Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech mus problem med Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 23:16

Det går att installera controllpanelen för logitech möss även om installationsprogrammet säger att det inte går.

Gå först till http://www.logitech.com/index.cfm/494/3129&cl=us,en och ladda hem kontrollpanelen (version 3.0)

Sedan högerklickar du på "Logitech Control Center Installer.app" och väljer "Show package contents" (någon med svenskt OSX får gärna fylla i översättning) och bläddrar dig vidare till Contents/Resources/ där det finns en fil som heter Logitech Control Center.mpkg som det bara är att köra och installera.

Sedan för att du skall kunna programera musknapparna till expose så måste du KOPIERA (INTE FLYTTA) expose.app i din applications/utilities mapp till applications (annars hittar inte musen expose.app och då fungerar inte genvägarna).

Lite slarvigt skrivet kanske men fråga på om någon har frågor.
Tänkte att jag skulle dela med mig av detta då jag irriterade mig på detta innan jag hittade lösningen

tackar tackar för tipset.

Funkar!

Kanon och tack för hjälpen!
/Sanuel

"Show package contents" = Visa paketets innehåll

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-04 17:31

Tack för tipset, tyvärr verkar det inte hjälpa mig. Får fortfarande inte kontakt med min spaces-inställning (scrollhjul tilt åt höger), funkade innan SL.

Ha! Gäller att skilja på Exposé och Spaces ;-), kopierade över Spaces till Applications och det funkade, så tack igen (och denna gången menar jag det )

Ursprungligen av kainen:

Sedan för att du skall kunna programera musknapparna till expose så måste du KOPIERA (INTE FLYTTA) expose.app i din applications/utilities mapp till applications (annars hittar inte musen expose.app och då fungerar inte genvägarna).

Flytta från applications/utilities till applications? Från ett ställe tillbaka till det stället, vad e de jag inte förstår?

Ursprungligen av wildcard:

Flytta från applications/utilities till applications? Från ett ställe tillbaka till det stället, vad e de jag inte förstår?

Flytta programmet från mappen ~/Applications/Utilities
Till mappen ~/Applications

Eller om du kör svenskt system:
Från ~/Program/Verktygsprogram
Till ~/Program

Åh 1000 tack expose funkar!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-04 19:58

Fast det skall INTE flyttas, det skall kopieras läste jag, annars kan man få problem med just expose

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 16:41

Kommer sura gubben...
Jag tycker det är en dum idé att med våld installera ett program som så tydligt protesterar, vill installera en .kext-fil, och filer i Input manager-mappen och dessutom flytta Expose.app.

Som att be om bekymmer, kanske inte direkt men kanske nästa vecka eller om 6 månader.

Att flytta på grejerna bör man kanske inte göra - håller med - men att installera så här är nog ok. Jag uppdaterade - alltså låg versionen kvar sedan Leopard - och allt rullar fint. Det är många tredjepartsgrejer som ligger kvar vid en update och rullar på - men där en nyinstallering av samma tredjepartsgrejer säkert protesterat bara för att dom inte känner igen OSX-versionen.

Ursprungligen av acke:

Kommer sura gubben...
Jag tycker det är en dum idé att med våld installera ett program som så tydligt protesterar, vill installera en .kext-fil, och filer i Input manager-mappen och dessutom flytta Expose.app.

Som att be om bekymmer, kanske inte direkt men kanske nästa vecka eller om 6 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 19:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Att flytta på grejerna bör man kanske inte göra - håller med - men att installera så här är nog ok. Jag uppdaterade - alltså låg versionen kvar sedan Leopard - och allt rullar fint. Det är många tredjepartsgrejer som ligger kvar vid en update och rullar på - men där en nyinstallering av samma tredjepartsgrejer säkert protesterat bara för att dom inte känner igen OSX-versionen.

Förstår hur du menar men bara för att den ligger kvar efter installationen betyder ju inte att den inte kan ställa till det.
Vill minnas att Logitechs programvara använde sig av Application Enhancer som ställde till det rejält för något år eller två sedan. Att 3.0 vill lägga saker i Input Manager-mappen tycker jag visar att saker inte blivit bättre.

Funkar säkert bra men tycker man kan skriva också så att folk som kanske inte känner att de greppar allt tänker till en och två gånger innan de installerar.
Det är ändå hit de kommer och gnäller och säger att Apple är skit för att de släpper ostabila och buggiga Mac OS X-versioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 16:44

Är inte det bara att vänta tills logitech uppdaterar programmet? LCC 3.0 har flera buggar som jag hoppas fixas i nästa version.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-05 16:55

Som jag har skrivit så skall man INTE flytta expose, det är att be om problem.
Att kopiera den ser jag inte kan orsaka problem.

