Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Google Chrome Frame göra livet uthärdligt för webbutvecklare?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla som jobbat med webbutveckling får en obehaglig känsla i kroppen när det är dags att kolla hur väl ens nya fina design eller avancerade webbsajt fungerar i den mest avskydda av webbläsare - Internet Explorer.

Detta handlar inte om något fånigt ogrundat Microsoft-hat, det är ett rent praktiskt problem för den som vill utnyttja verktygen för webben på ett bra sätt. Det kan vara allt från futuristiska funktioner som <canvas> till något så enkelt som att sätta rundade hörn och droppskugga på ett element. För hur snyggt och bra det än fungerar i alla andra moderna webbläsare så faller det alltid på IE. Och IE är för stor för att kunna ignoreras om man gör en publik sida.

Microsoft har på senare tid gjort stora framsteg med IE7 och IE8, men det är en lång väg att gå och inte ens IE8 har kommit ikapp utvecklingen. Man får t.ex. fortfarande trixa med speciallösningar, PNG-bilder och andra trick för att få till något så enkelt som rundade hörn.

Tyvärr är det svårt att få den genomsnittlige Windows-användaren att byta (eller ens förstå att det går att byta) webbläsare till Firefox, Chrome, Safari eller någon annan modern sådan.

Därför är Googles senaste produkt, Chrome Frame, mycket intressant. Såhär beskriver Google den:

Google Chrome Frame is an early-stage open source plug-in that seamlessly brings Google Chrome's open web technologies and speedy JavaScript engine to Internet Explorer. With Google Chrome Frame, you can:

  • Start using open web technologies - like the HTML5 canvas tag - right away, even technologies that aren't yet supported in Internet Explorer 6, 7, or 8.

  • Take advantage of JavaScript performance improvements to make your apps faster and more responsive.

Det är alltså en plugin till Internet Explorer som helt enkelt byter ut renderingsmotorn mot Chromes renderingsmotor (WebKit FTW!).

Detta kan ske utan att användaren behöver byta, eller ens förstå att det går att byta, webbläsare. Det räcker med att installera en plugin och även om det också kan vara en stor tröskel för många så är det ändå en betydligt mindre tröskel.

Såhär skriver Dominic Szablewski:

Now imagine you're visiting this website and you get the message “You need the plugin XYZ to view this site”. Imagine this plugin was created by Google – a company you know and can be sure of that they won't harm your PC. Installation of this plugin is just one click away. You don't have to download or install anything manually and your browser will look and behave exactly the way it used to.

Google Chrome Frame is just that. It's only a plugin, but for web developers it has the same benefits as if the user switched to another browser. If you're working on a high-end website that you can't possibly get working in IE (like Google itself does with Wave), or that just would work better with a standard compliant rendering engine, then Chrome Frame seems like a very good answer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 11:50

När kommer detta?!?!?!

Om det fungerar så bra som det låter kommer det vara den absolut bästa googleprodukten någonsin

Frågan är om fler kommer att installera en plugg än installera annan webbläsare. Dom där miljarderna Windowsanvändare där ute törs inte installera någonting över huvud taget (virus!!!). Eller så förstår dom ingenting av detta över huvud taget. För dessa är det oftast en släkting/vän som hjälper dom att lämna IE-träsket - och då hämtar dom oftast Firefox. Varför skulle dom installera en plugin till IE som dom vill befria sin vän/släkting ifrån?
Jag är pessimist som ni hör :-). Inte föränn MS kan koda en vettig IE så blir det ordning på torpet. Jag vet inte om detta någonsin kommer att ske. När världens största mjukföretag med världens största utvecklingsstab i ryggen inte fixat biffen på så många år så blir man ju tveksam till hela skiten...liksom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 12:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan är om fler kommer att installera en plugg än installera annan webbläsare. Dom där miljarderna Windowsanvändare där ute törs inte installera någonting över huvud taget (virus!!!). Eller så förstår dom ingenting av detta över huvud taget. För dessa är det oftast en släkting/vän som hjälper dom att lämna IE-träsket - och då hämtar dom oftast Firefox. Varför skulle dom installera en plugin till IE som dom vill befria sin vän/släkting ifrån?
Jag är pessimist som ni hör :-). Inte föränn MS kan koda en vettig IE så blir det ordning på torpet. Jag vet inte om detta någonsin kommer att ske. När världens största mjukföretag med världens största utvecklingsstab i ryggen inte fixat biffen på så många år så blir man ju tveksam till hela skiten...liksom...

