Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Leopard på första generation Mac Book Pro?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 22:51

Ska installera Leopard på första generation Mac Book Pro? Någon som vet om det fungerar smärtfritt, något att tänka på? Kommer göra en ren installation!

Modellnamn: MacBook Pro 15"
Modellidentifierare: MacBookPro1,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 1.83 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 2 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MBP11.0055.B08
SMC-version: 1.2f10
Serienummer: W860853....

Funkar bara prima. Inget att oroa sig över.

Jag har en dator med avsevärt mycket sämre prestanda än vad du har och det fungerar bra. (PowerBook G4, 1 GHtz PPC-processor och med 750 MB RAM)

En sak som inte verkar fungera är möjligheten att köra program i Classic miljö... Men det kanske bara är jag som saknar Mac OS 9!?

Ja, ja.... Jag får väl sparka igång min gamla uppklockade Quadra 650...

Går ej uppgradera fr Tiger 10.4.11 till 10.5 Leopard

Hej,

Jag har problem med att uppdatera till OSX 10.5 på min MacBook Pro 15 från hösten 2006. Bytt till en större HD i våras. Har en OSX 10.5 för MacBook och tänkte lägga in den på min MBP men det funkar inte. Har någon tips om hur jag ska kunna uppgradera systemet till 10.5? Det ska gå, men varför det inte gör det, förstår jag inte.
Ja, jag har surfat runt både här och där (Apple) men har inte hittat lösningen.
Tack på förhand.

Modellnamn: MacBook Pro 15"
Modellidentifierare: MacBookPro1,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 2 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MBP11.0055.B08
SMC-version: 1.2f10
Serienummer: W8631....
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Ursprungligen av millanaki:

Har någon tips om hur jag ska kunna uppgradera systemet till 10.5? Det ska gå, men varför det inte gör det, förstår jag inte.

En installationsskiva från en datormodell funkar oftast inte att använda på en annan modell. Och dessutom är det att anse som piratkopiering att använda samma installationsskiva på flera datorer.

Lösningen är ganska enkel. Gå ut och köp en retail-skiva av Mac OS X. Men Leopard-skivor börjar väl bli en bristvara ute hos återförsäljarna nu när Snow Leopard har kommit. Du kanske ska satsa på den i stället. Snow Leopard är dessutom mycket billigare.

Det här är förresten en av forumets vanligaste frågor, om att använda en installationsskiva från en dator på en annan datormodell. Borde ha dykt upp något när du sökte...

  • Medlem
  • 2009-09-27 17:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och dessutom är det att anse som piratkopiering att använda samma installationsskiva på flera datorer.

Det där är ett oskick, eftersom man kanske vill ha sin gamla Leopard i en dator som såldes med Tiger när man uppgraderad datorn som kom med Leopard till Snöleoparden.
Det är väl bara en dator i taget som får använda licensen, eller köper man en OSX-licens till den specifika datorn vid datorköp?

Ursprungligen av Baron:

Det är väl bara en dator i taget som får använda licensen, eller köper man en OSX-licens till den specifika datorn vid datorköp?

Nej, den är inte bunden till den specifika datorn, tror jag.

Men eftersom installationsskivan som medföljer en dator, oftast bara funkar på just den modellen, så är det kanske inget större problem. Man kan inte bli pirat, eftersom skivan ändå inte funkar på andra dator-modeller.

Men om man köper en retail-skiva och använder den på flera datorer, så blir det piratkopiering.

Tack för svaren.
Nej, förlåt, jag sökte inte på installationsskivor, tänkte inte på frågan ur den synvinkeln.
Det finns alltså ingen lösning på problemet m a o.

Jag har 3 datorer varav min bärbara är den äldsta. Jag trodde inte att jag var ful när jag ville lägga in ett nyare system på den (jag har ju 2 iMacs med 10.5 redan). Jag har inte velat uppgradera tidigare p g a programstrul, men nu när Creative Suites 2 inte funkar längre så kändes det som fritt fram.
Jag hade inte den blekaste aning om att systemen var specifika för varje dator på de bifogade CD-skivorna. Jag har blivit av med installationsskivorna till iMacarna (-08/09) och efter långt letande så fick jag låna systemskivor för en MacBook.

Visst kan jag gå och köpa retail - men om det inte ens går att uppgradera min burk MBP så vad ska jag med det systemet till?

Snowleopard, visst men det är ju inte problemfritt och frågan är vilken prestanda på burken den kräver.

Det kanske är dags att pensionera burken efter 3 år, men det känns verkligen slösaktigt och helt onödigt. Den har typ kostat 30.000 kr (750-850 kr/mån i 36 mån).

Tack igen, gillar verkligen att ni svarade så snabbt.

Ursprungligen av millanaki:

Visst kan jag gå och köpa retail - men om det inte ens går att uppgradera min burk MBP så vad ska jag med det systemet till?

Retail skivan fungerar med din MBP. Det är på det sättet Apple tänkt att du ska installera Leopard.

Ursprungligen av millanaki:

Snowleopard, visst men det är ju inte problemfritt och frågan är vilken prestanda på burken den kräver.

Snow Leopard bör snurra fint på din burk, den är till största delen en mera optimerad version av Leopard. Däremot kvarstår att du (åtminstone licensmässigt) behöver ha en Leopard licens innan du uppgraderar till Snow Leopard.

Ursprungligen av millanaki:

...Det finns alltså ingen lösning på problemet m a o...

Ursprungligen av millanaki:

...Visst kan jag gå och köpa retail - men om det inte ens går att uppgradera min burk MBP så vad ska jag med det systemet till?...

Hur lyckades du göra de tolkningarna?

Jag skrev ju att det finns en enkel lösning.

Det är klart att det går - men inte med den skiva du har nu. Med retail-skiva funkar det.

  • Medlem
  • 2009-09-27 21:59
Ursprungligen av millanaki:

Jag har inte velat uppgradera tidigare p g a programstrul, men nu när Creative Suites 2 inte funkar längre så kändes det som fritt fram.

Hur kopplar du CS2 till behovet av 10.6?

1
Bevaka tråden