Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Quad-Core iMac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 09:02

Hejsan!

Som alla vet har det funnits "dåliga" rykten på att en Quad-Core iMac är på gång. Efter en snabb googlesökning har jag hittat rykten daterade tillbaka sedan slutet av 2008. När kommer dessa rykten bli sanning?

Många OS X användare som använder sin dator till lite mer än att surfa på safari och läsa emails i mail behöver lite mer rå prestanda och en fullmaxad iMac 24 ger inte mer än:

3.06GHz Intel Core 2 Duo
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
1.0TB Serial ATA Drive
ATI Radeon HD 4850 512MB
Apple Mighty Mouse
Apple Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)

För det otroligt privänliga:
35.335,00 kr inkl. moms (Onsdag, 10 Juni 2009)

Visst, lite trevligt är det med 1066 DDR3-RAM och ATI HD 4850 men räcker det?
Och varför envisas Apple med att köra vidare på Intel C2D och höja hastigheten lite då och då?

Det jag undrar och frågar er elite-forumanvändare är:
Kommer det bli verklighet inom snar framtid?

För att välja en Mac Pro och behöva lägga till ytterligare pengar på en skärm är inte alltid så roligt när vi pratar om datorer i denna prisklass.

De lär väl komma rätt snart men prestandan kommer i de flesta praktiska fall antagligen inte bli så mycket bättre än för duo-processormodellerna.

Ursprungligen av Simon Templar:

De lär väl komma rätt snart men prestandan kommer i de flesta praktiska fall antagligen inte bli så mycket bättre än för duo-processormodellerna.

Mycket kompetent svar... I Logic Pro blir prestandan i princip dubblerad vid motsvarande klockfrekvens när det gäller samtidiga plugins, vilket är flaskhalsen i dagens iMacs.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-10 10:07

Om jag inte tänekr fel så har väl C2D en snabbare buss än QC?

Ursprungligen av psil:

Om jag inte tänekr fel så har väl C2D en snabbare buss än QC?

Nej, det är samma.

Både "Penryn 3M" (dvs den Core 2 Duo som används i dagens iMac), och "Penryn QC" (Core 2 Quad) har 1066 MHz buss.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microprocessors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 14:38

Det beror på vad du ska använda datorn till. I dagsläget ifall du ska ha den för att spela spel så är en C2D på en hög clock-speed bättre för att spelen inte är programmerade för att distruera workloaden till flera processorer. Men ska du använda det till videoredigering, musikproducering, till och med att zippa en fil så distrueras workloaden bättre och därav går allt snabbare.

Plus att ifall du har flera program igång samtidigt som flesta personer har är det mycket bättre att ha en quad-core processor. I samband med att nya spel kommer ut, så kommer de använda resurserna för flera kärnor bättre, så är det en framtidsinvestering.

Snow Leopard blir mer och mer 64bit compatible så redan där kommer man märka en väsentlig skillnad. Speciellt ifall man sitter i minnesätande program som Aperture, Cinema 4D, Photoshop, Final Cut, Logic osv osv...

Det känns onödigt att spendera <30,000 ifall det kommer en ny iMac i höst eller januari.

För mer information:
http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1700-8.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 13:52

Är det inte dags för apple att släppa LGA775 till fördel för nyare plattform? Så fort det kommer en iMac core i5/i7 så kommer i alla fall jag beställa. Eller vid närmare eftertanke så väntar jag nog någon månad till dess att de sedvanliga barnsjukdomarna är fixade...

Men vad tror ni det handlar om för tidsram? tidigt 2010?

är det inte så att apple köper in lite äldre modeler av hårdvara och stoppar i sina maskiner så att dom slipper byta till ny moderkort
man använder samma MK kanske med lite ändringar som i föra modellen så slipper dom ny dyrare MK

om man köper före årets CPU så får dom dessa till mycket rabatterade priser eller köper dom jätte stort antal av en vis processor
samma sak med minnen grafik-kort HD dvd spelaren

det stämmer med allt i affärs tänkande

köp billigt sälja dyrt
eller köp ännu billigare och sälja ännu dyrare

men eftersom alla data delar blir billigare med tiden så har apple inte kunna ha samma priser som för dom sänker sina priser men inte lika mycket som man önskar

Senast redigerat 2009-08-15 10:25

Den processorn som iMac har nu kom så sent som i mars i år. Den senaste modellen av iMac kom i mars samma år, med samma processor.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-17 14:55

idag gäller det ju att få ner bullernivåerna inom ljuddesign och för allas bästa

hur brusreduseras en c-vitamin tablett?
- effektivast i ett glas vatten utan behöva lägga ett lokk på, haha

för att inte tala om en mintpastill och 2 liter light coke
-- då får man ju ringa grannarna och be om ursäkt ..

