Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini beställd

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 23:09

Är lycklig, har precis beställt en refurbished mac mini från applestore US. Blev 2.0ghz med 2gb ram och 320gb HD. 5400sek mot 9200sek på applestore SE. Låg dollarkurs är inte fel.

Nu till mina frågor. Syftet med inköpet är att ha den som mediacenter förstås och köra plex.
Men går det att köra XBMC för os x istället eller är det samma sak? Kan någon reda ut begreppen för mig. Ibland verkar det som plex är just xbmc för os x? Vart får jag tag på en strömsladd som fungerar för 220-240v? Finns det något billigt alternativ? Såg någonstans att någon strundade i föreskrifterna och körde med 110v i Sverige och det fungerade tydligen utmärkt. Vet inte om man vågar testa direkt. :tveksam::tveksam::tveksam::tveksam:

mvh

Oj, många frågor på en gång. Nätdelen är inte 110 v, den är både 110 och 230, så det är inget du behöver bekymra dig över. Däremot behöver du en sladd, och såvitt jag minns är det en vanlig trepolig kabel som är vanlig till strömadaptrar för PC-notebooks. Vill du däremot ha rätt "look" så kan du beställa en sådan kabel som reservdel från en AASP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 23:15

Är du säker på det? Har sett bilder på att numer är det US ONLY eller något liknande text på den.. Tidigare vet jag att det var samma.

I så fall får jag revidera mig och kan inte svara på din fråga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-11 09:37

Det har varit en tidigare diskussion om minins nätadaptrar. Jag tror att man kom fram till att texten på skalet är ändrad men att innehållet fortfarande är samma.

Plex är väl ändå det du ska köra! Det är snyggt snabbt smidigt och är jäkligt OSX. Alltså snyggt snabbt smidigt.

Men också sjukt meckigt att få som man vill ha det. Jag gav upp och fortsätter med Front Row.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-11 14:39

Fast jag antar att du inte beställde från US butiken till sverige? För det ska ju inte gå.

Plex är en vidareutveckling av XBMC och bygger på samma kod.
Plex är snyggare och lite mer avancerat än XBMC och är mer anpassad för att köras på mac, mer integrerad med systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-11 22:33

Korrekt! Ska över och hämta den om 1mån.

Tack för alla svar... Är dock fortfarande inte helt hundra på det där med nätdelen, vill gärna få det bekräftat av någon som faktiskt kör 110v märkta adaptern i sverige.

Ursprungligen av kainen:

Fast jag antar att du inte beställde från US butiken till sverige? För det ska ju inte gå.

Plex är en vidareutveckling av XBMC och bygger på samma kod.
Plex är snyggare och lite mer avancerat än XBMC och är mer anpassad för att köras på mac, mer integrerad med systemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 01:10
Ursprungligen av levande:

Korrekt! Ska över och hämta den om 1mån.

Tack för alla svar... Är dock fortfarande inte helt hundra på det där med nätdelen, vill gärna få det bekräftat av någon som faktiskt kör 110v märkta adaptern i sverige.

I värsta fall får du köpa en ny nätdel som reservdel, men de blir fortfarande en rejäl "förtjänst" att köpa den "over there"...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-12 09:23

Det hela är väldigt enkelt. Plugga in nätdelen och betrakta vad som händer, händer ingenting så plugga in den i datorn och kör, säger det smack i den och det kommer ut rök så kasta den och köp en ny.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 08:59
Ursprungligen av Pilen:

Det hela är väldigt enkelt. Plugga in nätdelen och betrakta vad som händer, händer ingenting så plugga in den i datorn och kör, säger det smack i den och det kommer ut rök så kasta den och köp en ny.

Annars räcker det att läsa vad som står på den...
Det bör ju stå 100-240V, 47-63Hz eller liknande för att täcka upp "allt"..:cool:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-13 10:55
Ursprungligen av Morphen:

Annars räcker det att läsa vad som står på den...
Det bör ju stå 100-240V, 47-63Hz eller liknande för att täcka upp "allt"..:cool:

Så du har provat med andra ord?

http://www.99.se/1823056-post20.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 20:29

Det finns ingen risk för att man bränner något i själva maskinen då? Det är bara nätagget som tar stryk? Känns lite ovanskligt att chansa om det finns risk att själva huvudenheten kan ta skada.

Ursprungligen av Pilen:

Det hela är väldigt enkelt. Plugga in nätdelen och betrakta vad som händer, händer ingenting så plugga in den i datorn och kör, säger det smack i den och det kommer ut rök så kasta den och köp en ny.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-13 20:39
Ursprungligen av levande:

Det finns ingen risk för att man bränner något i själva maskinen då? Det är bara nätagget som tar stryk? Känns lite ovanskligt att chansa om det finns risk att själva huvudenheten kan ta skada.

Det ar därför jag skrev att man skulle börja med att plugga in enbart nätdelen. En grillad nätdel lämnar ingen utspänning pga att en eller flera kretsar i den har bränts av. Under själva grillningsögonblicket är dock funktionen hos nätagget högst osäker och ser man bara till att inte ha datorn inkopplad just då så ska det inte vara någon fara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 12:10

F.Y.I..... Har nu läst på ett annat forum att folk kört 110v nätagget på ställen där det är 220v i uttagen. Det ska alltså gå enligt flera oberoende personers påståenden. Jag tänker testa när den dyker upp.

