Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppgradera Mac OS X 10.3.9 uppåt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Imac 1.8 GHz Power PC G5, men allt färre program (som spotify etc) fungerar ju för operativsystemet som följde med när jag köpte datorn så jag undrar därför hur man gör om man vill uppgradera operativsystemet?

Var gärna utförliga för jag är novis...:)

Tack på förhand!

esther_i

1. Köp en nyare version av Mac OS X, du kan välja mellan 10.4 eller 10.5 men inte 10.6 då den inte supportar PowerPC. Varken 10.4 eller 10.5 säljs längre i stor skala så leta efter begagnade exemplar.

2. Mata in installationsskivan och kör installeraren. Den kommer att starta om datorn och leda dig genom installationen. Installationen av Mac OS X fungerar i princip likadant som deras vanliga installationsprogram. Klicka dig bara igenom den, standardinställningarna brukar vara lämpliga att använda.

3. Sedan är allt klart. Datorn startar om och den nya versionen av Mac OS X är installerad.

Ursprungligen av Marcus K:

Varken 10.4 eller 10.5 säljs längre i stor skala så leta efter begagnade exemplar.

10.5 (=Leopard) finns nog kvar i en del butiker. Såg det t.ex. på MediaMarkt i förra veckan.

Använder du något av iLife-programmen (iPhoto, iMovie, iDVD, osv)?
I så fall bör du nog fundera på att köpa en nyare iLife också.

Leopard borde finnas att köpa genom apple-store fortfarande?
De finns fortfarande i butik i holland..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 00:33

1. De flesta nyare program fungerar med OS X 10.5 Leopard. Ring Apple på 020 120 99 71, jag har för mej att det är gratis frakt. Om du vill ha iLife och iWork ska det finnas i en box ihop med OS X Leopard. Leopard är det senaste OS X som fungerar på din dator.

2. När du har fått Leopard sätt i disken och starta om medan du håller ner alt tangenten. Välj installationsskivan.

3. När datorn har startat från installationsskivan bör du innan du installerar gå till Verktygsmenyn och ta fram Skivverktyg. I Skivverktyg bör du köra reparera skiva och reparera skivbehörigheter, detta för att vara säker på att din HD är frisk. När detta är klart stäng Skivverktyg och fortsätt med installationen. Den kommer att sköta sej helt på egen hand efter att du har klickat på installera.

Ursprungligen av Joel:

1. De flesta nyare program fungerar med OS X 10.5 Leopard. Ring Apple på 020 120 99 71

Varför ringa Apple? De säljer inte 10.5 längre. Men visst, det är kanske möjligt att de har några enstaka exemplar kvar...

Men som jag skrev tidigare, så finns det nog en del exemplar kvar ute hos återförsäljarna. Finns t.ex hos M-store och Dustin - och som tidigare nämnts på MediaMarkt.

Ursprungligen av Joel:

2. När du har fått Leopard sätt i disken och starta om medan du håller ner alt tangenten. Välj installationsskivan.

Eller så kan man göra det lite enklare och bara mata in skivan och starta installeraren från en befintlig miljö. Den ser själv till att starta om datorn utan att man behöver bry sig om hur den gör det.

Ursprungligen av Joel:

3. När datorn har startat från installationsskivan bör du innan du installerar gå till Verktygsmenyn och ta fram Skivverktyg. I Skivverktyg bör du köra reparera skiva och reparera skivbehörigheter, detta för att vara säker på att din HD är frisk. När detta är klart stäng Skivverktyg och fortsätt med installationen. Den kommer att sköta sej helt på egen hand efter att du har klickat på installera.

Det skadar inte att kontrollera skivan men man bör i högsta grad inte hålla på med skivbehörigheter, framförallt inte på en disk med två versioner äldre system än skivan man kör från. Reparation av skivbehöhörigheter ska endast användas vid felsökning och ska då köras när operativsystemet är installerat och körs. Det finns ingen anledning att köra det vid andra tillfällen och det gör inte att hårddisken är "frisk".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-20 12:49

Man bör också välja anpassad installation och välja bort alla extra menyspråk (svenska och engelska klarar man sig långt med) och alla dessa skrivardrivrutiner för fabrikat man knappt hört talas om.

Tack för alla utförliga svar!!!

En fråga bara.

Betyder det att jag måste jag köpa en helt ny användarlicens eller räcker det att jag en gång har betalat för mitt os??? Det känns dyrt med 1 100 kr...

Man måste betala för varje stor uppgradering. Alltså i ditt fall Panther till Leopard.

Med 1100 behöver du knappast betala i och med att Leopard inte säljs nytt längre. Kan tänka mig att du kan sikta på 500 begagnat.

Kanske dum fråga men var hitta beg os x Leopard?

Sökte på Blocket, men där verkade det inte finnas...?

http://www.99.se/mac-saeljes/
MacWorld - allt om Mac & iPhone -> MacBörsen

...och hittar du inget under "Säljes", så kan du själv sätta in en "Köpes"-annons.

Ok hittade själv på Tradera.

1
Bevaka tråden