Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till PowerBook Ti

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på en ny disk till min TiBook 500.

Någon som har tips?

40 GB är minimum och jag prioriterar snabbhet och givetvis så lite (o)ljud som möjligt.

- Slice -

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-25 11:57

Är själv ägare av en likadan dator.
Stör mig mer och mer på den ljudliga hårddisken och är också sugen på att byta.
För snål än så länge, men det lutar nog i första hand åt en ny intern disk.

Ett alternativ som jag inte vet om det funkar är kanske att köpa en portabel disk med samma mått på HD:n och byta mellan PowerBooken och den portabla?
Någon som vet om det funkar?

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 12:02

Toshiba GAS är fantastiskt tysta 4200rpm-diskar med flytande lagring. Finns upp till 60GB och funkar finfint i OS X. GAX-modellen är på 5400 rpm och ger något mer ljud och framför allt värme. Just värmen är nog den känsligaste biten vad gäller diskar i PB:n. En annan sak är att man bara bör sätta in 9,5mm höga diskar även om det får plats högre diskar rent fysiskt,

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-25 12:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Toshiba GAS är fantastiskt tysta 4200rpm-diskar med flytande lagring. Finns upp till 60GB och funkar finfint i OS X.

Pris?
Vart?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 14:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Pris?
Vart?

Lite här och var. Extremgnälliga Microtronica distribuerar, så det är bara att hitta en ÅF som köper från dem. Min heter Microhard (endast företag) och ligger i Göteborg.
Pris okänt, men det skiljer sig nog inte så mycket från andra fabrikat.

GAP, GAS och GAX-diskarna är populära i mp3-spelare eftersom man har separerat strömmatningen till logiken och motorn, vilket kör att den dra extremt lite ström i viloläge.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-04-25 16:35

Är det GAXen som har en cache på 16Mb?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-04-26 17:04
Citat:

Är det GAXen som har en cache på 16Mb?

Svar ja.

Skall inskaffa en ny disk till min tiBook och flytta tiBookens till en Pismo. Den som sitter i (IBM?) min förstagenerations G4 550 är otroligt tyst - någom som vet om den är vätskelagrad?

Och hur är IBM TRAVELSTAR 40 GN - tyst, vätskelagrad?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-09 19:49

I min förra TiBook bytte jag och satte i en IBM-disk. Disken var ganska ok, förutom ljudet som var alldeles för påtagligt. Den jag plockade ur var en 10GB Toshiba, den var betydligt trevligare fast alldeles för liten. Den som sitter i den pb17 jag har nu är kanon. Tyst stor och snabb.

Jag understryker: disken i min tiBook är extremt tyst. Dock är IBM:en i Pismon extremt högljudd... Frågan är om den som levererades med tibook 550 är vätskelagrad och ifall IBM travelstar 40 GN är det...

Annars, toshiborna som nämndes, fick någon fram bra, svenska priser på dessa?

  • Medlem
  • 2003-05-09 20:24

Oljudet från hårddisken i min Pismo ökade succesivt och till slut bytte jag den. Köpte en "IBM Travelstar 40GNX 40GB 2.5# 9.5MM IDE" 5400 rpm, 1863:- inkl. moms och frakt (2003-01-28) www.dustin.se.
Funkar fint och hörs nästan ingenting. Vätskekyld, ... he he jag menar vätskelagrad.

Rekommenderas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Oljudet från hårddisken i min Pismo ökade succesivt och till slut bytte jag den. Köpte en "IBM Travelstar 40GNX 40GB 2.5# 9.5MM IDE" 5400 rpm, 1863:- inkl. moms och frakt (2003-01-28) www.dustin.se.
Funkar fint och hörs nästan ingenting. Vätskekyld, ... he he jag menar vätskelagrad.

Rekommenderas.

Ah - precis vad jag ville höra! Ligger på 1280 hos datorhandel.com just nu - de är stationerade i Limhamn så som malmöbo kan man hämta ut sitt paket där och slippa frakt

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-10 21:19

Kan nästan svära på att det var IBM Travelstar 40GB jag satte in i min gamla PB15, men nu undrar jag för den var verkligen inte tyst!

  • Medlem
  • 2003-05-11 01:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Kan nästan svära på att det var IBM Travelstar 40GB jag satte in i min gamla PB15, men nu undrar jag för den var verkligen inte tyst!

Hur länge sedan var detta? Var det en vätskelagrad eller vanlig hårddisk?
De vätskelagrade sägs hålla längre än de vanliga.
Hårddisken hörs ingenting när PowerBooken är helt ny, den börjar låta efter att den har gjort några varv och då ökar oljudet succesivt.
De brukar/bör hålla ca 2 år innan oljudet börjar bli på tok störande.

/Z

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Hårddisken hörs ingenting när PowerBooken är helt ny, den börjar låta efter att den har gjort några varv och då ökar oljudet succesivt.
De brukar/bör hålla ca 2 år innan oljudet börjar bli på tok störande.

/Z

Detta gäller den vanliga disken, eller?

Och hur pass "farligt" är det när den börjar vina? Finns det risk att den lägger av med resultatet all data förlorad?

  • Medlem
  • 2003-05-11 10:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Detta gäller den vanliga disken, eller?

Ja, enligt tillverkarna ska de vätskelagrade hålla längre än de vanliga. Det här med vinandet från hårddiskar i bärbara är antagligen ett problem för de flesta. Har hört en del PeeZees med samma oljud som jag hade i min Pismo.

Citat:

Och hur pass "farligt" är det när den börjar vina? Finns det risk att den lägger av med resultatet all data förlorad?

Tror inte det är så farligt (>förutom huvudvärk/hörselskada<) så länge man inte hör något annat oljud förutom vinandet.
Eller man kan säga så här, innan det föreligger risk att hårddisken havererar har vinandet blivit så irriterande att vederbörande har hunnit byta ut den.

Edit: Stavfel

Senast redigerat 2003-05-11 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Kan nästan svära på att det var IBM Travelstar 40GB jag satte in i min gamla PB15, men nu undrar jag för den var verkligen inte tyst!

Du har inte kvitto el dyl kvar så du kan kolla vilken modell det var; man vill ju inte gå på en nit...

Citat:

De vätskelagrade sägs hålla längre än de vanliga.
Hårddisken hörs ingenting när PowerBooken är helt ny, den börjar låta efter att den har gjort några varv och då ökar oljudet succesivt.
De brukar/bör hålla ca 2 år innan oljudet börjar bli på tok störande.

Aha! Det förklarar varför disken i min 2 år gamla TiBook (som jag köpte begagnad för några veckor sedan) brusar olidligt mycket. Då ser det inte bättre ut än att jag måste köpa ny disk i veckan som kommer.

Citat:

En annan sak är att man bara bör sätta in 9,5mm höga diskar även om det får plats högre diskar rent fysiskt

Varför?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist:
quote: En annan sak är att man bara bör sätta in 9,5mm höga diskar även om det får plats högre diskar rent fysiskt

Varför?

Förmodligen värme. Nå'n annan som vet, kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert:
Lite här och var. Extremgnälliga Microtronica distribuerar, så det är bara att hitta en ÅF som köper från dem. Min heter Microhard (endast företag) och ligger i Göteborg.
Pris okänt, men det skiljer sig nog inte så mycket från andra fabrikat.

GAP, GAS och GAX-diskarna är populära i mp3-spelare eftersom man har separerat strömmatningen till logiken och motorn, vilket kör att den dra extremt lite ström i viloläge.

Gaahh, ågren! Jag tittade på Microhards prislista, men de säljer tydligen inte nå'n Toshiba..!

1
Bevaka tråden