Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet-censur i Kina och andra ställen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en macbook os x 10.5

Jag kommer snart att åka till kina där det är en hel del internet censur.
Hade tidigare till min pc ett program som kamouflerade och lede om trafiken.
Det var även ett sätt komma runt blockeringar i skolnätverk och liknande som MSN tex.
Jag mins dessvärre inte vad programmet hette eller om det fanns för mac

Några tips på hur jag ska komma runt den kinesiska censuren?

Senast redigerat 2009-09-18 04:11

Witopia VPN (SSL och PPTP) i Kina

Jag bor i Beijing och har tröttnat på gratis men reklamstinna ninjacloak.com etc. Lika mycket är jag trött på iofs utmärkta men mycket långsamma kombinationen Tor - Vidalia - Privoxy. Ladda hem och installera innan du åker till Kina - torproject.org är blockerad i Kina ;). Du måste (i princip) använda Firefox och då man är beroende av snälla individer runt om i världen som delar bandbredd blir det som sagt ganska segt ibland.

Bäst är att skaffa en VPN. Jag skall själv skaffa en från www.witopia.net idag eller någon av de närmaste dagarna (60 USD/år).

Sen vet du väl att internet censureras även i Sverige? Visserligen på andra grunder men likafullt censur. Dessutom är spärrlistan hemlig så om det skulle vara några felaktigheter i den (vilket det är) går det inte att påtala eftersom den är just hemlig... (men inte hemligare att den läckt ut - se länk ovan).

Edit: Blogge har tydligen tröttnat och lagt ner hela bloggen - arkiv och allt. Det enda som är kvar är hans Kinaarkiv

99 accepterar tydligen inte överstrykningstaggar som <s> och <span>. Nåja, nedanstående text får stå kvar...

Axplock om Kina och internet.
Konvergens i internetfiltrering BRUTEN LÄNK, prova http://tianmi.info/kina/Internet%20i%20Kina.pdf
Ett harmoniskt internet BRUTEN LÄNK
Kinas krig mot porren BRUTEN LÄNK

Det finns för övrigt en hel del om Kina och/eller internet på Blogges sajt (Klicka på "Kina" i etikettmolnet längst upp till höger). Visserligen har han tröttnat lite vad gäller Kina efter OS förra året och man kan tycka vad man vill om hans åsikter - men tråkigt blir det aldrig! Märk väl att man gör bäst i att låta bli att surfa dit på arbetstid. NSFW...

Stillsammare och mer "akademisk" är Hemulen på Kinabevakning. Dock är hela Blogspot och Blogger blockerade i Kina just nu, så läs innan du åker.

Skall du till Shanghai rekommenderas exempelvis Alex i Kina. Hans tidiga poster ger mycket matnyttig info om att bo i Shanghai.

Skall du däremot till Beijing är det [shameless plug] sprillans nya Beijingboken från Willma Guides som gäller (gissa tre gånger vem som skrivit den) [/shameless plug].

Men som sagt, VPN är nog det bästa valet. Just Witopia har fått bra omdömen av folk just i Kina samtidigt som dom inte är så dyra. Deras billigare variant kostar bara 40USD men skall tydligen funka något sämre i Kina (strypt bandbredd?). Dock är det denna PPTP-variant som funkar för iPhone, så om du har en sådan också kanske det är läge att spana in deras "combo-erbjudande". Eller någon annan leverantör om så önskas. Dock verkar de flesta andra ligga runt 10-20USD i månaden.

Är du beroende av att "komma ut ur VPN-tunneln" i Sverige kanske du skall titta närmare på tjänster från Flashback och Ipredator. Tror dock att dessa anonymiseringstjänster nog mest är anpassade för svenskar i Sverige, och inte för att utnyttjas från utlandet. Inte speciellt billigt heller har jag för mig, samtidigt som det varit klagomål på hastigheten. Men jag har inte forskat närmare i saken.

Skall du åka i jobbet kan du kolla om ditt företag inte redan har VPN-funktioner. Behövs nämligen om man skall kunna jobba hemifrån och komma åt firmans server mm på ett säkert sätt även om man befinner sig i samma stad.

Jag får återkomma med egna erfarenheter senare.

