Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Macbook som "Apple TV"?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-19 17:09

Har min Macbook i sovrummet kopplad till min TV. Har en extern hårddisk inkopplad via USB till min Time Capsule. När jag kollar filmer i sovrummet direkt från HD:n eller TC:n så laggar det.

Till min fråga; vad är det som skiljer min lösning från att istället ha en Apple TV att streama till? Borde inte min lösning fungera lika väl eller behövs det fixas nåt för att det ska fungera smärtfritt? Det är ju N-standard på Macbooken så det borde ju inte vara nåt problem.

Vad använder du för spelare och vad är det för kvalitet på filmerna? Quicktime brukar rätt bra hantera streaming har jag för mej men om kvalitén blir för hög så kanske streamingen inte räcker till.

Kör själv filmer från en hårdskiva kopplad till min airport extreme (men över ethernet). Det fungerar prima i alla spelare jag använder (quicktime, vlc samt plex).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-19 21:34

Jag kör VLC och oftast är det inga tunga filmer utan divx-filmer runt 700 Mb. Har inte testat Quicktime då jag är en VLC-fan, men jag får inte grepp om varför det skulle lagga då Apple TV som sagt väl bygger på samma "princip"?

Men du kör alltså som jag med undantaget att du istället för en TC har en Airport Extreme bara?

Ursprungligen av air:

Vad använder du för spelare och vad är det för kvalitet på filmerna? Quicktime brukar rätt bra hantera streaming har jag för mej men om kvalitén blir för hög så kanske streamingen inte räcker till.

Kör själv filmer från en hårdskiva kopplad till min airport extreme (men över ethernet). Det fungerar prima i alla spelare jag använder (quicktime, vlc samt plex).

Jag kör över ethernet men har tidigare använt WLAN. Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att jag sett något liknande tidigare och att det kan vara något med VLC's cache settings som bråkar. Apple TV bygger antagligen på samma kodbas som Quicktime och med Quicktime har det alltid fungera bra även över WLAN.

1. Testa om det fungerar smidigt med Quicktime.
2. Testa ändra på VLC's cache settings.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-19 23:02

Tack för tipset! Ska göra det och återkommer med resultatet!

Ursprungligen av air:

Jag kör över ethernet men har tidigare använt WLAN. Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att jag sett något liknande tidigare och att det kan vara något med VLC's cache settings som bråkar. Apple TV bygger antagligen på samma kodbas som Quicktime och med Quicktime har det alltid fungera bra även över WLAN.

1. Testa om det fungerar smidigt med Quicktime.
2. Testa ändra på VLC's cache settings.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-23 22:59

Var ändrar jag dessa? Finns ju hundratals inställningar i VLC men kan inte hitta cache-inställningarna.

Ursprungligen av air:

2. Testa ändra på VLC's cache settings.

Ursprungligen av CEk:

Var ändrar jag dessa? Finns ju hundratals inställningar i VLC men kan inte hitta cache-inställningarna.

Fungerade det med Quicktime?

Jag har inte använt VLC på länge men gissar efter en snabb titt att det är dessa inställningar:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-25 17:31

Quicktime fungerade lite bättre, dock inte felfritt. Kör Plex nu och det fungerar toppen förutom buggen med dubbla kommandon för Remoten. Ska testa att ändra cahce-settings nån dag men som sagt, Plex fungerar rätt schysst!

Ursprungligen av air:

Fungerade det med Quicktime?

Jag har inte använt VLC på länge men gissar efter en snabb titt att det är dessa inställningar:

Man kan ladda ner "Backrow" för OS X för att få AppleTv-mjukvaran på datorn. För samma upplevelse alltså. Eller PLEX. Så funkar din MacBook som ett riktigt bra mediacenter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-20 00:22

Vilken av dom är bäst enligt dig, om du har erfarenheter av dom vill säga? Är installationsproceduren avancerad?

Ursprungligen av henkebarn:

Man kan ladda ner "Backrow" för OS X för att få AppleTv-mjukvaran på datorn. För samma upplevelse alltså. Eller PLEX. Så funkar din MacBook som ett riktigt bra mediacenter.

Jag har inte använt dem, men vafan, du har ju redan Front Row i datorn redan. Använd det och installera Perian och Flip4Mac, så har du ett bra mediacenter. Problemet är kanske subs och sånt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-20 01:33

Förvisso. Subtitles är jag ändå allergisk emot så det problemet slipper jag ju. Läste dock lite om Backrow och det verkar ju coolt att göra Macen till en Apple TV. Testade precis Plex och det fungerade sådär måste jag säga. Man kunde ju använda fjärren men den utförde liksom dubbla kommandon. Samtidigt som jag gick uppåt så höjdes ljudet men det mest irriterande var ju ändå mittenknappen som gjorde att iTunes startade varje gång.
Detta går kanske dock att inaktivera?

Sen funderar jag på en grej angående Frontrow; kan man leta åt filmer där från externa diskar så som min TC och min andra externa HD? Det är ju liksom den trådlösa streamingen jag är ute efter.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har inte använt dem, men vafan, du har ju redan Front Row i datorn redan. Använd det och installera Perian och Flip4Mac, så har du ett bra mediacenter. Problemet är kanske subs och sånt...

  • Medlem
  • 2009-09-22 09:15
Ursprungligen av CEk:

Förvisso. Subtitles är jag ändå allergisk emot så det problemet slipper jag ju. Läste dock lite om Backrow och det verkar ju coolt att göra Macen till en Apple TV. Testade precis Plex och det fungerade sådär måste jag säga. Man kunde ju använda fjärren men den utförde liksom dubbla kommandon. Samtidigt som jag gick uppåt så höjdes ljudet men det mest irriterande var ju ändå mittenknappen som gjorde att iTunes startade varje gång.
Detta går kanske dock att inaktivera?

Sen funderar jag på en grej angående Frontrow; kan man leta åt filmer där från externa diskar så som min TC och min andra externa HD? Det är ju liksom den trådlösa streamingen jag är ute efter.

Problemet med "dubbla kommandon" kom med Snow Leopard, kommer nog en lösning snart, har funkat perfekt innan...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-21 00:11

Har surfat runt lite nu och får inte riktigt kläm på det hela;

Är Apple TV ett eget OS som man kan installera på en Macbook eller?

1
Bevaka tråden