Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totalt omöjligt att få Airport fungera fr.o.m. 10.5.8

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-18 09:36

Jag har sökt i det här forumet efter svar på mitt problem, men inte hittat något: Hoppas jag inte dubbelpostar.

Ska genast säga att att jag spenderat gott och väl en arbetsvecka (av fritid) i tid att försöka lösa mitt problem, och lusläst internet på jakt efter svar. Egentligen vill jag bara ha bekräftat att det inte finns npgon lösning, utan att dte hela är en bugg i OSX från Apple, så att jag kan sluta leta lösningar Kanske lider någon annan av samma problem?

Till problemet.

Jag har en hög Macar, privat och i mitt företag. Privat använder jag en MBP av första generation. Den har fungerat klockrent sedan dag ett. Framför allt, Airport har fungerat felfritt. Fram till 10.5.8. En natt bestämde jag mig för att till slut acceptera uppdateringen från 10.5.7; olyckligtvis utan att först kolla upp forum och folk erfarenheter.

Min trådlösa uppkoppling började tappas regelbundet.. eller snarare oregelbundet. Det regelbundnan ligger väl i att det garanterat händer om och om igen, oftast efter bara några minuter.

Jag testade redan då all möjliga fixar. Allt från nollställa P och Vram, förnya DHCP, ominstallera ett nätverk/router. Ändra lösenord i nätverk. Ta bort säkerhet. Starta om - allt. Starta nya "nätverksplatser".... och alla andra lösningar jag kunde hitta - och det fanns många förslag.

Till slut tänkte jag att Snow Leopard kanske kunde lösa mitt problem. Det gjorde det inte. testade om alla metoder som angetts som en lösning. Inget fungerade. Jag blåste ut hårddisken och gjorde en ren installation an Snöleoparden. Ingen framgång.

Nu till det riktigt underliga. Jag återställde till 10.5.7 via Timemachine backup. Även nu betedde sig nätverket likadant. Återgick till Snow Leopard. Kan airportkortet ha förstörts i och med uppgraderingen till 10.5.8. Eller kan det vara så att Apple i samma uppdatering ändrat i något firmware?

Problemet yttrar sig specifikt i att Airportuppkopplingen tappas. Ibland hittar datorn inte längre mina nätverk. Ibland finner datorn nätverken, men kan inte koppla upp utan rapporterar en "timeout".... När uppkopplingen väl fungerar fungerar den korrekt, dvs som den gjorde innan strulet började. När datorn varit av en längre stunder så hittar den i regel alltid nätverk först, men tappar dem inom några minuter.

Alla andra nätverksportar (iphone, ethernet) fungerar felfritt. Också andra prylar fungerar normalt. Utom en annan bärbar mac (blott några månader gammal, med 10.5.8) som ägs av min kollega. Hon upplever exakt samma, så vitt jag kan se, på min arbetsplats.

Problemet på alla nätverk jag hittills testat. Mina egna tre (Två airport express och en D-link) i olika lokaler. Det uppstår även på de publika nätvek jag hittat.

Jag har hittat många på internet som lider av samma problem, eller liknande varianter av samma problem. Gemensamt verkar vara att alla använder ett OSX 10.5.8 och/eller senare. Alla rekommenderar samma tips, men för mig fungerar inga än så länge. De flesta fix löser problemet i några få minuter, sen återuppstår skiten. Många andra användare har samma erfarenhet från dessa olika lösningar: att de inte är några lösningar.

Har någon några unika idéer, eller liknande erfarenheter. Apple verkar inte rekognisera det här officiellt. Utom för nyare bärbara, för vilka de släppte någon form av uppdatering för ett tag sedan. Det hjälper dock inte mig då jag inte kan installera den på min dator. Inte heller verkar den lösa alla problemmaskiner av nyare snitt, om man får tro olika forumanvändare runt om på internet.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2009-09-18 10:15

Jag har ingen aning, men måste ändå säga att jag använder AirPort basstation (UFO-modellen) och dessutom ComHems trådlösa modem/router och har OS 10.5.8 på MacBooken och kan ansluta till båda basstationerna utan problem.

Har du testat emot någon annan AirPort eller något annat trådlös enhet och det yttrar sig på samma sätt?
Om inte gör det först och skulle det vissa sig att det fungerar klockrent så ska du nog vända ögongen emot airport enheten och kontrollera den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-18 12:13

Det finns en gammal bugg som påminner om din problem. Dessvärre kan jag inte komma på vilket ID den har hos Apple, men går ut i korthet på att du måste ta bort (radera) alla tidigare kända trådlösa nätverk i listan över nätverk som datorn automatiskt ska ansluta till. Sedan får du lägga till dom alltefterdom du stöter på dom igen.
Jag hade en mycket snarlik upplevelse som du har på en MacBook Pro under 10.4 och 10.5 som avhjälptes av detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-20 08:59

Har testat datorn mot ett antal trådlösa nätverk, såväl mina tre egna, som ett par andra som jag inte "rår" över. Är på resande fot i nära nog vildmark just nu, spå jag har svårt att testa mot något nätevrk nu, men jag ska prova att radera alla tidigare platser, även om det spontant känns som att det inte kommer hjålpa, eftersom problemet uppstod även på "rena installationer" av operativsystemet.

Jag minns alldeles nu att någon i något annat forum testade att starta upp i bootcamp och köra windows på sin dator med liknande/samma problem. Då fungerade airporthårdvaran utan problem, bara för att finnans kvar när han startade upp i osx igen, varav han kunde utesluta att det var fel på airportkortet och koncentrera sig på systemet. Ska nog försöka mig på detta när jag kommer hem och se hur det fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-22 08:39

Löste mitt problem till slut. Jag testade att återgå till en ännu tidigare säkerhetskopia. Inte heller då fungerade det. Inte ens en ren intsallation av 10.5.0. Men windows ville fungera?