Mitt intryck är att dom riktigt invanda microsoftgubbarna som är pesimister mot allt nytt har ett enda företag dom hyser tilltro för och det är Google. Apple är läskigt, något som lever kvar från 90-talet, öppen källkod är även det skrämmande.

Tror det förhoppningsvis kan hjälpa till i det här fallet.

Om man tar mina föräldrar exempelvis, så är steget att installera ett Google-plugin 100 gånger kortare än att installera Firefox på egen hand.

Hoppas, hoppas

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan är om fler kommer att installera en plugg än installera annan webbläsare. Dom där miljarderna Windowsanvändare där ute törs inte installera någonting över huvud taget (virus!!!). Eller så förstår dom ingenting av detta över huvud taget.

Fast du missade ju hela poängen med detta. Jag återupprepar citat från första inlägget:

Now imagine you're visiting this website and you get the message “You need the plugin XYZ to view this site”. Imagine this plugin was created by Google – a company you know and can be sure of that they won't harm your PC. Installation of this plugin is just one click away. You don't have to download or install anything manually and your browser will look and behave exactly the way it used to.

Poäng 1: Det är mycket enklare att installera en plugin än en helt ny webbläsare. Det är bara ett klick. Begreppet plugin är också något som är betydligt mera känt än begreppet webbläsare, inte minst genom att Flash krävs som plugin.

Poäng 2: Det är en produkt från Google, det kanske mest kända företaget på nätet för många människor. Det gör att många kommer att känna att det är ok att klicka ja för att installera, även om de är vaksamma på virus.

Poäng 3: Ingen behöver lära sig något nytt beteende (som att starta Firefox istället för "Internet"), ingenting ser annorlunda ut, allt är som vanligt.

Ursprungligen av Zimmerman:

För dessa är det oftast en släkting/vän som hjälper dom att lämna IE-träsket - och då hämtar dom oftast Firefox. Varför skulle dom installera en plugin till IE som dom vill befria sin vän/släkting ifrån?

Har man kommit så långt att man låter någon installera en ny webbläsare hör man till de upplysta, men poängen med detta är ju att nå ut till de som inte ens vet vad en webbläsare är och inte har någon att hjälpa dom med det.

Men jag kan också tänka mig att den gode vännen/släktingen installerar denna plugin istället för att vissa har svår för förändringar och IE + Chrome Frame är ändå mycket bättre än bara IE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 13:03

Fantastisk plug-in, men jag tror inte den kommer lösa webutvecklares problem. Hur ska vanliga användare av IE hitta denna plug-in. Jag tror inte att dom googlar detta problem. Lösningen är att MS lägger med det i en windows update. Men det är väl omöjligt att det sker.

Ursprungligen av Pajje:

Fantastisk plug-in, men jag tror inte den kommer lösa webutvecklares problem. Hur ska vanliga användare av IE hitta denna plug-in.

Genom att populära sidor kräver det, förstås. Ingen kommer att leta reda på pluginen själv, men om sajter som t.ex. Gmail börjar uppmana användarna att installera en plugin så kan de nå ut till många. Och blir Chrome Frame en bra produkt (vilket förstås återstår att se) så kanske även andra sajter kommer att börja uppmana till det (eller rent av kräva det om det är mera avancerade sajter).

Det är redan ett faktum att Googles nyaste produkt Wave kommer att kräva Chrome Frame för att fungera i IE:

Today, on the Google Wave Developer Blog, the company essentially said this: if you want to use Google Wave, Install the Chrome Frame or drop Microsoft’s browser.

The reason is actually one the company alluded to when they first announced their new communication tool: IE6 doesn’t have JavaScript and HTML5 support to handle Google Wave. Apparently the team tried but is going to give up on providing support for the rival browser.

Här är en annan aspekt av det som jag inte tänkt på; alla de som är fast i IE6 på grund av företagspolicy (och det är många av de som fortfarande använder IE6 som är just det).

