Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vatten+MacBook = Panikslagen ägare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I lördags satt jag och åt lunch vid datorn, lyckades med bedriften att välta ett glas vatten över den. Panik är ett milt ord, stängde av dator inom 5 sekunder och höll den så att vattnet skulle rinna bort/ut från datorn. Sprang sedan som en OS-medaljör efter skruvmejslar för att ta bort batteri och hårddisk. Sedan var det bara att gå ned på knä och be högre makter om hjälp samt att datorn inte sett ljuset i tunneln och gått mot det...

I dag är det måndag, skruvade ihop datorn och skriver detta inlägg med en något renare dator. Bifogar en bild på hur man torkar en MacBook.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-28 16:01

Grattis får man väl säga! Hoppas du inte får framtida problem till följd av din "tvätt"

Tackar och bockar! Nä, hoppas jag kom undan med blotta förskräckelsen, det mesta hamnade över DVD:n och powerknapps-området och än så länge funkar båda. Får hoppas att den inte börjar rosta från insidan bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 16:16

Du ser väl detta som ett tecken på att du ska titta över dina backup-rutiner va?

Ursprungligen av acke:

Du ser väl detta som ett tecken på att du ska titta över dina backup-rutiner va?

Javisst, de är dock rätt bra skulle jag vilja säga. Kör Time-Machine till min externa hårddisk så jag hade inte stått på bar backe datamässigt om datorn hade dött. Ser dock även detta som ett tecken på att ändra min matvanor kring datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 21:38

Tänkte bara påpeka att det rekommenderade sättet att torka elektronik som blivit så här blöt är att lägga den i en tät låda eller påse med kisel-baserad kattsand. Jag har sett (på Youtube) och läst flera tester som har visat att det är det säkraste sättet. Egentligen var det bästa sättet att rädda en nybadad iPhone att lägga den i den sortens torklådor som man tydligen använder till hörapparater, men eftersom de flesta inte har tillgång till en sådan...

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 00:25
Ursprungligen av bengtb:

Tänkte bara påpeka att det rekommenderade sättet att torka elektronik som blivit så här blöt är att lägga den i en tät låda eller påse med kisel-baserad kattsand. Jag har sett (på Youtube) och läst flera tester som har visat att det är det säkraste sättet. Egentligen var det bästa sättet att rädda en nybadad iPhone att lägga den i den sortens torklådor som man tydligen använder till hörapparater, men eftersom de flesta inte har tillgång till en sådan...

Lycka till!

Dags att skaffa katt med andra ord då

Ursprungligen av bengtb:

Egentligen var det bästa sättet att rädda en nybadad iPhone att lägga den i den sortens torklådor som man tydligen använder till hörapparater, men eftersom de flesta inte har tillgång till en sådan...

Lycka till!

skulle vara intressant att veta var man får tag i dom? har en liten skada på mellanörat så det skulle inte sitta fel att slå två flugor i en smäll

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-04 19:56

Tänkte fråga er som vet en fråga i samma ämne. Jag hade min macbook i väskan där nån deciliter vatten rann ut från en flaska och trängde igenom fodralet jag hade datorn i. Den blev mest blöt i delen där datorn viks. När jag väckte datorn, utan att ha sett att den blivit blöt märkte jag att skärmen började flimra. Efter några sekunder blev skärmen helt svart, men fortfarande med bakgrundsbelysningen på ch då stängde jag av den. Den står nu på torkning och efter att ha surfat runt lite med iphonen verkar det vara lite chansartat om den kommer bli bra igen.
Känner mig aningen panikslagen eftersom datorn bara är några månader gammal och har inte riktigt råd att köpa en ny. Har dessutom tentaplugg den närmaste veckan här i Frankrike.
Jag gjorde i alla fall en total backup för några dagar sen, så på den fronten är jag täckt.
Tacksam för svar!

Ursprungligen av jurjohn:

Tänkte fråga er som vet en fråga i samma ämne. Jag hade min macbook i väskan där nån deciliter vatten rann ut från en flaska och trängde igenom fodralet jag hade datorn i. Den blev mest blöt i delen där datorn viks. När jag väckte datorn, utan att ha sett att den blivit blöt märkte jag att skärmen började flimra. Efter några sekunder blev skärmen helt svart, men fortfarande med bakgrundsbelysningen på ch då stängde jag av den. Den står nu på torkning och efter att ha surfat runt lite med iphonen verkar det vara lite chansartat om den kommer bli bra igen.
Känner mig aningen panikslagen eftersom datorn bara är några månader gammal och har inte riktigt råd att köpa en ny. Har dessutom tentaplugg den närmaste veckan här i Frankrike.
Jag gjorde i alla fall en total backup för några dagar sen, så på den fronten är jag täckt.
Tacksam för svar!

Hur ser det ut med hemförsäkring? Har du en sån så borde det väl gå att ta en del av smällen med den. Nu är du ju i och för sig i Frankrike, vet inte hur det funkar med en svensk försäkring där, så egentligen så är kanske detta inlägg inte till någon hjälp.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-06 23:39

Jag spillde ett glas cola vid min nya iMac, sprang som fasen efter en trasa och kom tillbaka och insåg att vätskan kommer ju inte i närheten av komponenterna. Foten vart klibbig och tangentbordet lite sticky-ickey! Men lite vatten och trasa löste biffen. Men man kan ju vara glad att foten höjer datorn ett par centimeter.

1
Bevaka tråden