Ursprungligen av ~~~:

idag gäller det ju att få ner bullernivåerna inom ljuddesign och för allas bästa

hur brusreduseras en c-vitamin tablett?
- effektivast i ett glas vatten utan behöva lägga ett lokk på, haha

för att inte tala om en mintpastill och 2 liter light coke
-- då får man ju ringa grannarna och be om ursäkt ..

Är du någonsin nykter?

iMacen använder laptopkomponenter och de är inte gamla komponenter utan det senaste som finns.

Den Core i5 (egentligen Lynnfield som är både Core i5/i7) som det talades om tidigare och som Intel närmast kommer att lansera är ämnad för stationära datorer. Jag tvivlar att vi kommer få se denna i en iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-25 23:26

Intel lanserade ju Clarksfield för ett par dar sedan som är en mobil core i7. Man blir ju nyfiken på om denna kommer att dyka upp i iMac repsektive macbook pro.

Ursprungligen av Fred!:

Intel lanserade ju Clarksfield för ett par dar sedan som är en mobil core i7. Man blir ju nyfiken på om denna kommer att dyka upp i iMac repsektive macbook pro.

Kanske iMac 24" men absolut inte MacBook Pro - den har för hög TDP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 13:17
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kanske iMac 24" men absolut inte MacBook Pro - den har för hög TDP.

Vad betyder TDP?

Jag tror möjligen på en i5 i en imac för att hålla nere priserna på imac.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-28 13:38

TDP = Thermal Design Power

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 13:47
Ursprungligen av joakimo:

TDP = Thermal Design Power

Okej, men den här cpun är ju tänkt för bärbara datorer och flera andra tillverkare har ju redan modeller på gång med den. Core duo är ju på väg bort, till förmån för Intels nyare arikitektur. Är det inte dessutom så att klockfrekvensen i denna processor ändras beroende på arbets belastning som ett sätt att komma över problem med värme och strömförbrukning? Tydligen är det en version på denna cpu på gång för Intels 35nm teknik i början på 2010, som har lägre strömförbrukning.

Ursprungligen av Fred!:

Okej, men den här cpun är ju tänkt för bärbara datorer och flera andra tillverkare har ju redan modeller på gång med den. Core duo är ju på väg bort, till förmån för Intels nyare arikitektur. Är det inte dessutom så att klockfrekvensen i denna processor ändras beroende på arbets belastning som ett sätt att komma över problem med värme och strömförbrukning? Tydligen är det en version på denna cpu på gång för Intels 35nm teknik i början på 2010, som har lägre strömförbrukning.

Jo visst en MBP skulle klara av att kyla den när strömsparfunktionerna går in men den måste ju även kunna kyla den när alla fyra kärnorna belastas till 100%.

Dagens processorer i MBP har ett TDP på 25W (rätta mig om jag har fel, kan vara 35W också) medan fyrkärniga Clarksfield kan utveckla 55W.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 20:38

Tror inte att macbook pro är sämre på att kyla än t.ex Asus eller HP som båda har planer på att släppa laptops med denna cpu. Effekten är ju svår att sätta i relation till hur mycket värme den utveklar och hur bra en macbook pro är på att avleda den. Det blir ju liksom bara siffror. Men alla som utalar sig om detta spekulerar ju, så vem vet. Men Apples laptop datorer ligger ju i det övre segmentet pris mässigt, svårt att motivera det om man inte även ligger där prestanda mässigt, tror jag. Men man kanske väntar på 35nm versionen av core i7.

Sedan är klockfrekvensen, så vitt jag har förstått satt till lägre än de flesta core 2 duo, sedan ökas den om den för mycket att göra. Sedan kommer ju saker som batteritid och sånt in också.

Ursprungligen av Fred!:

Tror inte att macbook pro är sämre på att kyla än t.ex Asus eller HP som båda har planer på att släppa laptops med denna cpu. Effekten är ju svår att sätta i relation till hur mycket värme den utveklar och hur bra en macbook pro är på att avleda den.

