Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag om min CPU är en Intel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-20 23:19

Hur ser jag om min CPU är tillverkad av Intel?
Jag ser inget i Apple Systeminformation.
Där står det:
Processor info: Power PC G4
Klockfrekvens: 1250 MHz
Model namn: PowerMac 3,6
Modell-ID 406

Men inget om Intel

Tackar på förhand:)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-09-20 23:25

PowerPC G4 innebär att du inte har en Intel-processor.

Du tittar på processortypen. I det här fallet är det en PowerPC, troligen tillverkad av Motorola.

Personligen har jag alltid tyckt att det är lite fånigt att prata om Intel-processorer eftersom det som är intressant är huruvida det är en x86-processor (allt som ofta x86-64 numera) och inte vilket företag som har tillverkat den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-21 18:27

Det spelar ju ingen roll vem som tillverkar den, men för att använda Snow Leopard så säjer dom att man måste ha en Intel CPU.

Vill man veta lite mer om sin processor kan man skriva:

sysctl machdep.cpu.brand_string

i Terminalen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-22 09:06

Och så står det i rutan "About this Mac".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-22 23:03

Är det någon som vet varför Snow Leopard bara kan instaleras på en intel CPU.
Har någon testat instalation på en icke Intel.

Två anledningar. För det första vill Apple av politiska skäl släppa supporten på äldre Macar och fokusera på nya kunder eller att få gamla kunder att uppgradera. För det andra vill de av praktiska skäl inte supporta äldre hårdvara. Vissa delar av Snow Leopard är specialkonstruerat för x86-arkitekturen, exempelvis libdispatch.

Nu finns det visserligen en hel del kod byggd för PowerPC i en standardinstallation av Snow Leopard, men inte tillräckligt för att starta systemet. Det är främst högnivåkod som olika tillämpningsprogram och verktyg som fortfarande är byggda för PowerPC parallellt med x86.

1
Bevaka tråden