Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm med PRESTANDA och FINISH? <4500 KR.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken skärm rekommenderas?

Jag använder en vit MB, så den nya Apple skärmen är inte aktuell.
Alla andra förslag är välkomna!

Prestanda

+ LED
+ IPS/VA
+ Flera ingångar
+ USB

Finish

+ Helfärgad
+ Lika breda sidor runt skärmen, ovantill och på sidorna
+ VESA-Monterbar, foten är oviktig

- Rundade former
- Glaskanter
- Logga, text, cymboler

Pris

<4500 Kr.

Kandidater

Acer S243HLbmii släpps i oktober.

+ Finishen är så gott som perfekt, förutsättande att foten är avmonterbar.
+ LED

- Inte VESA-Monterbar!
- TN
- 3500 Kr. är dyrt för en TN

NEC MultiSync EA231WMi

+ IPS
+ 4 USB-Portar
+ 3650 Kr. är grymt för IPS

- CCFL
- Något sämre finish än Acer

Montering

Ergotron LX Desk Mount

Senast redigerat 2009-10-07 12:25

Dell U2410 kanske? Femhundra över din budget(?) på 4500,- förvisso men bra kritik här: Dell U2410 Review Alla förslag var ju välkomna!

Länk: Dell UltraSharp U2410 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Ursprungligen av Snabeldrake:

Dell U2410 kanske? Femhundra över din budget(?) på 4500,- förvisso men bra kritik här: Dell U2410 Review Alla förslag var ju välkomna!

Länk: Dell UltraSharp U2410 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Tack för förslaget!

Jag har funderat lite på dem där Ultrasharp modellerna. De är billiga IPS-skärmar, men CCFL.

Jag känner iofs bara till Apple LED Cinema Display (8.500 Kr.) och Samsung SyncMaster XL20 (11.000 Kr) som har både IPS och LED. Tror fler är på väg.

Sen är jag tyvärr petig nog att störa mig ordentligt på den centrerade, silverfärgade "DELL"-loggan och den silverfärgade randen längs sidan.

Dock har nog Dell bra prestanda. Jag har sett fler bra recensioner.

Senast redigerat 2009-09-27 23:57
  • Medlem
  • Båstad
  • 2009-10-07 00:37

Är lite på samma quest själv och har kollat lite på Benq's nya LED skärmar. Det finns en på prisjakt som heter V2410 och en på inet som heter V240o Eco LED.
Sjukt snygga skärmar men jag blir inte klok på prestandan på dem. Lite svårt att hitta info. Verkar som DVI saknas men HDMI finns.
Om någon vet nånting om dessa skärmar så hojta gärna till

Ursprungligen av oloph78:

Är lite på samma quest själv och har kollat lite på Benq's nya LED skärmar. Det finns en på prisjakt som heter V2410 och en på inet som heter V240o Eco LED.
Sjukt snygga skärmar men jag blir inte klok på prestandan på dem. Lite svårt att hitta info. Verkar som DVI saknas men HDMI finns.
Om någon vet nånting om dessa skärmar så hojta gärna till

Har tyvärr inget att tillföra om Benq-skärmarna. Men dem har jag faktiskt också kollat lite på.

Mest intressant för min del nu är dock NEC sen de dök en hel tusing i pris på prisjakt!! Så fort Dustin kan skicka iväg dem tar jag glatt emot.
3650 kr för IPS, det är genombrott! Om den nu bara hade LED och inga fula högtalare vore den nära perfektion. 4 USB-portar är ett stort + !

Acer-skärmen går TYVÄRR helt bort sen jag såg att Acer gjort tidernas misstag genom att sätta ingångarna på foten och inte vara VESA-kompatibel!!

Senast redigerat 2009-10-07 12:32

NEC MultiSync EA231WMi beställd!

Ursprungligen av karl.harleman:

NEC MultiSync EA231WMi beställd!

Har skärmen dykt upp än?

Och isåfall, kan du tänka dig en snabb-recension?

Ursprungligen av webeklint:

Har skärmen dykt upp än?

Den har ännu inte dykt upp. Den beräknade leveransdagen är nu på måndag, 19/10.

Citat:

Och isåfall, kan du tänka dig en snabb-recension?

Absolut!

Ursprungligen av karl.harleman:

Den har ännu inte dykt upp. Den beräknade leveransdagen är nu på måndag, 19/10.

Absolut!

Väcker liv i tråden:

Hur vore det med en snabb-recension? Jag har fått ett halvtidsjobb så ekonomin blir lite bättre och därmed kanske jag kan ta mig råd att köpa samma NEC-skärm eller någon e-IPS under förutsättning att någon annan än Dell tillverkar en sådan.

