Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur anpassar jag min sida till olika skärmstorlekar?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-25 22:52

Ja, rubiken säger det mesta:) Har en sida som är baserad på bilder. www.fotografvictoriajorgensen.se men vill att den fyller ut alla skärmar oavsett storlek.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Victoria

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-26 00:30

Nu har jag dessvärre inget svar på din fråga, är alldeles för länge sedan jag satt med hemsidor. Dock skulle jag rekommendera dig att inte låta sidan fylla ut alla skärmar.
Jag sitter själv på en 24" och om din sida skulle fylla upp hela skärmen skulle det bara bli svåröverskådligt. En annan sak är det dock på andra hållet, dvs att sidan skalar om sig till mindre skärmar.
Jag låter någon webguru ta över:)

Håller med heinz_p här.

Att fylla ut skärmen oavsett storlek är nog att anse som en synd. Jag (och många andra med mig) hatar när en sajt helt plötsligt förstorar mitt webbläsarfönster.

Utgå från en storlek, tex 1024x768, och sen kan man ju lägga in funktioner för att skala neråt så att det blir snyggt även på mindre skärmar. Men skala inte uppåt!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med heinz_p här.

Att fylla ut skärmen oavsett storlek är nog att anse som en synd. Jag (och många andra med mig) hatar när en sajt helt plötsligt förstorar mitt webbläsarfönster.

Utgå från en storlek, tex 1024x768, och sen kan man ju lägga in funktioner för att skala neråt så att det blir snyggt även på mindre skärmar. Men skala inte uppåt!

Tricket där är väl snarare att helt enkelt inte tillåta att såpass dåligt designade och ogenomtänkta sidor för göra så.

noscript, nojava, plus Javascript konfat att inte tillåta sådana ...... är en OK början.

Absolut - Skala nedåt, inte uppåt.

www.fotografvictoriajorgensen.se är för mig ingen höjdare - och javascript på en sådan sida? Kom igen. simpel praktisk HTML och genomtänkt design ska det vara.

Alla säger att han ska lägga in funktionen "lägga in funktioner för att skala neråt", men ingen talar om hur han ska göra. Det är ju detta han frågar om vad jag fattat. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla säger att han ska lägga in funktionen "lägga in funktioner för att skala neråt", men ingen talar om hur han ska göra. Det är ju detta han frågar om vad jag fattat. :-D.

Nja han frågar väl snarare hur han ska få sidan att fylla ut/resiza fönstret beroende på besökarens upplösning?

Vilket är, säger jag i alla fall, nästintill en hädelse.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju detta han frågar om vad jag fattat. :-D.

Nej, frågan gällde hur man "fyller ut" sidan, och vi har alla rekommenderat att inte göra detta. Så vi har inte undvikit frågan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-26 18:15

OT: Har alla här missat att personen i fråga heter Victoria och knappast är en kille?
Tyvärr inget svar på frågan.

Jag antog att Zimmerman visste något som jag inte gjorde

Grejen är ju den att majoriteten av alla besökare inte ska behöva bry sig om inställningar. Det ska fungera.

Mitt tips som många andra är att köra "standard" storlek och eventuellt fylla ut med en bakgrundsloop eller liknande.

Ett annat tips är att göra en del av sidan dynamisk som kan bli hur bred som helst eller hur liten som helst (man kan ställa in ett minimum värde)

Om man kodar det mesta med css så blir det enkelt att anpassa sidan.
Men nästan alla sidor jag gjort har en fast storlek och sen får de som har lägre upplösning scrolla.

1024x768 är standard idag. Därimot börjar widescreen bli standard och det är inte många som har mindre skärmar.

Tänk på vad sidan ska användas till. viken grupp av besökare som ska besöka sidan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-26 19:50

Här har man fått massor av blandade svar. Helt ärligt håller ni alldeles för avancerad nivå på era inlägg. Jag är bara en tjej utan direkt datakunskap som försöker min på att göra en egen hemsida. Anna är vi ju barn i början....

Hur gör jag då rent praktiskt om jag skall anpassa min skärn till 1024x768? Hittar inte någon sådan funktion i Iweb.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

JOHAN SJÖHOLM: Vad menar du med att min hemsida är ingen höjdare? Javascript, html? Hemsidan gör jag ju på enklast möjliga sätt. Använder mig inte av kodning...

Tack på förhand
Victoria

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-26 20:11

Ny uppdat. Har nu ändrat sidan tror jag. Gick in under"Granskare" och valde "pappersformat". Där ändrade jag innehållets bredd till 1024pkt och höjden till 768pkt.

Har jag gjort rätt? Ni får gärna kontrollera på www.fotografvictoriajorgensen.se

om du behöver konsult hjälp och konstruktiv kritik så bör du även ta till dig den.
Anser att jag skrev lättförståligt i mitt inlägg.
Om du söker rent praktiska metoder så finns det mängder med webb skolor och hjälp att få.
Att göra en hemsida utan att ändra lite i koden är svårt att få det som man vill.

Det vore bra om du kunde göra lite mer på din sida så man kan se något mer än ett foto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 09:15

"Standardskärm" idag är 1024 pixlar, mao du behöver inte göra något till 800 skärmar.
Inom typ ett år kommer det att vara möjligt att anta att standardskärm är från 1280 och uppåt.

Mao, din sida borde vara 980 x 680 pixlar, för att lämna rum för lister och liknande.

Under själva huvudfönstret kan du göra en dynamisk bakgrund som följer med fönstrets strolek.

Hur man gör det i iWeb har jag ingen aning om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 09:20

Kolla här, där har du något som heter sid- och webbbakgrund

1
Bevaka tråden