TDP är inte effekt utan står för "Thermal design power" d v s den maximala effekt som kan omvandlas till värme. Har processorn ett TDP på 55W så måste kylningen kunna avleda den värmen.

Datorerna som t ex Asus och HP ska släppa med denna Quad-core är inte <1" tunna med 15" skärm utan snarare 17" eller 18,4", dubbelt så tjocka och dubbelt så tunga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 20:53

Jo men hur mycket värme kan en macbook pro avleda då? Det blir ju bara spekulationer.

Ursprungligen av Fred!:

Jo men hur mycket värme kan en macbook pro avleda då? Det blir ju bara spekulationer.

Bevisligen ungefär så mycket som dagens tvåkärniga processorer utvecklar med tanke på de temperaturer som uppmätts.

Vi får nog vänta på de tvåkärniga Nehalem för mobilt bruk innan vi ser den nya arkitekturen i MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 20:57
Ursprungligen av hansfilipelo:

Bevisligen ungefär så mycket som dagens processorer utvecklar med tanke på de temperaturer som uppmäts.

Bevisligen kan de avleda den värmen som nuvarande processorer utvecklar, ja. Något annat är inte bevisat.

Ursprungligen av Fred!:

Bevisligen kan de avleda den värmen som nuvarande processorer utvecklar, ja. Något annat är inte bevisat.

Varför ser vi då inte de mobila fyrkärniga Core 2 Quad (Q9000 serien) med ett TDP på 45W i dagens MacBook Pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 21:08
Ursprungligen av hansfilipelo:

Varför ser vi då inte de mobila fyrkärniga Core 2 Quad (Q9000 serien) med ett TDP på 45W i dagens MacBook Pro?

Ja, det vet inte jag, eller någon annan utanför Apple heller är jag rädd. Tror den drar mer ström i.o.f.s. kanske kräver andra förändringar på moderkort och dyligt som är svåra att motivera för en modell som är på väg bort.

Föresten verkar tdp vara 45w på denna processor också förutom den snabbaste modellen, och det lär ju gälla när klockfrekvensen är uppe på 3ghz, normalt är den ju 1.73ghz. Effekten på Q9000 lär ju vara konstant.

Ursprungligen av Fred!:

Ja, det vet inte jag, eller någon annan utanför Apple heller är jag rädd. Tror den drar mer ström i.o.f.s. kanske kräver andra förändringar på moderkort och dyligt som är svåra att motivera för en modell som är på väg bort.

Självklart drar den mer ström - det är ju en Quad av samma arkitektur.

Men du menar alltså att Apple skulle välja att inte använda de bästa processorerna på marknaden trots att de skulle kunna använda dem i t ex iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 21:16
Ursprungligen av hansfilipelo:

Självklart drar den mer ström - det är ju en Quad av samma arkitektur.

Va? jag pratar om core i7 nu. Men Q9000 är väl lite av en återvändsgränd kanske. Men som sagt jag spekulerar bara, precis som du.

Ursprungligen av Fred!:

Va? jag pratar om core i7 nu. Men Q9000 är väl lite av en återvändsgränd kanske. Men som sagt jag spekulerar bara, precis som du.

Klart vi spekulerar men du menar att när de i dagsläget väljer att inte använda de bästa mobila processorerna som utvecklar max 45W värme så kommer de i samma dator sätta en som utvecklar 55W i morgon?

Att Clarksfield (4-kärniga Nehalem) förbrukar mindre i idle är irrelevant ur kylningssynpunkt eftersom datorn ändå måste klara av att kyla processorn vid maxbelastning då den annars "throttlar" alternativt krashar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 21:33
Ursprungligen av hansfilipelo:

Klart vi spekulerar men du menar att när de i dagsläget väljer att inte använda de bästa mobila processorerna som utvecklar max 45W värme så kommer de i samma dator sätta en som utvecklar 55W i morgon?

Jo, men det är bara den snabbaste modellen som utvecklar 55w, de andra 45w. Men, det borde ju kunna finnas andra anledningar till att man inte valde att satsa på 4 kärnors core 2 duo. Kanske var det inte lönt att ändra moderkort och dyligt för en processor som var på väg ut. Man blir ju lik väl tvungen att ändra när nu core i7 / i5 kommer. Under normal arbetsbelastning så skall core i7 ha betydligt lägre effekt än q9000 vad jag har läst.

Bevaka tråden