Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte få fram extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

'Skivan "elements" kunde inte läggas på skrivbordet

Prova med att köra skivkontroll på skivan och försök sedan lägga den på skrivbordet igen'

Att köra en skivkontroll är inte möjligt då den knappen är nedtonad. Se bifogad fil.

Att formatera om hårddisken är inget alternativ då det finns värdefull data på den.

Någon hjälp?

Oj, allt fungerade bra när jag kopplat in den i en windows dator och sedan in i macen igen. Ber om ursäkt.

Jag har ständiga problem av det här slaget, speciellt med USB-diskar, men även ett FW-kabinett. Att billiga kabinett från Clas Olsson strular kanske inte är så konstigt (men jobbigt likafullt) men även den nya WD-hårddisken från Webhallen verkar komma upp lite slumpmässigt.

Är det så att den borde titta in i en MS Windows-maskin då och då för att fungera? Det liter iunte vettigt. Varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 21:52

WD-diskar är faktiskt helt opålitliga. Plötsligt funkar de bara och står på i veckor för att sedan kräva avancerad häxkraft för att ens få den att lysa.

Ursprungligen av acke:

WD-diskar är faktiskt helt opålitliga. Plötsligt funkar de bara och står på i veckor för att sedan kräva avancerad häxkraft för att ens få den att lysa.

Instämmer, min backup på en WD känns som det längsta man kan komma från en "säkerhetskopia". Random Access Memory är mer mitt i prick, den startar helt slupmässigt.

Men finns det någon anledning, är det bara kassa kabinett, är det dåligt Mac-stöd?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-24 21:18

Det låter märkligt. Jag har för tillfället 4 WD diskar av olika storlek och typ igång och ingen har någonsin strulat.

Ursprungligen av Gunnar B:

Det låter märkligt. Jag har för tillfället 4 WD diskar av olika storlek och typ igång och ingen har någonsin strulat.

Interna diskar (IDE eller SATA) strular inte. Det är externa som gör det. Jag tror det har med kabinetten att göra, men jag är inte säker.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-25 18:21

Alla mina är externa i WDs egna kabinett.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 19:08

Min WD-disk strular mycket nu. Jag har länge haft den ansluten med FW men förra veckan körde jag USB till en bärbar dator och nu när jag ska ansluta den till min egen Mac kommer den inte upp med varken USB- eller FW-kabel. Felmeddelandet "kunde inte läggas på skrivbordet" kommer upp, och trots att jag kört en Kontrollera skiva.

min e död den me så nu e allt på min hdd borta alla filmer allt så nu skiter jag i o ha externa hddskar mer dom e bara skit

Vilken/vilka modell(er) är det ni har problem med? Jag har en WD FreeAgent XTreme på 1Tb som velar lite..

Jag har nyligen slängt mitt WD Elements-kabinett i skrothögen. Det kändes så risigt och opålitligt, skrivningar misslyckades, den gick inte att formattera om, strömkontakten ramlade ur. Numera sitter hårddisken internt i stället, och fungerar klanderfritt där. Disken kostade obetydligt mer än en intern, och den var inte värd mer heller.

Men jag skulle vilja ha en bra extern hårddisk i stället. Den måste vara driftsäker, robust, montera pålitligt och inte för långsamt, och, viktigt, den måste ha en pålitlig strömförsörjning som inte ramlar ut av sig själv! Förslag?

Jag kör en WD MyBook Studio på 2GB Raid 1 med FW800 till en MB Pro 13" Unibody med 10.6.2 utan problem. Det enda är att även om jag satt i sysprefs att aldrig vila Hdiskarna så går den i vila i mellan åt. Den har även lite ljud för sig men eftersom den är ny så bor de inte vara fel på diskarna än, även om den möjligheten finns. ljudet påminner om det metalliska knäppljud som gamla slitna diskar har fast inte fullt ut. Har tidigare kört med IBMs (skit) och samsungs interna diskar och har dem som referens.

Ursprungligen av Liemannen:

Jag kör en WD MyBook Studio på 2GB Raid 1 med FW800 till en MB Pro 13" Unibody med 10.6.2 utan problem. Det enda är att även om jag satt i sysprefs att aldrig vila Hdiskarna så går den i vila i mellan åt. Den har även lite ljud för sig men eftersom den är ny så bor de inte vara fel på diskarna än, även om den möjligheten finns. ljudet påminner om det metalliska knäppljud som gamla slitna diskar har fast inte fullt ut. Har tidigare kört med IBMs (skit) och samsungs interna diskar och har dem som referens.

Med WD Drive Manager (tror jag det hette?) kan du ställa tiden innan hårddisken ska gå i vila. Standard sleeptime är femton minuter. Du kan även stänga av lysdioderna på framsidan, kolla lite statistik å annat roligt.

Ett annat tips kan vara att uppdatera firmware.

[QUOTE="Snabeldrake;1848064"]Med WD Drive Manager (tror jag det hette?) kan du ställa tiden innan hårddisken ska gå i vila. Standard sleeptime är femton minuter. Du kan även stänga av lysdioderna på framsidan, kolla lite statistik å annat roligt.

Ett annat tips kan vara att uppdatera firmware.[/QUOTE

Känner jag inte till, du måste blanda ihop det med någon annan drivrutin.

1
Bevaka tråden