Har egentligen lämnat 99 mac för 1,5 år sedan men tyckte att jag kunde ge lite tillbaka för alla tidigare år som jag hängt omkring här. Så här är det.

På Blocket har jag sedan lite över en vecka tillbaka lagt ut 3 annonser där jag säljer 2 macar och en pc. Jag blev kontaktad av en kille som skrev att han var dålig på att skriva på svenska. Han kunde acceptera mitt pris för en Powerbook G4 1,25 GHz och ville först att den skulle sändas till en adress i Danmark.

Ett dygn senare så sockrade han själv priset upp till 900 dollar så att frakten skulle kunna täckas. Men då skulle datorn istället sändas brådskande till hans kusin i Nigeria som snart fyllde år ( klar varningsklocka, och varför ha svenskt tangentbord i Nigeria ).

Så plötsligt så kommer det ett mail vad som till synes skulle kunna vara "Citi Banc" som vill ha en bekräftelse på vad det är för vara, ja ett sätt för dom att kunna kolla att jag blir rätt mottagare av de 900 dollarna. Jag skriver då tillbaka att enda sättet som jag kan acceptera en försäljning på är att jag ser pengarna på mitt konto som jag hade lämnat till säljaren.

I mailet från Citi Banc nämns även ett kontonummer som varken jag eller min bank känner igen, det existerar inte ens hos min bank. Så dimper det ned ett andra brev från denna påstådda bank där man säger att man sände över pengarna med omedelbar verkan men att jag inte ska kunna lyfta dom från kontot utan att varan/datorns frakt-id nått dom och att köparen har bekräftat att han fått rätt saker.

När jag nu nästan ett dygn senare kollar mina konton så finns det inget som förts över dit. Jag tar mig då en noga titt på vart mina mail tog vägen när jag svarade dom. Då kunde man se att länken gick till: "de.mc1118.mail.yahoo.com/mc/[email protected]". När jag noterade detta att den så kallade banken använder Yahoo samt använder nordeabank-transfer.com som inte existerar som domän så var saken glasklar, jag svarade dom följande om än på dålig engelska:

"...The deal is of, I don´t trust the buyers intention and I also don´t trust that this is a legitimat Citi Bank, huge reason is the bad spelling and the "tempus" in the sentens "We hope to read from you soon and we awaits to received further enquiries from you regarding this transaction." If the money ever existed, transfer it back to the buyer. If you hesitate to replay, al your mail will be treated as SPAM and forwarded to Citi Banc in Sweden..."

Så gott folk, var på er vakt när det känns för bra för att vara sant - det är sällan så bra dessa gånger.

Mvh & sköt om er...
Olle Jonsson

OfTopic som admin får rensa bort ifall det strider mot sitens regler, det är mina annonser på Blocket:

Powerbook 15" | Älvsborg | Blocket
Macintosh med PPC G5 - stationär | Älvsborg | Blocket
PC, hemmabygge, Intel Core Duo E8400 3.0GHz | Älvsborg | Blocket

Ytterligare letning efter den korkade meningen så hamnade jag här:

http://aiadesign.se/nigeriabrev/dokumenten.html därnästan identiskt brev med Nigeriabrev visas...

Senast redigerat 2009-09-24 11:51