Ursprungligen av Pilen:

Det ar därför jag skrev att man skulle börja med att plugga in enbart nätdelen. En grillad nätdel lämnar ingen utspänning pga att en eller flera kretsar i den har bränts av. Under själva grillningsögonblicket är dock funktionen hos nätagget högst osäker och ser man bara till att inte ha datorn inkopplad just då så ska det inte vara någon fara.

Man kan ju faktiskt mäta utspänningen också, för den händelse att nätadaptern överlever den högre spänningen men lämnar något obehagligt ut.

Först, grattis till maskinen. Plex är suveränt på Minin, särskilt med fjärrkontrollen.
Förr i tiden gick det alltid att köra 110 eller 240 volt på alla macar. Det ändrades för flera år sedan. Förstör du din strömdel så är prisskillnaden borta.

Vidare ser jag inte att du sparar så mycket pengar egentligen. Vi hade en väldigt ofördelaktig växelkurs när den aktuella Mac minin lanserades. Den skulle egentligen bli billigare än den utgående som kostade 5500 men sprang upp till 6900:-.
Ett 2gb minneskort till den aktuella minin köper du för 499:- så har du mer än du har nu.
Dessvärre är finns det oseriösa aktörer som försöker sälja begagnade datorer som alltså kostade 5500 inkl moms för ett halvår sedan begagnat för 6000:- Ex: Apple Mac Mini -Beg | Jämtland | Blocket
Hoppas innerligt att ingen köper eländet.
Väntar man någon månad eller två kommer det säkert en nyare maskin till en bättre växelkurs.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-09-19 12:42

Köpte en Mini i USA förra veckan och nätdelen funkar i Sverige (det finns tom svensk text på den). Dock är det givetvis en annan kontakt. Köpte en ny sladd på Webhallen för 55:- (WEBHALLEN.com [Deltaco Elkabel till Notebook 3m]), fungerar hur bra som helst. Dock hade det ju varit trevligt med en vit

Ursprungligen av hayabusa:

Köpte en Mini i USA förra veckan och nätdelen funkar i Sverige (det finns tom svensk text på den). Dock är det givetvis en annan kontakt. Köpte en ny sladd på Webhallen för 55:- (WEBHALLEN.com [Deltaco Elkabel till Notebook 3m]), fungerar hur bra som helst. Dock hade det ju varit trevligt med en vit

Den vita går att beställa som reservdel från en AASP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 21:03
Ursprungligen av Johan Hellström:

Dessvärre är finns det oseriösa aktörer som försöker sälja begagnade datorer som alltså kostade 5500 inkl moms för ett halvår sedan begagnat för 6000:- Ex: Apple Mac Mini -Beg | Jämtland | Blocket
Hoppas innerligt att ingen köper eländet.

Gillar att de skriver "100% kundnöjdhet!" på sin hemsida. Vilket skämt av en supportfirma att försöka sig på en sådan fuling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 00:10

Vad menar du med att prisskillnaden är borta om jag förstör nätdelen? Kostar en ny nätdel 4000 menar du?

Ursprungligen av Johan Hellström:

...Förr i tiden gick det alltid att köra 110 eller 240 volt på alla macar. Det ändrades för flera år sedan. Förstör du din strömdel så är prisskillnaden borta...

Senast redigerat 2009-09-20 01:01
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-28 17:23

Min mini är köpt i USA och nätdelen funkar utmärkt. Tog en kabel från nätdelen till en bärbar PC och anslöt till Apple-nätdelen. Har haft det så i snart två år.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-30 08:22
Ursprungligen av Mäcen:

Min mini är köpt i USA och nätdelen funkar utmärkt. Tog en kabel från nätdelen till en bärbar PC och anslöt till Apple-nätdelen. Har haft det så i snart två år.

Då har du inte en mac mini med nvidia grafikkort, eller? För på dom nya (min köptes i fredags på Applestore i NYC) så står det följande - Mac Mini 110W Power Adapter, Input AC 110-120V 50-60HZ 2.0A

Jag har ingen kabel som passar så jag har inte testat den ännu, men ska göra det senare idag.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-04 21:37
Ursprungligen av lando:

Då har du inte en mac mini med nvidia grafikkort, eller? För på dom nya (min köptes i fredags på Applestore i NYC) så står det följande - Mac Mini 110W Power Adapter, Input AC 110-120V 50-60HZ 2.0A

Jag har ingen kabel som passar så jag har inte testat den ännu, men ska göra det senare idag.

Även min nya "USA-mini" fungerar finfint med "svensk ström".

Är väldigt intresserad av ditt resultat.
Ska få min US Mini i veckan.

Hittade en tråd gällade detta.

Apple - Support - Discussions - Voltage of new Mac Mini (2009) Power ...

Verkar som det är relativt många som kör US spec adapter i Europa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 15:41

Jag såg också detta och det verkar som att de märkt om den. Den 110v märkta adaptern ska fungera här med andra ord.

Ursprungligen av zandberg:

Hittade en tråd gällade detta.

Apple - Support - Discussions - Voltage of new Mac Mini (2009) Power ...

Verkar som det är relativt många som kör US spec adapter i Europa.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-02 14:39

Jepps, ingen brand här inte Så jag kan verifiera att det fungerar alldeles utomordentligt.

Nu ska jag bara luska fram ett sätt att få en sådan här skickad till Svedala.

Kanexlive.com

1
Bevaka tråden