Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt dator - totalkaos

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har just köpt en ny Macbook pro eftersom min gamla macbook g4 började krångla. Kopplade ihop datorerna med firewire, lyfte över program m m. Nu börjar krånglet. När jag ska uppgradera ett program som lyfts över, så får jag inte göra det eftersom jag inte har rätt behörighet på min nya anv (trots att det är admin). Tittar jag på informationen för själva det programmet står det att jag har anpassad åtkomst, trots att det står att admin kan läsa och skriva. Antar att det är något med behörigheterna som gör att jag måste ange lösenord varje gång jag ska slänga nåt i papperskorgen. Vad gör jag??

En annan fråga är hur får jag över sparade lösenord som ligger i min nyckelhanterare till den nya datorn???

Ja, jag använde flyttassistenten. Och det funkade inte alls så bra som det står om i den tråden..... All musik och foton la sej i "gamla" mappar och jag fick manuellt flytta det till iPhoto och iTunes. Antar alltså att det är nåt skit nånstans, men hur löser jag det???

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-22 11:43

Jag har använt mig av ett program som heter batchmod för att ändra rättigheter på en massa filer på en gång. Man kan välja en mapp och få den att ändra rättigheter på alla filer och mappar under denna.

Kanske kan ändra rättigheter på dina program som du inte får köra?

Home of BatChmod

OK, nu har jag pratat med Apple, och det ljusnade lite.... Hade såklart ingen kabel när jag köpt datorn, så jag körde igång den i alla fall, och skapade en användare. Sen när jag importerade via flyttassistenten så las allt det som en annan användare - vilket jag då inte fattade. Så på den anv som flyttades över fungerar uppdatering, nyckelhanterare, iphoto och itunes.

Måste alltså sätta mej ner och fundera hur mycket som är bara skit som flyttats över, om jag ska ta bort den anv som skapades när jag startade datorn och använda den "gamla" eller hur jag ska göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 01:57

Hej.
Om du inte lagt in massa nya saker på nya datorn skulle jag göra såhär:
Mata in skivan du fick med din MacBook Pro och radera hela nya datorn. Nu när du har kabeln så för du över ditt gamla konto från gamla daton till nya. Vet man inte exakt vad man gör och hur rättigheter fungerar så är detta nog bäst istället för att sitta och fippla med alla mappar och Batchmod.
Flyttassistenten funkar utmärkt om man gör det rätt. Om du gör om det så ska det bara vara och tuta och köra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-23 08:30

Använd samma användarnamn och lösenord på den nya datorn som på den gamla så funkar det utan behörighetsproblem.

1
Bevaka tråden