Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xp biter sig fast hur komma loss?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 13:40

Har installerat xp på min iMac men det blev diskfel. Prövade igen o igen men fick ge upp. Nu har jag fått ut cdn men datorn startar inte om på mac osx utan är kvar i pc läge. Jag vill kunna komma till osx plattform för att göra en återställning. Men det går inte. Har nån av er haft det problemet i hur gjorde ni?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-20 13:56

Tryck ner och håll alt-knappen under omstart så ska du få välja startskiva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 14:11

Tyvärr fungerar det inte. Endast Windows hårddisken visas o den är den enda alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 14:20

Jag har fått ut cd nu men problemet kvarstår. Har endast win som alternativ? Ska man mata in mac install skivan för att komma till mac plattformen?

Du kan också mata ut en CD under uppstart genom att hålla ner mus- eller pekplatteknappen direkt när datorn startar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 14:41

Jag tror vad jag torde för fel. När jag skulle välja vilken partion så var jag stressad o valde opartinerad utrymme. Kan det ha påverkat så att mac partionen försvunnit? Jag förasökte även installera mac os på nytt men då fanns endast boot delen på ca 32 gb att välja? Det verkar som om jag inte kommer åt macens egna del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 15:23

Är det ingen som riktigt vet hur jag ska göra?

Om det är så, jag säger OM det är så, att din OS X del är helt rökt, så kan du formatera om hela disken genom att soppa i OS X DVDn, starta från den genom att hålla ned "C" under uppstart, och köra diskverktyget.
Evt kanske, kanske...,du kan reparera disken genom att köra en reparation i Diskverktyget. Har ingen aning om det "biter" på dina problem.
Har du inget du behöver på någon av partitionerna på disken är antagligen det snabbaste att formatera om från scratch. Men, då ryker ju allt du evt har på disken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 15:56

Ska testa men jag tror att min OS X del är helt borta. För den alternativen jag har för att installera OS X på nytt är endast 32 gb! Och det är BootCamp delen men kanske man kan fixa det från den lilla delen (som ev kan hitta den försvunna delen). Jag struntar i om all information på den disken jag sparat ryker för jag vill bara få tillbaka min OS X!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 16:18

Det gick inte men jag gick in på verktygsprogram och därifrån raderade jag bootcamp samt MACHD så nu installeras OS X på nytt. Hoppas att jag därifrån kan partionera hela hårddiskutrymmet så den blir som den var innan jag installerade XP.

Hoppas det fungerar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 19:14

Det fungerade. Jag raderade hårddisken och installerade om på nytt. Trist men sånt är livet ibland. Det enda jag nu behöver veta är hur jag kan installera XP på korrekt sätt. Skulle jag valt Boot FAT32 som partion? och efter det välja att låta filsystemet vara som det är eller välja FAT32 snabb?

Är NOLL på pc så

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-26 22:46

Windows startar när det ska vara mac os c

Nej!!!, jag har samma problem, men vill inte bli av med allt som är i mac os x. Kan ingen hjälpa med ett bättre alternativ. Har försökt med att hålla F8 inne när jag startar windows, för felsökning, verkar som att man kan inställa på att mac os x där innifrån, men kan inte gå med pilarna i F8 - felsökningen, så jag kan inte välja mac os x.
Snälla rara hjälp mig...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-26 23:50
Ursprungligen av johax70:

Det fungerade. Jag raderade hårddisken och installerade om på nytt. Trist men sånt är livet ibland. Det enda jag nu behöver veta är hur jag kan installera XP på korrekt sätt. Skulle jag valt Boot FAT32 som partion? och efter det välja att låta filsystemet vara som det är eller välja FAT32 snabb?

Är NOLL på pc så

Står väl här?
http://manuals.info.apple.com/en_US/Boot_Camp_Install-Setup.pdf
bara följ anvisningarna

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 02:02

Har försökt men,...

Har försökt, men det finns inget under start-updisken, den säger " This software is not compatible with the computer", längre kommer jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 15:30

Kan inte vara så att du försöker installera en windows XP SP1 version av Os'et? Testade det själv och fick exakt samma problem. Lyckades dock boota OSX partitionen med hjälp av osx skivan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-28 13:55

Nej, jag försöker inte installera något. Jag har haft Windows XP i tv år och allt har gått fint.
Jag har läst att man kan re-boota över Windows, men inte om jag har Windows xp sp3. Kanske kan jag ta bort sp3, det vet jag inte, men menar du att du kunde sätta in en av max os x cd´na (jag har 1 och 2) och re-boota? Hur gjorde du?

1
Bevaka tråden