Recension

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Väcker liv i tråden:

Hur vore det med en snabb-recension? Jag har fått ett halvtidsjobb så ekonomin blir lite bättre och därmed kanske jag kan ta mig råd att köpa samma NEC-skärm eller någon e-IPS under förutsättning att någon annan än Dell tillverkar en sådan.

Recension:

Efter ungefär en vecka utan att skärmen dykt upp ringde jag upp Dustin och avbeställde den för att jag inte orkade vänta längre.
Sen drog jag till Thailand veckan efter och kom hem förra fredagen. Nu har jag inte längre råd med skärmen och ska dessutom iväg igen om en dryg månad och kommer inte tillbaka förens Juni.
Pengar till en ny skärm lär jag inte ha förens i höst och då lär det finnas något nytt att dregla över på marknaden. Punkt.

Ursprungligen av karl.harleman:

Recension:

Efter ungefär en vecka utan att skärmen dykt upp ringde jag upp Dustin och avbeställde den för att jag inte orkade vänta längre.
Sen drog jag till Thailand veckan efter och kom hem förra fredagen. Nu har jag inte längre råd med skärmen och ska dessutom iväg igen om en dryg månad och kommer inte tillbaka förens Juni.
Pengar till en ny skärm lär jag inte ha förens i höst och då lär det finnas något nytt att dregla över på marknaden. Punkt.

Kan hålla med om att Thailand-resa låter bättre än ny skärm. Trevlig resa.

En samsung Led, XL2370

Ursprungligen av Hunter78:

En samsung Led, XL2370

Läckert hur tunn den är. Dock är det en TN med stor centrerad logga, glansig display, fula glaskanter och rund form nertill. För samma pris får jag en NEC IPS, då är valet lätt. NEC'en är redan beställd.
Tack för tipset ändå

IPS FTW, alla dagar i veckan!

Ursprungligen av Hunter78:

En samsung Led, XL2370

Jag kollade in en recension av Cnet på den skärmen och visst är den snygg och tunn men den verkar inte funka med vesa och den är ganska instabil...

En skärm med prestanda och finish som jag skrivit lite om i en annan tråd nyligen är Dells SP2309W. Det lustiga då det gäller Cnet är att trots att Dell'en får sämre betyg i energikostnad så gillar de den bättre än XL2370...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kollade in en recension av Cnet på den skärmen och visst är den snygg och tunn men den verkar inte funka med vesa och den är ganska instabil...

En skärm med prestanda och finish som jag skrivit lite om i en annan tråd nyligen är Dells SP2309W. Det lustiga då det gäller Cnet är att trots att Dell'en får sämre betyg i energikostnad så gillar de den bättre än XL2370...

Smaken är delad som baken. Personligen stör jag mig på de rundade kanterna och loggorna på båda skärmarna.

Men framför allt är båda TN-paneler. Jag vet inte vad dellen kostar men XL2370 ligger på 3500 kr tror jag, vilket du får NEC:en för som har IPS-panel och dessutom mer minimalistisk finish.

För mig är det ett självklart val, men som sagt är ju smaken olika.

Ursprungligen av karl.harleman:

Smaken är delad som baken. Personligen stör jag mig på de rundade kanterna och loggorna på båda skärmarna.

Men framför allt är båda TN-paneler. Jag vet inte vad dellen kostar men XL2370 ligger på 3500 kr tror jag, vilket du får NEC:en för som har IPS-panel och dessutom mer minimalistisk finish.

För mig är det ett självklart val, men som sagt är ju smaken olika.

Jag har ingen aning om skillnaden mellan olika paneler. Har försökt läsa på men faktum är att jag bara blir snurrig. Dell'en kostar 2995 från Dustin.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har ingen aning om skillnaden mellan olika paneler. Har försökt läsa på men faktum är att jag bara blir snurrig. Dell'en kostar 2995 från Dustin.

LCD Paneler: TN<IPS<VA

Alla billiga skärmar har TN-paneler. De ser ofta ganska taskiga ut från andra infallsvinklar än rakt framifrån. Färgåtergivelsen är också klart sämre än på IPS-paneler. Här är en bra demonstration: YouTube - IPS vs TN+Film

IPS skärmar brukar vara typ dubbelt så dyra som TN. IPS och VA används av folk som håller på seriöst med bildbehandling eller om man vill ha bra filmupplevelse på dataskärmen. Enda nackdelen med IPS är den högre responstiden vilken gör dem mindre lämpliga för spel.

Bäst är dock CRT-skärmar (tjockskärmar). Men dem har en annan uppenbar nackdel.