Robo-X Vad finns det fler för problem i LCC 3.0? För mig fungerar allting nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 17:50
Ursprungligen av kainen:

Som jag har skrivit så skall man INTE flytta expose, det är att be om problem.
Att kopiera den ser jag inte kan orsaka problem.

Nej, men en .kext-fil som inte är kollad mot den versionen av Mac OS X du använder.
Vad jag menar är att det inte behöver slå till direkt utan om en vecka eller två när man gör något på datorn som gör att den filen blir förbannad. Inte alltid så lätt att koppla ihop ett och ett efter ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 06:30
Ursprungligen av kainen:

Som jag har skrivit så skall man INTE flytta expose, det är att be om problem.
Att kopiera den ser jag inte kan orsaka problem.

Robo-X Vad finns det fler för problem i LCC 3.0? För mig fungerar allting nu

Har märkt att LCC 3 verkar tappa musen och man måste starta om datorn för att få tillbaka den. Det här problemet kom först med lcc 3.0. Och den har ingen stöd för growl vilket jag tycker borde räknas som bug.

//Rob

För mig räcker det med att rycka ur mottagaren (som jag har i tangentbordet) och sätta i det igen. Men...ett nytt LCC måste vi ju ha. Detta duger inte.
Har märkt att muskontakten bryts i samband med att man kört annat USB - t.ex. iPhone-synk. För mig händer det inte ofta, men det duger inte så klart.

Ursprungligen av Robo-X:

Har märkt att LCC 3 verkar tappa musen och man måste starta om datorn för att få tillbaka den.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-06 08:29

acke: Då är jag med på vad du säger, får hålla tummarna för att det inte ställer till med nått strul, logitech är ju inte snabba med att släppa nya versioner av LCC direkt så jag kör vidare på detta tills dom gör det.

Robo-X: Jag hade det problemet i den gamla LCC versionen jag körde (att den tappade musen och man va tvungen att byta usb port på den eller starta om. (För mig det va version 2.7)
Det enda jag kan tänka mig att använda growl till i LCC är om det kommer ett felmeddelande, vad missar jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 17:34
Ursprungligen av kainen:

Robo-X: Jag hade det problemet i den gamla LCC versionen jag körde (att den tappade musen och man va tvungen att byta usb port på den eller starta om. (För mig det va version 2.7)
Det enda jag kan tänka mig att använda growl till i LCC är om det kommer ett felmeddelande, vad missar jag?

När du kopplar in eller ut musen står inte growl meddelandet längre. Det gjorde den i lcc 2.7.

//Rob

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-07 12:23

Någon som fått igång Logitech Control Center i SL 64bit?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-07 12:26
Ursprungligen av x-per:

Någon som fått igång Logitech Control Center i SL 64bit?

Som jag har förstått det så går det inte att köra 32bit sidor i systeminställningar när man bootar i 64bit. Så du får nog tyvärr vänta tills logitech släpper en 64bit version av LCC.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-07 12:53
Ursprungligen av kainen:

Som jag har förstått det så går det inte att köra 32bit sidor i systeminställningar när man bootar i 64bit. Så du får nog tyvärr vänta tills logitech släpper en 64bit version av LCC.

Ajdå, min gamla Macbook Pro (v08) känns verkligen snabbare med 64bit kernel och kext, tror inte det är inbillning heller för allt är märkbart rappare!

Iaf, synd LCC, sista pusselbiten nu, hoppas logitech kommer ut med 64bit LCC snart för dom borde ju ha börjat på det när betaversionerna av SL var aktuella!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 15:53
Ursprungligen av x-per:

Ajdå, min gamla Macbook Pro (v08) känns verkligen snabbare med 64bit kernel och kext, tror inte det är inbillning heller för allt är märkbart rappare!

Iaf, synd LCC, sista pusselbiten nu, hoppas logitech kommer ut med 64bit LCC snart för dom borde ju ha börjat på det när betaversionerna av SL var aktuella!

Datorn känns snabbare för att många gamla kexts laddas inte mer vid uppstarten.

//Rob

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-11 13:33

Ingen som hört något nytt om när en fungerande version kan tänkas komma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 18:08

Nu finns Logitech Control Center 3.1 ute.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-23 21:47
Ursprungligen av acke:

Nu finns Logitech Control Center 3.1 ute.

Installerat. Fungerar bra hittils iaf

1
Bevaka tråden