Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var spara blank.pot i Office 2008

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag installerat Office 2008 och försöker få Powerpoint att starta upp med företagets mall. Jag har sparat "blank.pot" i /Users/username/Library/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/Mina mallar enligt: Help and How-To for Microsoft for Mac Office Products | Mactopia

"Mina mallar" fanns inte som katalog men jag skapade den.

Hur får jag nu Powerpoint att alltid använda denna för nya presentationer (såsom det fungerar i windows)

Tacksam för hjälp.

Ursprungligen av stenugn:

/Users/username/Library/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/Mina mallar
..."Mina mallar" fanns inte som katalog men jag skapade den....

Så här står det på sidan som du länkade till:
/Users/username/Library/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/My Templates/

Så om alla de andra mappnamnen i sökvägen är på engelska, så ska nog sista mappen inte heta "Mina mallar", utan "My Templates" som det står i instruktionen.

Det står också i den instruktionen att den ska heta ".potx", inte ".pot"

Jag har svensk version av Office 2008 så katalogen skall nog heta "Mina mallar" då den andra som nämns i hjälpen heter "Mina teman" även i terminalen (där tex Bibliotek heter Library).

Att spara den som .potx spelar ingen roll. Den dyker upp i "projektgalleriet" men vad jag vill är att alla nya tomma presentationer följer mallen enligt default.

Några idéer?

Jag tror inte att det går. Powerpoint för mac verkar inte ha en redigerbar normal-mall på samma sätt som Word. Vad du kan göra är att spela in ett litet applescript eller göra ett automator-flöde.

Exempel:
1. Öppna Automator
2. Välj "Program" som mall för arbetsflödet.
3. Dra din fil (t.ex. blank.potx) till Automator-fönstret
4. Välj "Filer och mappar" under bibliotek i vänstra kolumnen
5. Välj åtgärden "Öppna Finder-objekt" och drag denna till ditt flöde (se till att den hamnar under din fil).
6. Spara ditt program som t.ex. "PowerPoint". Du kan lägga programmet i dockan (och t.o.m. sno ikonen från PowerPoint om du vill ha det extra slickt). När du klickar på ditt program kommer Powerpoint att öppnas med din mall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 06:56

Lägg till dn som mall från menyn när den är öppen så sparas den rätt

däremot inte som blank, lägg den som företaget.potx

samt sökvägen till en svensk PowerPoint borde vara svenska hela vägen?
Inte blandat sve/eng?

Jag tror på Jesper.

Det kan visst vara engelska hela vägen förutom det sista steget som visas för användaren i projektgalleriet dvs "Mina Mallar".

Och jag har verkligen försökt få det att funka såsom Stenugn vill ha det (valfri mall som default) utan att lyckas. Så jag tror fortfarande att det inte går utan djupare hackande.

edit: Hittade fler skeptiker på http://www.officeformac.com/ms/ProductForums/PowerPoint/1022

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 09:00

http://www.microsoft.com/presspass/press/2009/jul09/07-20MacOfficeSP2PR.mspx

Enligt ett inlägg från Acke, så på ms hemsida finns det en förklaring att ppt ska kunna öppna default theme och göra om det.

Kolla länken upe och sök vidare, det verkar som man ställer in det inne i Powerpoint på något vis.
Och den sedan sparar vilken typo, bakgrund etc i xml? inte som en egen mall, utan som någon form av tema....

/Tangen

Ok, jag tror jag har löst det. Det skall alltså som Tangen antyder inte sparas som en mall (.potx) utan som ett tema i 2008 (.thmx). Men den nya funktionen i sp2 är minst sagt dåligt dokumenterad i svenska versionen.

Utdrag ur Office hjälp:
"Du kan spara de ändringar du gör av färgerna, teckensnitten eller linje- och fyllningseffekterna i en presentation som ett anpassat tema som du kan använda i andra presentationer. Om du vill ersätta det fördefinierade svartvita standardtemat i Office med ett anpassat tema som ska användas för alla presentationer sparar du det som Default Theme.thmx i /Användare/användarnamn/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/My Themes.
Klicka på Spara som på Arkiv-menyn.
Klicka på Office-tema (.thmx) på popup-menyn Format.
Obs! Teman sparas som standard i mappen /Användare/användarnamn/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/My Themes.
Skriv Default Theme.thmx i rutan Spara som.
Nästa gång du öppnar en ny presentation, öppnas den med det tema du angett som standardtema."

Jag har testat detta och det funkar inte. Efter lite experimenterade hittade jag dock ett lösning. Felet beror inte bara på att "Bibliotek" utlämnas i hjälptextens sökväg. Man måste även döpa temat till Standardtema.thmx och sparar det under
/Användare/användarnamn/Bibliotek/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/Mina teman

Svenska och engelska lite huller om buller alltså...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 16:45

Trådskaparen verkar vara borta, men nu är i alla fall frågan "löst"

Det borde dock finnas något enklare sätt...

Underbart! Tackar.
Ja, jag var borta ett tag. Glömde att jag startat en tråd utan levde med att öppna den tomma mallen manuellt för varje ny presentation. Helt rätt, svenska och engelska blandat...
Nu funkar det som i windows! (Om det nu kan vara en komplimang)

1
Bevaka tråden