Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktljud i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2009-09-25 17:55

Hej! jag köpte min macbook för ca 3 veckor sedan, och då lät ju datorn praktiskt taget inte alls. Redan nu har dock fläkten börjat låta mer. Tänkte kolla om det finns några sätt att förhindra att fläkten blir mer högljudd. Nåt jag ska tänka på?

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2009-09-26 14:45

Skulle gärna vilja ha hjälp Nu låter fläkten ännu mer och datorn börjar kännas varm

jag vet inte vilken info som behövs men:
CPU 50 grader
exhaust 2000 - 2500 grader

Känns så flummigt att den ska börja låta mer och bli varmare redan efter 3 veckor. kör typ inte några program heller

Har du den på bord eller i knät? Det här kan var någonting: coolbook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 01:55

Att CPU:n ligger på 50 grader är helt normalt. Fläkten bör aldrig gå lägre än 1800-2000 varv i standardkonfiguration, så det ser helt normalt ut. Om du däremot tycker att den låter mycket så kan det ju bero på en defekt i en av fläktarna. Ta med datorn till en butik om du har möjlighet så kan du jämföra med en likadan dator.
Har du datorn i knät så ska du givetvis akta så du inte blockerar ventilationsöppningarna.

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2009-09-27 18:23

Hur tyst är din Macbook Pro?

Jag skrev en annan tråd här tidigare, men tänkte omformulera mig. Ni som har macbook pro: hur mycket låter er dator? för två veckor var in dator knäppt tyst, men nu hörs ett konstant sus/surr. Även om jag står 2 meter ifrån. Vissa säger att man knappt ska höra nåt innan man håller örat en decimeter från datorn, så som det var för mig i början.

Hur är det för er?

Kan inflikas att den låter även om jag inte har program igång

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-27 21:00

Min hörs ingenting efter lite mer än 2 månader. Dock så blir den, vid lite ansträngning, grymt varm uppe i vänstra hörnet vid "esc"-knappen.

Slog ihop de två trådarna. Inlägg #1-4 kommer från den första tråden, och #5-6 från den andra.

Ser ingen anledning till varför det skulle behövas två olika trådar om detta.

/Mod

Senast redigerat 2009-09-27 21:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 21:50

Vilken variant av MacBook Pro pratar vi om? Den 13-tummare jag har (2,53-modellen) är så gott som helt tyst - fläkten går alltid på lågvarv (~2000 rpm). Sen får man väl tillägga att alla datorer "låter", men hur mycket det låter är en väldigt individuell uppfattning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 15:36

Haft min igång hela dagen... CPU 50 grader, exhaust 1999rpm.
Har inte lyckats dra igång fläkten en enda gång även om jag belastar den rätt mycket med flera HD filmer sammtidigt osv.

Edit: MBP 13" 2,53Ghz 4Gb Ram 320Gb HD.

Senast redigerat 2009-10-01 11:50

Min 17" MBP Unibody är märkbart tystare med 9400 GPU:n (1999 RPM, 35-40°) än med 9600 (2300 RPM, 48-50°).

Men om jag drar igång WoW med 9600 aktiverad så är det en helt annan historia, 5000-5500 RPM och 65-73° beroende på var man befinner sig i spelet.

Jag antar att det är helt normalt, hellre lite höga fläktvarv än ett bränt logikkort.

Högre fläktljud i Macbook Pro 8,1

Jag köpte en Macbook Pro (8,1 Late 2011) igår. På grund av olika skäl så hann jag inte lyssna in fläktljudet under eftermiddagen, utan upptäcker det först nu. Är det normalt att Pro-modellen ger av sig ett litet lågt hörbart ljud när det är väldigt tyst runt om kring? Ligger just nu ett nedsläckt rum där det enda som kan höras är min dator.

Kan tilläggas att jag faktiskt inte ens hörde ett lågt ljud i ett jättetyst rum när jag körde min gamla vita Macbook.

Enligt iStat så snurrar fläkten på i 1990-2005 rpm nu när jag bara kör Safari.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-01-05 16:04
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Enligt iStat så snurrar fläkten på i 1990-2005 rpm nu när jag bara kör Safari.

Som flera redan påpekat är det det minimala varvtalet på fläkten som går att få.
Eller trodde du fläkten stod helt stilla?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-01-05 22:11
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag köpte en Macbook Pro (8,1 Late 2011) igår. På grund av olika skäl så hann jag inte lyssna in fläktljudet under eftermiddagen, utan upptäcker det först nu. Är det normalt att Pro-modellen ger av sig ett litet lågt hörbart ljud när det är väldigt tyst runt om kring? Ligger just nu ett nedsläckt rum där det enda som kan höras är min dator.

Kan tilläggas att jag faktiskt inte ens hörde ett lågt ljud i ett jättetyst rum när jag körde min gamla vita Macbook.

Enligt iStat så snurrar fläkten på i 1990-2005 rpm nu när jag bara kör Safari.

Ja, det är fullständigt normalt, både varvtalet på fläktarna som ligger där normalt sett när datorn inte behöver jobba och om du sitter i en övrigt helt tyst miljö, så ja, då kommer du att höra ett lågt ljud. Men med en normal "ljudkuliss" som man normalt befinner sig i så kommer datorn att upplevas som "ljudlös".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-05 09:57

Jag har samma ljud i min MBP. Svagt tyst. Stör inte alls, men jag undrar om det inte är HDns snurr som hörs med.

1
Bevaka tråden