Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ur iMac trots att man använder den optiska utgången?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-29 17:51

Hej,

Sitter och pillar lite, har precis kopplat min iMac till hemmabioreceivern och undrar om det möjligtvis går att få ljud ur iMacens högtalare trots att jag har en kabel i den optiska utgången? Så fort man pluggar in så går ju ljudet vidare direkt till receivern.

Jag vill gärna kunna lyssna på musik på iMacen, men när jag t ex drar igång en film eller bara vill lyssna på musik via hemmabiosystemet, så vill jag att ljudet ska skicka iväg till receivern, är det möjligt?

Har förstått att det inte går att få ljud både ur iMacen, samtidigt som en signal skickas till receivern.

Den enkla lösningen är ju att dra ur kabeln när jag vill bruka iMacens högtalare, och stoppa in den när jag vill använda receivern, men det känns lite krångligt, och inte så optimalt.

Någon som vet?

/Per

Det går inte att fixa på något enkelt sätt. Vad jag vet finns det inget program som ställer om Apples sätt att hantera detta beteende.

Ett krångligt sätt är att koppla in stereon via USB (och då måste du köpa ett USB ljudkort). Då kan du via systeminställningar välja om du vill ha ljud ut via interna högtalare eller via USB (dvs stereo).

Det här vore verkligen ypperligt bra tycker även jag. Tyvärr är jag lite rädd att det är en kontakt som känner av 3.5mm pluggen och således bryter ljudet till interna högtalarna.

Men om nån hittar en workaround (förutom att ha externt ljudkort) så kommentera gärna hit!

Korrigering: Det verkar nog som om allting är mjukvarustyrt, men tyvärr syns endast antingen headphones eller internal speakers i sound preferences.

Finns flera som önskar sej detta: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5650618

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-05-04 18:44

Fortfarande inget nytt på den här fronten?

Tyvärr.

Jag funderar lite på att köpa ett usb ljudkort för att använda för hörlurar + optisk utgång. Då borde man kunna använda iMacens högtalare vs externa ljudkortet hur man vill.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-05-05 00:33

Om du hittar ett billigt litet ljudkort så säg gärna till

Jag har iofs ett sånthär: http://www.mixvibes.com/new/pageeng/page.php?x=mvu46mk2
Kanske kan använda mig av det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 05:54

Jag vet att man med Airfoil kan köra interna + externa högtalare samtidigt.

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

Ursprungligen av Ylan:

Jag vet att man med Airfoil kan köra interna + externa högtalare samtidigt.

Men man kan inte köra interna högtalare + 3.5mm utgången på iMac samtidigt. Tyvärr..

Har inte sett denna tråden förut...

Det har funnits program för det. Detour hette det, men har slutat utvecklas. Testa istället att söka på "audio output" på versiontracker.

Ursprungligen av Wiking:

Har inte sett denna tråden förut...

Det har funnits program för det. Detour hette det, men har slutat utvecklas. Testa istället att söka på "audio output" på versiontracker.

Vad jag hittade så gjorde dessa program inget annat än välja output i listan som finns under "System preferences -> Sound -> Output". Problemet med iMac är att den endast visar den aktiva utgången, dvs, det är inte möjligt att byta utgång eftersom den inaktiverar alla andra.

Jag har ett liknande problem, så jag lånar tråden lite.
Jag har en unibody MBP kopplad till en 24" LED Cinema Display. Hittills har jag kört ljudet via de inbyggda högtalarna i skärmen, men idag köpte jag ett par USB-högtalare.

Min tanke var att få ljud både från skärmen och från högtalarna, men det verkar inte funka. Vore det en hårdvarugrej skulle jag bara glömt alltihop, men även om jag kör vanligt ljud ur USB-högtalarna kan jag ju faktiskt välja om jag vill ha varningssignaler o.dyl. ur interna/skärmhögtalarna.

Således kan den fysiskt trycka ur ljud ur 2 utgångar samtidigt, alltså måste det vara en mjukvarugrej, alltså måste någon på denna stora jord ha skrivit ett hack för det.
Men vem, och var hittar jag det?
Kan Airfoil lösa det?

Visst, ett i-landsproblem så det skriker om det, men det stör mig...

1
Bevaka tråden