Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule död efter 18 månader

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-21 12:03

Nu har även jag råkat ut för det som tydligen hänt så många andra. På bla apple.com-forum kan man läsa om användare vars time capsule plötsligt bara dött efter ca 18 månader. Det har även skrivits lite om det på nyhetssajter, bla här, här och här. Det som händer är alltså att TC'n helt plötsligt stänger av sig själv och sedan vägrar att starta igen - antagligen något elfel.

Det är till att börja med under all kritik att en backuplösning som marknadsförs (och prissätts) som en kvalitetsprodukt bara håller i ca 1,5 år. Speciellt anmärkningsvärt är att det händer så många människor.

Jag har talat lite med konsumentvägledare och Apple själva och tänkte beskriva mina erfarenheter, då de kanske kan hjälpa andra i samma situation.

TC har ett års produktgaranti och den gäller alltså inte längre om den är 18 månader gammal, så den dörren är stängd. Om du däremot har AppleCare protection plan så gäller den även din TC - grattis!
Däremot så har vi i Sverige 3 års garanti för produktionsfel. Dock ligger bevisbördan på köparen om det gått så lång tid som 18 månader. Jag tycker dock att det verkar rätt rimligt att så är fallet då det är så många människor som har problem just runt 18 månader.

Apple hälsade först att de ingenting kunde göra eftersom garantitiden gått ut. De sa sig också vara helt ovetande om att flera människor upplevt samma problem, vilket jag har väldigt svårt att tro på. Efter lite tjat gick de med på att jag hade rätt att reklamera varan för produktionsfel, men att jag själv får betala för undersökningen av den (helt rätt enligt konsumentvägledaren).

Jag har därför nu varit hos Humac i Uppsala och lämnat in min TC för 600 kr. De kommer göra en förbesiktning (stoppa in sladden och konstatera att den är död) och sedan skicka den vidare till Apple som gör en mer grundlig bedömning. Kommer de fram till att det är ett konstruktionsfel på den får jag en ny, annars inte. Det känns som att jag inte kommer få en ny...

Problemet enligt konsumentvägledaren är att det inte är olagligt att ha dålig kvalitet på grejerna... Apple kan konstatera att det ÄR fel på elen i våra TC, men att de gått sönder för att de är dåliga, inte för att de är felaktigt konstruerade och så får man ingenting...

Fler som ha samma problem?

Inte ännu, men det börjar närma sig arton månader... Tack för varningen.
Får mig att tänka på Airport Express som för några år sedan dog för väldigt många efter typ 13 månader.

Hur har du använt den? Airport på dygnet runt och Time Machine varje timme?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-22 14:32

Den har stått på som router dygnet runt och gjort backuper var tredje timma på min och tjejens datorer. Lycka till!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-09-24 16:19

Jag såg det här inlägget för ett tag sedan och kände att, åh vad roligt att det kanske kommer hända även för min del.

Sen såg jag följande på apples sida, så jag klipper in ett urklipp saxat från Apple - Support - AppleCare Protection Plan
där det lite längre ner på sidan står följande:
En komplett assistanslösning för Apples produkter
* Apple-produkter(4)
* en Apple-dator
* en mus och ett tangentbord från Apple när de följer med en dator som omfattas av avtalet (eller inköpta med Mac mini)
* en bildskärm från Apple om den är köpt och registrerad tillsammans med en Mac mini, Mac Pro eller MacBook Pro-dator som omfattas av avtalet
* en AirPort Express- eller AirPort Extreme-basstation, Time Capsule, MacBook Air SuperDrive och Apple-RAM som används med en Mac som omfattas av AppleCare Protection Plan

Där sista raden är mest intressant. Jag har en MBP från -07 som jag köpte Applecare till, detta var väl innan Time Capsule hade kommit, rätta mig om jag har fel.
Men om man ska tro Apple så ska då min Time Capsule även innefattas av Applecare som jag köpte till min MBP.
I så fall så kan man ju bara hoppas att dessa 18 månader inträffar innan min Applecare går ut.

I övrigt är det ju surt att flera har råkat ut för just detta problem.
Jag tyckte redan från början att det var en lite konstig lösning eftersom det inte finns något ventilationshål någonstans på TC, inte undra på att den blir varm när den står på dygnet runt året om. Instängd värme är väl inte något som direkt bidrar till en produkts långa liv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-24 16:34

Jag kan meddela att jag idag med överraskad glädje fick en ny Time Capsule från Apple! De höll alltså med om min linje att detta var ett produktionsfel. Tyvärr fick jag inte en andra generationens TC, utan en ny 1st gen, men ändå

@Potah: När jag snackade med Apple Support så hävdade de att så länge man hade en dator med AppleCare så skulle det täcka en TC, även om datorn köpts in i efterhand.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-24 16:38
Ursprungligen av mrks:

Jag kan meddela att jag idag med överraskad glädje fick en ny Time Capsule från Apple! De höll alltså med om min linje att detta var ett produktionsfel.

