Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk ordlista i OS X?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon svensk ordlista för OS X, som fungerar precis som den inbyggda new oxford american dictionary och oxford american writers thesaurus.. så man får automatisk stavningskontroll etc.

( I "/library/dictionaries/" har jag bara "New Oxford American Dictionary.dict" och "oxford american writers thesaurus.dict" )

Kör du svensk version av Mac OS? Du måste ha installerat svenska filerna när du la på OSet, men visst finns det svensk stavningskontroll!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-08 16:10

Kan man lägga till dem efteråt? Har installerat ett eng os x.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-08 16:11

Han menar inte stavningkontrollen utan om det finns någon svensk ordlista till det medföljande programmet ''Dictionary'' som har två engelska ordböcker.

Jag tror bara att det finns dom två engelska, men eftersom de båda är två filer med ändelserna .dict så verkar ju det som att det i framtiden kan komma ordböcker antigen från Apple eller någon annan. Jag hoppas verkligen det, för det skulle vara skönt att ha en sådan svensk ordbok.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-08 16:12

I Mail och Safari håller man ner ctrl i fältet där man skriver så aktiveras rättstavningskontrollen på valfritt spåk tills man ändrar igen.
Datadromeda hade en alldeles utmärkt ordbok på alla möjliga språk. "Ordboken" hette den kort och gott. Dessvärre nerlagd numera. Jag har licens på den och ett antal ordlistor, den funkar fint med OS X Tiger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-08 19:21
Ursprungligen av Konrad:

I
Datadromeda hade en alldeles utmärkt ordbok på alla möjliga språk. "Ordboken" hette den kort och gott. Dessvärre nerlagd numera.

Nja, den är nog inte nedlagd? Ordboken 3 går att köpa på http://www.dromeda.se

Ursprungligen av Konrad:

I Mail och Safari håller man ner ctrl i fältet där man skriver så aktiveras rättstavningskontrollen på valfritt spåk tills man ändrar igen.
Datadromeda hade en alldeles utmärkt ordbok på alla möjliga språk. "Ordboken" hette den kort och gott. Dessvärre nerlagd numera. Jag har licens på den och ett antal ordlistor, den funkar fint med OS X Tiger.

Nerlagd? Jag avänder då mig av den...
http://www.dromeda.se/ordboken/ordboken.html

(EDIT: ups, man kanske ska läsa klart tråden innan man komenterar)

Jag använda en online ordbook som är ganska bra...
Programmet är fritt för nedladdning fö alla.

http://web.mac.com/jrc/Lexikon/

Ursprungligen av David Giese:

Jag använda en online ordbook som är ganska bra...
Programmet är fritt för nedladdning fö alla.

http://web.mac.com/jrc/Lexikon/

Tack för tipset där!

Jag skulle gärna vilja haft ordboken, eller wordfinder som den nu verkar heta. Men ack, ingen testversion, och ingen prisuppgift eller möjlighet att köpa online. Och deras hemsida var ju inte alltför snitsig heller... Och sedan kollade jag Macoteket skulle ha för programmet: 1395!

Nu är det inte menat att basha programmet, utan snarare en önskan om att SAOL eller någon annan släpper sin ordbok som mjukvara. Diskret, integrerad och Mac-ish ska den vara också. Och helst gratis.

Ursprungligen av Valfrid:

Jag skulle gärna vilja haft ordboken, eller wordfinder som den nu verkar heta. Men ack, ingen testversion, och ingen prisuppgift eller möjlighet att köpa online.

WordFinder finns som testversion på deras hemsida (som f.ö. inte ser allt för sjabbig ut längre) Interaktiva lexikon och språkverktyg | WordFinder. Tyvärr i skrivande stund är halkar Mac-programmet (WordFinder 9 Professional) efter IBM PC-programmet (som är WordFinder 10 Professional) en version. Vet inte vad detta innebär funktionsmässigt...

Okey, men då var i alla fall rättstavningen löst.. jag tackar för hjälpen.

Sen skulle det vara nice med svenska akademiens ordlista på datorn också.. men misstänker att det isåfall dröjjer.

Går det att använda både svensk och engelsk stavning samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 23:26
Ursprungligen av sandstrom:

Går det att använda både svensk och engelsk stavning samtidigt?

Det vill jag också veta, för när man tar internationell stavningskontroll (eller vad det nu heter) så får man ju även med norska och danska osv, vilket kan ställa till med problem med ord som är nära i stavningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 15:41

Jag ser att det har gått tre år sedan sandstrom postade denna fråga. Det känns som om saker och ting borde ha gått framåt på den tiden. Jag skulle vilja utöka den inbyggda ordboken med en ordbok för svenska och en ordbok för norska. Är det någon som har några tips?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-12-24 00:52
Ursprungligen av Pluffo:

Jag ser att det har gått tre år sedan sandstrom postade denna fråga. Det känns som om saker och ting borde ha gått framåt på den tiden. Jag skulle vilja utöka den inbyggda ordboken med en ordbok för svenska och en ordbok för norska. Är det någon som har några tips?

Man kan ju öppna Ordlista och i inställningar för den välja Wikipedia, kryssa i önskad språk och när man markerar ett ord var som helst, högerklickar och väljer "Slå upp i Ordlista" så får man upp det som finns i de källor man markerat inklusive Wiki, ganska bekvämt faktiskt.

bra tips!

Hmm intressant men den ordlista som finns i wikipedia är allt för dålig. Finns det inga ordböcker som man kan köpa eller är gratis som kan användas av OS X och av iWork 09 (Pages). Ingen som har något tips?

Det mest irriterande i stavningskollen i Pages är tycker jag att inställningen av språk inte består utan att den måste göras om för varje gång Pages startats. Jag körde med Office tidigare och även om det var mycket skit med det så uppskattade jag att det var möjligt att spara en så grundläggande inställning.

Måste vara en bugg...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det mest irriterande i stavningskollen i Pages är tycker jag att inställningen av språk inte består utan att den måste göras om för varje gång Pages startats. Jag körde med Office tidigare och även om det var mycket skit med det så uppskattade jag att det var möjligt att spara en så grundläggande inställning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Måste vara en bugg...

Tror inte det. Inställningen görs nämligen inte centralt i Pages' inställningar utan för varje dokument och standard är engelska (iaf om man som jag kör systemet på engelska)

Spell Catcher kanske....

Ursprungligen av panther:

Spell Catcher kanske....

Bättre än os x egna.

Just ja...du har nog rätt. Apple antar tydligen att bara engelkspråkiga länder kör Pages Dom känner nog inte till hur allmänt engelska är i Skandinavien och länder som Holland. Att många här t.ex. läser engelska böcker och ser odubbad/otextad engelsk film är nog också okänt för dom. Dom är ju trots allt amerikaner - även Apple består av amerikaner och bor på USA's västkust. Deras allmänna kännedom om världen är nog marginell.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tror inte det. Inställningen görs nämligen inte centralt i Pages' inställningar utan för varje dokument och standard är engelska (iaf om man som jag kör systemet på engelska)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 07:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom är ju trots allt amerikaner - även Apple består av amerikaner och bor på USA's västkust. Deras allmänna kännedom om världen är nog marginell.

Jo, just det.. Sverige är ju känt för sina armeknivar och klockor.. Sen joddlar man här och vi har mycket höga berg.. Eller hur var det nu..

Jag har skickat feedback till Apple om detta, det borde fler göra så det händer något...

Fins det fortfarande inga fler ordböcker att installera, än dem som följer med?

1
Bevaka tråden