Nick Pellow: Google, you clever bastards

Ask any web developer and they'll tell you the biggest millstone around the neck of the web is Internet Explorer 6. Ask browser users, and they'll tell you the overwhelming reason why they can't upgrade to a more modern, standards-compliant browser is because their work won't let them. Ask IT departments why this is the case and they'll point to the six- to seven-figure costs of upgrading turn-of-the-century Intranets written to work in, and only in, Internet Explorer 6.

Google have provided a way for websites to opt out of IE6 (and even IE7) support without requiring enterprise-wide, Intranet-breaking browser upgrades, something Microsoft occasionally promised but never managed to deliver. In doing so, they've cheekily cut Microsoft out of the upgrade path of their own web browser.

Dear corporate IT departments. Your last tie to IE6 has just been neatly routed around. At my most conservative estimate you have twelve to eighteen months to either bite the bullet and adopt a real modern browser, or make Google Chrome Frame part of your default desktop image. Beyond that, I guarantee large chunks of the public web are going to stop working for you.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 13:59

Frågan är hur detta plugin påverkar IE6s "kompatibilitet" med en massa interna lösningar hos företagen som är skräddarsydda för denna webbläsare. För det måste vara anledning nr 1 till att den uråldriga webbläsaren fortfarande lever i den omfattningen den gör. Påverkas den, lär det inte bli någon hit (hos IT-avdelningarna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-25 13:46
Ursprungligen av pichia:

Frågan är hur detta plugin påverkar IE6s "kompatibilitet" med en massa interna lösningar hos företagen som är skräddarsydda för denna webbläsare. För det måste vara anledning nr 1 till att den uråldriga webbläsaren fortfarande lever i den omfattningen den gör. Påverkas den, lär det inte bli någon hit (hos IT-avdelningarna).

Om jag förstått det rätt så används endast pluginen när websiten ber om det (under förutsättning att du har den installerad, annars får du uppmaningen att installera den)
Eftersom dom interna applikationerna inte gör det så kommer IE normala visning användas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 14:30

Nu var det många år och versioner sedan jag använde IE, men är det inte så att man blir tillfrågad med en enkel dialogruta om man vill installera plugins?

Att MS bundlar pluginen kan vi nog tyvärr glömma.

Och man vill absolut inte vara först att börja använda detta,
men om några större siter som Typ facebook, youtube (som för övrigt hotat att droppa ie6 support?) mfl börjar använda detta kommer det ju inom kort vara lika standard som att ha flash installerat.

Det största movet vore ju givetvis om Google började använda Chrome Frame på alla sina sidor, då skulle det vara utbrett över en natt.

Dom borde ge ett ultimatum till MS, bundla Pluginen eller vi gör den nödvändig för Google, Gmail etc.

Jag ser fram emot detta med spänning faktist. Det skulle öka min effektivitet med ett par timmar i veckan minst.

Eftersom debatten går het just nu om Flash i iPhone OS så kan det vara värt att lyfta om Chrome Frame som ett verkligt alternativ för de som vill ha HTML5 video etc i Internet Explorer.

Det finns nog en stor kategori IE-användare som inte skulle byta till en annan webbläsare, men kan tänka sig installera en plugin som är enklare att göra och bara tar några sekunder och man kan fortfarande klicka på "Internet"-symbolen på skrivbordet för att surfa.

Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom debatten går het just nu om Flash i iPhone OS så kan det vara värt att lyfta om Chrome Frame som ett verkligt alternativ för de som vill ha HTML5 video etc i Internet Explorer.

Det finns nog en stor kategori IE-användare som inte skulle byta till en annan webbläsare, men kan tänka sig installera en plugin som är enklare att göra och bara tar några sekunder och man kan fortfarande klicka på "Internet"-symbolen på skrivbordet för att surfa.

Och vad har man vunnit om man byter en plugin mot en annan? Inte ökad säkerhet, inte ökad prestanda, så vinsten är då exakt vad?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och vad har man vunnit om man byter en plugin mot en annan? Inte ökad säkerhet, inte ökad prestanda, så vinsten är då exakt vad?

Vad man vinner genom att byta ut IE6 renderingsmotor mot WebKit?

