält? Då har du förmodligen bara glömt att ställa in på alla dina nya fält att det skall vara ett visst antal repetitioner på dem? Eller hur?

Gör det så blir din beräkning rätt på alla rader.

Stämmer, jag har inte separata register, allt i ett bara, enklast möjligt.
Och jo, jag har ställt in under Fält/kontroll -> Inställning att den ska visa repetitioner. Är det det du menar?
Kan tilläggas, om det inte framgår, att jag inte normalt jobbar i FileMaker.

Nä, det är inte i layouten jag menar. Det påverkar alltså inte antalet repetitioner fältet är definierat att ha.

Arkiv > Hantera databas > Dubbelklicka på fältet i fråga.

Du ser var det är i de bifogade skärmdumparna från FileMaker 10.

Jo, din fråga är ett helt vanligt problem. Inte ett intressant problem. Ber en admin bryta ut dem till en separat tråd.

Jag kör FileMaker 9. Känner igen den första skärmdumpen, där står det ju det antal rader det är i fakturan, det var det jag menade i mitt förra inlägg. Men den andra skärmdumpen känner jag inte igen.

Edit: Nu hittade jag den inställning du visar i andra skärmdumpen, men den kan jag ju inte få fram för det aktuella fältet eftersom det är ett beräkningsfält, den får jag bara fram för de fält som är av typen Numeriskt.

Första skärmdumpen är ett beräkningsfält. Den andra skärmdumpen är ett numeriskt fält. Du skall inte försöka tillämpa båda dumparna i samma fält, det är en skärmdump per typ av fält. Det ser olika ut alltså för olika typer av fält. Med så långt?

Jodå.

Så om alla fält är repeterade så är problemet...?

Den gör ändå inte uträkningen för varje fält, bara för det första fältet. I kommande fält repeterar den bara det som står i pris-fältet, den lägger alltså inte på moms.

Är alla fält involverade i beräkningen repeterade? Det måste de vara om det skall fungera.

Nä, fältet där jag väljer momssats är inte repeterat, det ligger för sig under resten av raderna. Jag ställde in under hantera databas att det också fick ha 19 repetitioner, men visar bara 1, det hjälpte inte. Måste jag visa alla repetitioner av det också?

Nu när du förklarar bättre så är det nog ganska klart vad som är problemet. Om du inte visar repetititionerna så kan du ju inte skriva något i dem, alltså är det tomma, så då blir det ingen moms. Det kanske du förstår?

Repeterade fält är som ett kalkylarks rader. Rep 1 i fält 1 * Rep 1 i fält 2 med resultatet i fält 3, skrives som

fält 1 * fält 2

Fält 3 är helt enkelt beräkningen ovan och det är inställt att vara repeterat.

Det betyder att rep 2 i alla fält multipliceras, även rep 3, 4 osv.

Experimentera lite så fattar du.

(Det finns även en funktion som "sträcker ut" ett numeriskt icke repeterat fälts innehåll i så många repetitioner man vill, men den tänker jag inte berätta om förräns du fattat detta. )

Senast redigerat 2009-09-28 21:00

Ok, jag tror jag förstår, ska testa lite, tack för hjälpen!
Synd, momsen ska ju vara samma på alla rader, hade ju hoppats att det räckte att ange den på ett ställe.

Slå upp funktionen extend i hjälpen.

-"My sweet **** It's magic!" <--- Filmreferens....

Hur gick det med detta?

Hade ingen tid att testa i går, men nu så. Funkade ju klockrent, det var den funktionen jag saknade, tackar!
En fråga bara... Nu får jag nollor på alla rader där det inte är några artiklar inlagda, kan man slippa det? Jag har kryssat i "Beräkna inte om alla fält i formeln är tomma", men det hjälper inte, antagligen eftersom den räknar med momsen på varje rad gissar jag, så *alla* fält är ju inte tomma.

If (IsEmpty(Antal); ""; Antal * Pris * Moms)

Ungefär så.

Ursprungligen av Taz_1999:

If (IsEmpty(Antal); ""; Antal * Pris * Moms)

Ungefär så.

Cool, funkade, tack så mycket!

1
Bevaka tråden