Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag ser grannarnas datorer i husets fiberLAN

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 2 Macar som har fildelning aktiverat (endast bakom min router). Allt som oftast kan jag dock i Finder's "Delat" se andra maskiner (PC:ar).

Har kollat min trådlösa router, och på den är inga "objudna" gäster uppkopplade.

Kollar man i fildelning så är de inte heller anslutna till mig. Är det så att jag måste ändra på nån inställning, eller är det bara så att jag i Findern ser andra användare i fiberlanet i mitt hus?

Nån som vet, känns lite olustigt det här...

Om det verkar vara grannar du ser så är det förmodligen så att nätet i huset är "öppet" och att dina grannar inte har några brandväggar mellan sina uttag och sin dator.

Så länge du har en egen brandvägg behöver du ju inte bry dig om att dom syns där..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-18 17:52

Råkade ut för samma sak i Lund

Vi hade precis riggat upp allt när en fem-sex macar dyker upp i Findern. Vafan tänker vi, har de lyckats hacka nätverket? När vi sen kollar upp namnen på de som har anslutit till datorn på Eniro så visar det sig att de bor i helt andra delar av stan och omöjligt kan ha tagit sig in på wlanet. Känns sådär lagom säkert, men det är väl bara att dra igång brandväggen.

Jag upplever samma sak. Det är olika datorer som syns, om man klickar på dem så har jag kommit fram till en Brevlådemapp, i övrigt går det inte ansluta. Vilket förhoppningsvis innebär att de inte kan ansluta till mig?

Jag har endast kopplat in min mac direkt med en nätverkssladd i väggen, behöver jag vidta några åtgärder för att skydda mig?

Ursprungligen av promenad:

Jag har endast kopplat in min mac direkt med en nätverkssladd i väggen, behöver jag vidta några åtgärder för att skydda mig?

Se till att brandväggen på din Mac är aktiverad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-21 21:10
Ursprungligen av promenad:

Jag har endast kopplat in min mac direkt med en nätverkssladd i väggen, behöver jag vidta några åtgärder för att skydda mig?

Kortfattat: Brandvägg på. Fildelning av. Senaste säkerhetsuppdateringarna.

Tack för svar. Brandväggen är startad och jag gissar att de senaste säkerhetsuppdateringarna är installerade, ni syftar på dem som kommer upp med "Programuppdatering"?

Andra datorer dyker fortfarande upp under Delat men jag antar att jag får känna mig trygg med ovan åtgärder.

Däremot har jag ej lyckats koppla ihop min iBook med OS 10.3.9 med min nya MacBook Pro för att föra över filer (även provat utan brandvägg), men detta hör nog hemma i en annan tråd.

Ursprungligen av promenad:

Tack för svar. Brandväggen är startad och jag gissar att de senaste säkerhetsuppdateringarna är installerade, ni syftar på dem som kommer upp med "Programuppdatering"?

Japp.

Ursprungligen av promenad:

Andra datorer dyker fortfarande upp under Delat men jag antar att jag får känna mig trygg med ovan åtgärder.

Ja. Det är ju skillnad på att du ser dem, och dem ser dig.

Ursprungligen av promenad:

Däremot har jag ej lyckats koppla ihop min iBook med OS 10.3.9 med min nya MacBook Pro för att föra över filer (även provat utan brandvägg), men detta hör nog hemma i en annan tråd.

Japp, det hör hemma i en annan tråd.

1
Bevaka tråden