Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemet tar 80% av processorn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Se bifogad skärmdump.

Har Mail, Spotify, Transmission och Safari igång. I browsern är 3 flikar öppna, varav 1 har en ett pausat flashklipp. Datorn är verkligen(!) långsam när man byter mellan fönster, klickar på något eller annan aktivitet. Hackar liksom.

Nog för min 1.8Ghz macbook air (snow leopard) inte är något prestandamonster. Men va sjutton kan de här 80% komma ifrån? Så fort de är nere igen (efter några min) så flyter det på som det borde gjort hela tiden.

Det här är inget som är specifikt just nu utan, det här är ett generellt problem när jag sitter vid datorn och "multitaskar". Kan det vara kylningen som är så eländig på air:en som orsakar det?

Du har väl bara 2GB minne i den maskinen eller?
Kan ju vara det som blir en flaskhals.

Flash är ju en känd CPU-Hog också...

Efter några minuter så har den swappat klart allt och då flyter allt igen.

Stämmer. 2GB. Internminnet är alltid "slut" så då har vi säkert funnit problemet där!
Börjar ångra ja sålde Pro'n

Tråkigt när det är så.
De kunde väl haft EN slot iaf så man kunde knöt in en 4GB ....

Men målgruppen är säljare på fältet; Som är ute veckor i sträck och skall rapportera in sales, beställa varor etc...

Det enda tipset jag kan ge dig är att se över vad du fyller minnet med.
15st Widgets som skall laddas in, growl, etc etc..

Med lite uppkollande kan du bli bra på det och spara värdefullt minne.
Du kanske kan köra en minnessnålare browser än Safari?
Kolla genom utbudet. Prova Opera, Firefox etc... Camino....

Tack för tipsen. Ska gräva lite djupare i optimerings-djungeln direkt.

Börja med att hämta hem ClickToFlash.

Som du ser så summerar ju inte siffrorna ihop till 80%. Min bestämda gissning är att det är Transmission som är problemet. Om du söker hittar du mängder med andra trådar på samma tema, med den gemensamma nämnaren Transmission

Installerade efter rekommendation firefox. Och i tillägg adblock. Kör multipla instanser flashvideor och spotify samtidigt. Inga problem alls just nu. Transmission är även igång det under tiden även om det inte är några aktiva nedladdningar (det var det inte heller innan).

Vi får se hur det utvecklar sig vidare. Förhoppningsvis håller det sig på en acceptabel nivå. Bildhantering kan ju va lite si o sådär, men det har jag medvetet hållt mig undan med den här datorn. Som sagt inget fartmonster, och inte heller menat att vara, men formatet går ju inte annat än att älska

I stället för att visa mina processer så väljer du visa alla processer så ser du exakt vad som tar upp cpu-belastning.

Ha! Såg inte ens det valet
Återkommer med screenshot om problemet återkommer

1
Bevaka tråden