Är det en allvarligt menad fråga? Inte ökad prestanda?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vad man vinner genom att byta ut IE6 renderingsmotor mot WebKit?

Är det en allvarligt menad fråga? Inte ökad prestanda?

Nu tror jag att du läste det jag replikerade på lite hastigt: Adrian pratade ju om stöd för video via HTML 5, istället för Flash, och där finns det ingen prestandavinst att hämta på en Windows-maskin, snarare tvärtom.

Att Chrome/Webkit är överlägsen IE 6 tänker jag dock inte argumentera mot, men det var som sagt inte vad jag svarade på

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att Chrome/Webkit är överlägsen IE 6 tänker jag dock inte argumentera mot, men det var som sagt inte vad jag svarade på

Ok, då är jag med! Feltolkning från min sida.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och vad har man vunnit om man byter en plugin mot en annan? Inte ökad säkerhet, inte ökad prestanda, så vinsten är då exakt vad?

Vinsten är att man kan bygga läckra sajter i ren modern HTML/JS/CSS och få det att fungera i IE ändå.

Det förutsätter förstås att användaren kan/vill/får/orkar/förstår att installera Chrome Frame och beroende på målgrupp och sajt är det inte alltid möjligt att kräva. (Men det är oherrans mycket lättare än att få en användare att byta webbläsare helt.)

Det handlar förstås inte bara om att kunna visa avancerade saker som HTML5 video, utan den andra myriad av funktioner och finesser på webben som idag hämmas av IE och gör livet frusterande för webbutvecklare. Som en så enkel sak som border-radius i CSS (som fungerat sedan länge i andra webbläsare men inte stöds av ens IE8) istället för att falla tillbaka på fula js-hack eller bitmappade bilder.

I övrigt ger det, precis som du säger, ingen vinst när det gäller säkerhet och prestanda, och det är väl tveksam om det ens ger ökad stabilitet.

Fy för sören, det här låter ju grymt bra!!

Hoppas, hoppas....

Eftersom man aldrig kan veta hur många som installerat pluggen så får man nog fortsätta att anpassa sajterna till IE. Och OM man får veta hur många som har pluggen så måste man bestämma vid vilken brytpunkt man börjar skita i IE-anpassningar. 50%? 80%? 90%?

Det är verkligen absurt att världens största mjukvaruföretag inte kan koda en vettig webbläsare. MS-monstret håller hela världen som gisslan...och det enda dom har att komma med är sin dominans. Ingenting annat. Dom kommer undan med otroligt mycket skit bara på grund av en enda sak; sin dominans.
Kommer vi någonsin - under vår levnad - få se MS på knä? Kommer MS någonsin att själva tvingas till anpassning och ISO-standard? Jag är skeptisk.
Alla friska människor borde avsky detta läge - oavsett om man kör Windows, Mac eller Linux. Åtminstone dom få procent av befolkningen som känner till läget. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom man aldrig kan veta hur många som installerat pluggen så får man nog fortsätta att anpassa sajterna till IE. Och OM man får veta hur många som har pluggen så måste man bestämma vid vilken brytpunkt man börjar skita i IE-anpassningar. 50%? 80%? 90%?

Det är verkligen absurt att världens största mjukvaruföretag inte kan koda en vettig webbläsare. MS-monstret håller hela världen som gisslan...och det enda dom har att komma med är sin dominans. Ingenting annat. Dom kommer undan med otroligt mycket skit bara på grund av en enda sak; sin dominans.
Kommer vi någonsin - under vår levnad - få se MS på knä? Kommer MS någonsin att själva tvingas till anpassning och ISO-standard? Jag är skeptisk.
Alla friska människor borde avsky detta läge - oavsett om man kör Windows, Mac eller Linux. Åtminstone dom få procent av befolkningen som känner till läget. :-D.

Men om det skjuts upp en varning som hänvisar till att installera pluginen på tillräckligt många siter så kan det hända något. Det fungerar ju för flash.

Dessutom vet vi av erfarenhet att windowsanvändare inte är rädda för att installera okända plugins så kommer det från Google så är det nog lugnt.

Senast redigerat 2010-02-03 15:34
1
Bevaka tråden