Hell freezes over... Grattis. Jag är överraskad.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-09-25 11:23
Ursprungligen av mrks:

Jag kan meddela att jag idag med överraskad glädje fick en ny Time Capsule från Apple! De höll alltså med om min linje att detta var ett produktionsfel. Tyvärr fick jag inte en andra generationens TC, utan en ny 1st gen, men ändå

@Potah: När jag snackade med Apple Support så hävdade de att så länge man hade en dator med AppleCare så skulle det täcka en TC, även om datorn köpts in i efterhand.

Grymt, då kan man kohandla när det blir aktuellt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-25 17:48

Tycker också det är fullständigt katastrofalt om en sån dyr backuplösning som Time Capsule dör efter 18 månader. Och än värre är om Apple dessutom bitchar om det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-26 06:10

Även min Time Capsule la av efter 18 månader. Frågan är om man ska slåss mot väderkvarnen Apple eller om man ska fixa och trixa lite med TC på egen hand, dvs. byta nätadapter och löda dit egen strömförsörjning som det finns guider om på nätet. Har funderingar på att bygga en hemmaserver och i den bygga in delarna från TC som får ström från ett betydligt stabilare nätaggregat än det möget som Apple valde.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-02 12:13

Nu har även vår Time Capsule tackat för sig, nästan på dagen 18 månader gammal.
Jag har bestämt mig för att försöka få den att funka igen till varje pris, har någon någon aning om var jag kan hitta en passande trafo/laddare? 5v & 12v samtidigt är väl inte helt vanligt, eller har jag fel?

Knappt 18 månader

Idag en dag innan 18-månadersdagen la strömförsörjningen till min Time Capsule av. Knappast så att förtroendet för Apple ökar om det nu är ett känt konstruktions- eller produktionsfel.:mad:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-10 07:58

Satt och lödade igårkväll och fick till slut liv i min TC! Gjorde en backup och allt fungerar som det skall! Halleluja. Apples inbyggda nätaggregat som inte höll måttet har temporärt blivit ersatt med ett sånt billigt kinaaggregat som man har till externa hårddiskar etc. Nästa steg är som sagt att bygga in TC i en filserver och ge TC ström från ett stabilare nätaggregat.
Det är roligt att själv ha lagat en trasig pryl och inte bara slängt och köpt nytt. Mycket tillfredställande!

.. dessutom brukar man känna sig extra manlig för att ha lagat något själv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-10 11:07
Ursprungligen av foxcat:

Satt och lödade igårkväll och fick till slut liv i min TC! Gjorde en backup och allt fungerar som det skall! Halleluja. Apples inbyggda nätaggregat som inte höll måttet har temporärt blivit ersatt med ett sånt billigt kinaaggregat som man har till externa hårddiskar etc. Nästa steg är som sagt att bygga in TC i en filserver och ge TC ström från ett stabilare nätaggregat.
Det är roligt att själv ha lagat en trasig pryl och inte bara slängt och köpt nytt. Mycket tillfredställande!

Fick du in allt i skalet igen, eller är TC numera en uppsprettad bläckfisk? Vad har du kylflänsen till?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-15 18:58
Ursprungligen av planB:

Fick du in allt i skalet igen, eller är TC numera en uppsprettad bläckfisk? Vad har du kylflänsen till?

Min TC är numera helt uppsprettad och ligger och väntar på att jag har byggt chassit till den nya servern som kommer i delar med posten snart. Att köra backup fungerar fortfarande fint. Har förresten beställt en 1,5 TB-disk som ska ersätta originaldisken på 500 GB för att på plats med all data som sambon och jag har.
Kylflänsen var bara ett test för att se om jag fick ner värmen lite men den gjorde ingen större skillnad. Kanske den blir effektivare om jag skruvar fast den, använder kylpasta och monterar en liten fläkt också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-10 12:03

Intressant, har en TC på jobbet som är dryga året där jag tror nätdelen gått sönder i då den inte startar. Dioderna på nätverksportarna lyser dock. Ska nog ta och bygga nåt kul av den, en nätdel borde man ju kunna hitta nånstans.

Tycker också det är svagt att sakerna inte håller längre med tanke på priset.

Ni som TC dött för, kan ju regga er här:

Register here | Time Capsule Memorial Register

Ni verkar inte vara ensamma

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-15 19:01
Ursprungligen av stålis:

Ni som TC dött för, kan ju regga er här:

Register here | Time Capsule Memorial Register

Ni verkar inte vara ensamma

Har reggat tillsammans med, i skrivande stund, över trehundra andra som råkat illa ut. Undrar hur många TC som lagt av världen över... Och hur många som fortfarande har fungerande enheter men som kommer att lägga av snart... Hoppas Apple kompenserar oss fett för sveda och värk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-17 10:38

Någon som ringt apple och sagt att ni vill reklamera? Vad har ni fått för svar?
Tycker det inte borde vara omöjligt att reklamera en dyr TC. Man kan ju pika Apple lite och fråga vad vitsen med en TC backuplösning är då de tvärdör efter drygt ett år.