Det där med responstid är en lustig grej. Alla klagar i någon mån på att en skärm med en respontid på över 5 ms eller möjligen 2ms inte gör sig för spel. Min nuvarande skärm har en responstid på 12ms och Apples alu-klädda skärmar ligger på 20ms+. Det handlar om millisekunder (tusendel av sekund) jag tror inte det mänskliga ögat eller hjärnan kan märka av skillnader på det viset. Möjligen registrerar hjärnan att det är något som inte stämmer vilket sedan tolkas och slutligen ges en etikett beroende på hjärnans ägares erfarenheter/kunskaper...(ok det där blev skumt men ni förstår säkert vad jag menar)

Jag har spelat wow, quake, ut, unreal, nexuiz mfl fps intensiva spel och aldrig kunnat se tillstymmelse av eftersläpning. Möjligen skulle jag se skillnaden om jag ställde en nyare skärm bredvid min nuvarande.

Efter att ha sett filmsnutten förstår jag iaf vad som menas. Får väl titta vidare...

Senast redigerat 2009-10-15 17:20
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där med responstid är en lustig grej. Alla klagar i någon mån på att en skärm med en respontid på över 5 ms eller möjligen 2ms inte gör sig för spel. Min nuvarande skärm har en responstid på 12ms och Apples alu-klädda skärmar ligger på 20ms+. Det handlar om millisekunder (tusendel av sekund) jag tror inte det mänskliga ögat eller hjärnan kan märka av skillnader på det viset. Möjligen registrerar hjärnan att det är något som inte stämmer vilket sedan tolkas och slutligen ges en etikett beroende på hjärnans ägares erfarenheter/kunskaper...(ok det där blev skumt men ni förstår säkert vad jag menar)

Jag har spelat wow, quake, ut, unreal, nexuiz mfl fps intensiva spel och aldrig kunnat se tillstymmelse av eftersläpning. Möjligen skulle jag se skillnaden om jag ställde en nyare skärm bredvid min nuvarande.

Jag spelar själv inte, så jag har ingen riktig erfarenhet av hur viktig responstiden är. Men jag har också en känsla av att betydelsen kan vara lite överdriven för dem flesta spelare.

Citat:

Efter att ha sett filmsnutten förstår jag iaf vad som menas. Får väl titta vidare...

Men jag har inte sett dell-skärmen. Den var trotts allt rekommenderad av CNET. Finns naturligtvis bättre och sämre TN-skärmar. Skärmen i videon känns ju som lite av ett extremfall.
Gå och kolla på skärmen live, ser bilden bra ut så köp den! Det är omöjligt att döma skärmar utan att se dem live.

Ursprungligen av karl.harleman:

Gå och kolla på skärmen live, ser bilden bra ut så köp den! Det är omöjligt att döma skärmar utan att se dem live.

Var 17 ser man Dell-skärmar live? Det finns ju liksom ingen butik som har dem eftersom de endast säljs av Dell och Dustin Home och ingen av dem har väl en vanlig butik någonstans?

Har dock börjat titta vidare på Dell 2209wa som är den ips-skärmen som finns med i videosnutten...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där med responstid är en lustig grej. Alla klagar i någon mån på att en skärm med en respontid på över 5 ms eller möjligen 2ms inte gör sig för spel. Min nuvarande skärm har en responstid på 12ms och Apples alu-klädda skärmar ligger på 20ms+. Det handlar om millisekunder (tusendel av sekund) jag tror inte det mänskliga ögat eller hjärnan kan märka av skillnader på det viset. Möjligen registrerar hjärnan att det är något som inte stämmer vilket sedan tolkas och slutligen ges en etikett beroende på hjärnans ägares erfarenheter/kunskaper...(ok det där blev skumt men ni förstår säkert vad jag menar)

Jag har spelat wow, quake, ut, unreal, nexuiz mfl fps intensiva spel och aldrig kunnat se tillstymmelse av eftersläpning. Möjligen skulle jag se skillnaden om jag ställde en nyare skärm bredvid min nuvarande.

Efter att ha sett filmsnutten förstår jag iaf vad som menas. Får väl titta vidare...

Köpte en rätt muggig plattskärm (17") med 20+ ms i responstid för när konsumentmodellerna började gå ner mot 2000.-. Jag spelade rätt mycket counter-strike och märkte INGEN skillnad förutom den förbättrade bildkvalitén och allmänt förbättrade skrivbordsmiljön jämfört med CRT-skärmen jag hade.

Skulle det gjort skillnad skulle jag märkt det direkt i ett spel med så tighta marginaler. Har heller aldrig sett några släpningar eller liknande i något spel.

1
Bevaka tråden