Jag återställde en router jag själv rår över till fabriksinställningar, och det visade sig då att det hjälpte att helt konfigurera om mitt nät. Att återställa med en configfil hjälpte inte. Byggde om mina nätverk från botten. Tidigare hade jag testat att ta bort/ändra säkerhet, samt ändra specifika och enstaka parametrar åt gången - utan framgång. Den här gången gjorde jag allt från scratch: kopplade upp routern mot internet. Ställde in säkerhet. Delade ut DHCP osv. och voila... ta i trä, än så länge verkar det stabilt.

Ska testa samma på mina andra två nätverk.

På något sätt så innebar antagligen den första 10.5.8 uppgraderingen att mina routrar inte längre ville kännas vid min MBPs airportkort. Eller snarare kanske det är så att min MBP vägrar spela boll med alla tidigare routrar, eftersom jag testade på några andra öppna nätverk som tidigare fungerat (fik, oskyddade hemnätverk etc). Varför uppgraderingen gjorde detta kan iaf inte jag svara på, men om någon annan har detta problem, så testa alltså min lösning när inget annat fungerar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-22 09:55

Bra att du återkommer och berättar hur du löste problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 09:03

Säg den lycka som varar dock. Gjorde samma "fix" i studion, dvs min butik, och hängde kvar ett par timmar för att kolla att det fungerade som det skulle... efter ett litet tag återuppstod problemet. När jag kom hem hände samma sak. Nu är problemet dock något annorlunda, men snarlikt. Det är mer som att airportkortet har extremt svårt för att plocka upp signalen och har varierad, intill ingen, räckvidd. Ibland kan jag gå alldeles intill mina routrar och då kan det hända att signalen plockas upp till 100% igen, bara för att snart tappa i styrka. Alla andra prylar mår som vanligt.
Nu ger jag upp och väntar på att Apple löser det här, för det tycks vara många som har mitt problem om man får tro bland annat den här tråden:

Apple - Support - Discussions - Dropping Wi FI Signal ...

För mig verkar det osa behov av firmwareuppgradering för vissa airportkort i vissa serier av maskiner, för att kunna fungera med senare versioner av OSX. Inte minst eftersom kortet tycks fungera klockrent under windows. Vill inte vara bitter, men om det är som det verkar så är det mycket svagt av Apple att inte medge detta problem som så många tycks drabbade (återigen enligt tråden ovan och åtskilliga liknande). Allas erfarenhet av Apples support verkar vara att de ger en lång checklista och ett 10-tal olika fixar, som i bästa fall löser problemet några korta minuter. Strulet verkar ha uppstått från och med runt 10.5.8 och sedan hängt med. Jag har testat alla fixar som jag hittat. Installerat om ALLT (dvs. routrar, modem och ansluta maskiner) i nätverken jag själv rår över. Som sagt, jag ger upp. Apple: fixa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-15 08:36

Ok, jag har svurit att lämna det här problemet, men jag kan ändå inte låta bli att rapportera att en ny teori, som efter ungefär 3 timmars konstant uppkoppling utan avbrott stödjer - än så länge. Jag var tvungen att koppla ur den hårddisk jag har inkopplad i min Airport Extreme i mitt hemmanätverk eftersom själv kabinettet havererat. I och med att jag gjorde det tycks min Snow Leopards MBP inte tappa sin uppkoppling till mitt trådlösa nätverk. Ska fortsätta testa här hemma, och sen i min butik (vars Airport Extreme också har en HD inkopplad), för att se om det kanske är ett kompabilitetsbroblem mellan Snow Leopard och en hårddiskuttrustad AE.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-20 00:30

Tillbaks .... Jag har nu via en privatannons på Macworld köpt ett airportkort som suttit i en MB från 2008. Det innebar med andra ord en uppgradering i min MBP 1.1 från g-standard till n-standard. Jag gör detta efter att ha hållt koll på ovan länkade forum och hakat på teorin att det verkar vara vissa hårdvarukomponenter, läs: airportkort, som tillsammans med vissa OS-versioner (problem verkar uppstå varierat från och med 10.5.7 - olika för alla som drabbats) orsakar att datorn får otroligt dålig räckvidd mot trådlösa nät, och titt som tät totalt tappar uppkopplingar utan att kunna återknyta. Än så länge verkar mitt problem vara löst. Jag har försökt provocera fram problemet, vilket för de flesta, inklusive mig, enklast gjorts genom att gå från bateridrift till nätdrift, eller vice versa, men inte lyckats. Som tur är.

Att det inte var mitt orginalkort som var trasigt vill jag påpeka å det bestämdaste, då det under windows fungerade felfritt. Många andra har gjort exakt samma test/iaktagelse. Alla har också dabbats omedelbart efter en uppgradering av OSX.

Så, ni som haft oturen att drabbats av airportproblem iom senare versioner av OSX och inte orkar vänta på att Apple får arslet ur vagnen kan det vara värt att leta reda på ett begagnat kort från en annan burk, eller köpa ett nytt från en 3epartshandlare. Även om jag tycker att det inte ska behövas, utan att Apple borde ta sitt ansvar, uppmärksamma att många drabbats, och se till att problemet åtgärdas. Vill påpeka att det inte bara är gamla maskiner, utan även i princip nya datorer, som haft problemet. Intresserade kan läsa vidare i min länk ovan.

1
Bevaka tråden