Ett kvitto på produkten (gärna med produktens serienummer) är iaf ett krav om man ska reklamera hos apple.

+1 på 18-månadersdöden...

Idag la min TC också av.
Låter ju lovande att Apple byter ut map produktionsfel. Är det bara att knalla in till en auktoriserad ÅF vilken som helst och reklamera den? Hur gjorde du mrks, hade du köpt den från Humac från början?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-04 14:53
Ursprungligen av Sickdude:

Idag la min TC också av.
Låter ju lovande att Apple byter ut map produktionsfel. Är det bara att knalla in till en auktoriserad ÅF vilken som helst och reklamera den? Hur gjorde du mrks, hade du köpt den från Humac från början?

Jag köpte TC:n från apple.se och skrev ut beställningsbekräftelsemailet (långt ord och tog med till den närmaste certifierade apple service provider - i mitt fall humac Uppsala.
Lycka till!

Hur förbereder man sig bäst inför ett eventuellt dödsfall?
Borde man ta ur hårddisken och göra en kopia innan den havererar? Eller det kanske man kan göra efter det inträffat och sedan strida för en reklamation.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-05 20:08

Jaha så har min också fått svininfluensa eller vad det nu kan vara. Inköpt i maj 2009 och nu spontandyker den helt ett par gånger om dagen och kan inte ens nås via airportverktyget på en trådbunden macbook. Den har också vid några tillfällen gett ifrån sig ett mycket oroväckande ljud som jag skulle beskriva som ett gnisslande pip och enheten verkar bli mycket varm trots ventilerad placering. Tröttsamt..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-05 23:24

Ännu ett fall av TC-döden

24 mars 2008-1 november 2009 blev levnadsbanan för vår TC - nästan på pricken medellivslängden, om man ska tro nätkällorna. Strid pågår med Apple om de ska ta smällen eller inte. Tydligen rent slumpmässigt vems TC Apple byter och vem som själv får stå för kalaset.
Tror att den här typen av fall kan vara förödande för Apples rykte, som ju just bygger på bl.a. tillförlitlighet och säker funktion. Konstruktionen var ju uppenbarligen feltänkt från början och man fortsätter sälja även efter att detta stått klart. Och här snackar vi backupserver...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-06 07:07

Min blev 18 månader och 4 veckor.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-06 10:42

En ersättningsenhet är på väg till mig efter fem samtal med sju olika personer. Jag har AppleCare och produkten var inte ens ett halvår gammal... oroväckande struligt att få "support" av Apple nu för tiden.

  • Medlem
  • 2009-12-07 19:31

drygt 19 månader och två veckor - för min 1GB TC ska jag vara glad för det nu? Är det rekord?! Känns jätteskojigt nu kan jag räknar ner tiden för min TC hemma också … Usch - vad ledsen man blir …

ralp

Inköpte 2 st av första versionen, dom håller jämn kvalitét. Dom dog med 8 dagars mellanrum.
Fick nya via AppleCare.
Lite ny info som glädja folk med problem, saxat från timecapsuledead.org:
Starting approximately the 15th of November 2009, Apple has made
a list of serialnumbers available to their support staff. This
list* indicates which failed Time Capsules qualify for
replacement, eventhough they are out of warranty. We can attest
that Apple's policy has indeed changed: since early October, we
have called Apple nearly every week about our failed Time
Capsule. We were refused a replacement multiple times, but on the
16th of November we finally spoke to an AppleCare representative
that checked the serial number of the failed unit, and made the
arrangements for a replacement.

If you haven't already been offered a replacement, then we urge
you to call Apple (again).

  • Medlem
  • 2009-12-08 11:12

Hade du dina två på samma kvitto som din AppleCare mac? Jag köpte nyligen en ny iMac. Kanske läge att lägger AppleCare till den. Men och andrar sida är det jo uppenbarligen ett produktionsfel - det är väl bara erkänner.… Grrr …

ralp

Ursprungligen av ralp:

Hade du dina två på samma kvitto som din AppleCare mac? Jag köpte nyligen en ny iMac. Kanske läge att lägger AppleCare till den. Men och andrar sida är det jo uppenbarligen ett produktionsfel - det är väl bara erkänner.… Grrr …

ralp

AppleCare på en Mac ger "garanti" på Time Capsule (det står inte antal på just TC), har AC så läs gärna igenom villkoren så ser du.
Dator med AC är inköpt lång tidigare än TC och det är inget problem. "Samtidigheten" gäller enbart för bildskärm och dator.

Bevaka tråden