Senast redigerat 2009-09-08 02:34

Lite mer info här:
How To Bypass The Great Firewall of China - China Blocks Popular Sites Ahead of Tiananmen Anniversary
Using Witopia Personal VPN to Bypass the Great Firewall of China där man tipsar om Viscosity - OpenVPN Client for Mac
[Comp] Witopia VPN just $36US/yr ... Hulu, Pandora, etc - RedFlagDeals.com Forums
Witopia's personalVPN At A 10% Discount - Techsurvivors

Vad gäller anonymitet kan man även göra en "guest checkout" hos Witopia så att man slipper registrera sig. Att använda PayPal istf kreditkort går också bra. Har dock inte läst någonstans om några oegentligheter från deras sida, utan det verkar som de flesta är mycket nöjda.

Vad gäller hastighet kan det vara bra att veta att i Kina är 0,5 Mb/s ADSL vanligast. Snabbast för privatpersoner är i regel 2 Mb/s. Inget som blåser öronen av dig alltså. Sedan tillkommer små fördröjningar pga filtrerade DNS-anrop som till viss del kan undanröjas genom att använda OpenDNS istf leverantörens egna.

Senast redigerat 2009-09-07 03:51

Uppdatering: Inköpte deras SSL-tjänst med 10% rabatt tack vare kod i en av länkarna ovan. Up and running här på kontoret men fick ändra "UDP 1194 to TCP 443" (Alternate Ports - Witopiawiki). Kan bero på företagets brandvägg. Skall kolla om det behövs när jag kommer hem till iBooken.

En aning långsammare laddning av (oblockerade) svenska sidor som 99.se och AB än tidigare. Vill du spara tid genom att minimera inladdning av "onödigt tjafs" (läs flash) när du läser tidningen kan du kolla här: http://www.99.se/mac-os-x/269981-clicktoflash-istaellet-foer-adblock-liknande.html

Befinner mig just nu i Beaverton (CA) enligt Utrace. Halleluja!

I hemmamiljö behövs inte "alternate ports".

Tackar, sitter nu i en liten hala i kina och forsoker komma runt skiten det gar lite kackigt pa en lanad dator. men nar jag far internett pa min dator blir det nog ett VPN konto sjukt segt med alla dessa gratis versioner.

Om det bara enstaka sidor du vill åt kan man ju stå ut med Ninja Cloak | Fast, free, anonymous web browsing with NinjaCloak.com.

Tänk på vilken ISP du väljer. Små "skuttbolag" kan vara billiga och erbjuda 2 Mb men i realiteten får du bara 2 Mb inrikes och _långsammare_ utrikestrafik än motsvarande 0,5 Mb på från ett av de stora bolagen som China Netcom (CNC). Småbolagen köper nämligen väldigt lite utlandskapacitet då man (helt korrekt) antar att flertalet kunder bara surfar på kinesiska sajter. Lite grand som Telia: Stort bolag med sina nackdelar, men man kan banne mig det där med teknik och har kapacitet i sina trådar och övrig infrastruktur.

Jag har precis bytt från CNC 0,5 Mb ADSL till 2 Mb kabel (färdigdraget i vårt bostadsområde) från ett mindre bolag. Att köra Bredbandskollen TPTEST med server i Sthlm get märkbart sämre hastighet än gamla ADSL-linan.

MEN: med VPN går det bättre! I alla fall inte långsammare än ADSL att surfa, och att tanka torrents går med upp till 120 kb/s jämfört med max 60 kb/s tidigare (också med VPN). Vill man storsurfa lokalt får man dock koppla ur VPN då man annars går omvägen via USA/England.

Skulle allt skita sig har jag fortfarande kvar CNC-kontot då det kan göras om från fast månadskostnad till kostnad/tidsenhet utan fasta avgifter. Får bara in och mecka i routern först.

Var bor du förresten?

Hej, jag får se hur det blir med allt detta kom ner i onsdags så jag har knappt kommit in i min situation än, är i en liten håla utanför wuhan och volontärsjobbar på en skola (ärligt talat vet jag inte riktigt var jag är) kan ingen kinesiska så jag får helt förlita mig på mina värdar när det gäller allt praktiskt och det kan vara lite påfrestande ibland.

Jag får dock inte facebook att funka genom ninjacloack...

Senast redigerat 2009-09-19 05:17

Så du är numera traktens "Engelisch teacher"? Här är en bra resurssida: http://middlekingdomlife.com/guide/

Uppdatering:

Omtyckt alternativ till Tunnelblick om man kör VPN: Viscosity. Kräver 10.5 eller 10.6.

Mer om internet i Kina och hur man skall komma runt blockeringarna: RConversation: China's censorship arms race escalates

VPN nämnd i länken ovan - kan vara värd att kolla upp: http://hotspotshield.com/

Senast redigerat 2009-09-29 06:56
1
Bevaka tråden