Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik! AVI i hög kvalitet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 22:33

Hej! Hur exporterar jag ett Imovieprojekt så att det blir högsta möjliga kvalitet i avi/divx - så att vi säkert kan spela filen från en multimediahårddisk?
Tacksam för SNABBT svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-24 22:53

En förutsättning torde vara att du har divx installerat på datorn. Har aldrig använt iMovie i praktiken, men antar att såsom andra program, kan man exportera till quicktime-kompatibla format. Och har man divx installerat, så är det en av dem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-24 22:54

Kan inte iMovie, men för att få högst kvalité så exporterar du först ut filmen okomprimerat. Sedan använder du extern mjuk/hård-vara för att göra den slutgiltiga komprimeringen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-26 23:19
Ursprungligen av heinz_p:

Kan inte iMovie, men för att få högst kvalité så exporterar du först ut filmen okomprimerat. Sedan använder du extern mjuk/hård-vara för att göra den slutgiltiga komprimeringen.

Det är väl överdrivet? Hur mycket plats tror du en timme Full-HD skulle kräva okomprimerat? Man litar helt enkelt till de intermediate-format som redigeringsprogrammen använder.

"...så att vi säkert kan spela filen från en multimediahårddisk?"

Inget är säkert med DivX - det beror på vilken player som försöker spela filen och vilken plattform.

Nå - jag skulle göra så här; hämta DivX-codecs gratis på: Featured | DivX.com
Installera.
Hämta min favorit Mpeg Streamclip gratis på: Squared 5 - MPEG Streamclip video converter for Mac and Windows
Installera.

Exportera alltid ut projekt från iMovie/FCP till "masterfiler"- Dessa bör ha samma codec och upplösning som projektet i sig själv - bättre än så kan det inte bli. Dessa masterfiler öppnar ni med Mpeg Streamclip och väljer där att exportera ut det som AVI med DivX-codec. Kvaliteten avgör ni med parametrarna. That's it. Dessa filer bör lira med nästan vilken player som helst - som kan lira DivX vill säga - och det bör lira på både Mac och PC. Men det är aldrig 100% säkert :-). Aldrig med DivX.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-24 23:30

Väl talat Zimmerman (i vanlig ordning).

Smidigaste är nog att göra en DVD av projektet och släpa med en DVD spelare...men det kanske inte var en option Keep It Simple And Stupid K.I.S.S

Ursprungligen av lilledanne:

Smidigaste är nog att göra en DVD av projektet och släpa med en DVD spelare...men det kanske inte var en option Keep It Simple And Stupid K.I.S.S

OT: Fanns det inte ett DVD-spelarmärke för några år sedan (kanske finns fortfarande) som hette just "KISS"? Har nästan för mig det.

Ursprungligen av Snabeldrake:

OT: Fanns det inte ett DVD-spelarmärke för några år sedan (kanske finns fortfarande) som hette just "KISS"? Har nästan för mig det.

Jodå, Danskar som hade bra idéer men kanske inte helt uppfyllde kraven....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 23:54

Tack för tipsen, men det är över min förståelsenivå. Jag försökte exportera till avi tidigare i dag men det blev väldigt låg kvalitet. Någon okomprimerad exportering hittar jag inte.
Vi har lyckats lösa det med hjälp av en pc, ett usb-minne, Idvd och skivbränning. Jag kan inte ens förklara alla turer. Kvaliteten är helt okej, men verkligen inte hundra. Tyvärr. Vi får nog leva med det.
Framför allt är det texterna som blir väldigt "taggiga".
Återigen, tack. Snabba svar. Man kan lita på er, även om jag den här gången inte kunde nyttja era tips.

KISS, det danska märket köptes faktiskt upp av Linksys.. som i sin tur köptes av Cisco...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-25 10:06

Och på lördag avslutas det hela med en kiss. Det blir bra.
Vi både brände en dvd och tar med den, samt la över projektet från dvd:n till mediespelaren av märket iomega. M-spelaren klarade inte av att spela .mov men efter att ha bränt filmen i idvd och dragit över den till m-spelaren från dvd-skivan gick det bra. Go figure.
Är det verkligen sånt här man ska göra på typ fyra dagar och nätter när man går på penicillin?

Senast redigerat 2009-09-25 11:02
1
Bevaka tråden