Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DiskWarrior och Timemachine -> kraschad disk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag körde en diskwarrior "Rebuild" på en 1,5 TB extern disk som jag fyllt med ca 0,9 TB med hjälp av TimeMachine.

Kommer inte längre ihåg ordningen på problemen men i någon ordning blev det fel, har för mig att Spotlight fick för sig att börja indexera någon disk samtidigt och allt sket sig.

Nu står jag där i alla fall med en backupdisk som inte lägger sig på skrivbordet som jag iofs inte trooor jag behöver, men jag hade verkligen velat prova allt innan jag tvingas formatera. Det verkar inte vara något fysiskt fel, men varken Skivverktyg eller DiskWarrior kan fixa disken. Finns det annat program som kan lyckas där dessa går bet?

• Så här säger Skivverktyg:
>Ogiltig posträkning
>Enhetskontrollen misslyckades.

>Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

• DiskWarrior stannar och tuggar på steg 9 i processen Rebuilding directory - den fixar allt t.o.m. verifying directory data... Har låtit den stå lite knappt ett dygn för att se om det händer något efter ett tag men icke.

DiskWarrior verkar inte ha hängt sig heller, men det verkar inte vara någon höjdare att köra Diskwarrior på en TimeMachine-backup, stämmer det..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 10:15

Vilken version av Diskwarrior och vilken version av Mac OS X? Du måste ha 4.1 för att klara av att bygga om Time Machine.

Skriv alltid ned vilka versioner av programmen du har plus Mac OS X från början. Blir lättare och hjälpa till då.

Ursprungligen av acke:

Vilken version av Diskwarrior och vilken version av Mac OS X? Du måste ha 4.1 för att klara av att bygga om Time Machine.

Skriv alltid ned vilka versioner av programmen du har plus Mac OS X från början. Blir lättare och hjälpa till då.

Viktigpetter.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Viktigpetter.

Den typen av kommentarer klarar vi oss utan.

Om du tycker att någon har skrivit ett olämpligt inlägg, så tycker jag att du ska klicka på "Rapportera" i stället för att skriva sådana onödiga kommentarer.

För Acke har ju helt rätt. Det är alltid bättre om man skriver ut versionsnummer och allt annat som kan ha relevans för felsökningen, direkt när man ställer sin fråga, så slipper man en massa motfrågor och kontrollfrågor.

Senast redigerat 2009-09-19 15:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 14:21
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Viktigpetter.

Kan du också få vara när du bidragit med något här på 99.

Ursprungligen av hiphurra:

Jag behövde originalskivan för att uppdatera Diskwarrior 4.0-skivan, därav tystnaden. Har den på jobbet och ska svänga förbi där nån gång senare idag, återkommer som sagt om hur det går. Tack så länge!! // Patrik

Bra, hoppas det löser sig.

Det gick ju alldeles utmärkt att hjälpa till - hämtar hem 4.1 och berättar mer senare! 10.5.8

Jag behövde originalskivan för att uppdatera Diskwarrior 4.0-skivan, därav tystnaden. Har den på jobbet och ska svänga förbi där nån gång senare idag, återkommer som sagt om hur det går. Tack så länge!! // Patrik

Senast redigerat 2009-09-20 13:18

Hm, nu har jag provat med originalskivan 5-6 ggr, men det bli alltid unkown error på slutet när Diskwarrior ska bränna uppdaterad skiva...

Jag tog ner 4.2, men är den kanske bara för Snow Leopard? Fast 4.1 verkar inte finnas längre heller.... blev krångligare än jag trodde detta... har startat om, avslutat alla program osv....

Man ska ha en ren CD för att göra den nya uppdaterade, jag har bara 650 mb-skivor hemma - kan det vara att det behövs större? Otroligt jobbigt att det bara blir unknown error, varför kan den inte berätta för det är för fel bara....

Jag har alltså en original 4.0-skiva.

Senast redigerat 2009-09-20 19:58

Nu har jag testat med: Safeboot, bränna på olika snabba CD, DVD, Skrivit in olika namn, med och utan företagsnamn & serienr (fast det hade inget med saken att göra, det ska vara samma som originalskivan ofcourse) men det slutar varje gång precis när den ska börja bränna ny uppdaterad skiva med nedanstående...

(Har MacBook Pro 17", 10.5.8, DiskWarrior 4.0)

Får maila Alsoft, tyvärr kommer jag inte längre själv... hittar inget i deras ReadMe eller FAQ:s som hjälper.

Senaste nytt, om någon kanske vill veta - det funkade att bränna uppdaterad CD 4.2 på min stationära MacPro på jobbet.

Får se nu då om jag kan lösa sakfrågan och montera TimeMachine-disken hemma sedan.

DiskWarrior 4.2 fixade disken - en del var tydligen för skadat för att reparera, en hel del annat skadades men reparerades etc, så nu vet jag det kan man väl säga... DW 4.0 + hängning eller att avbryta är inte bra - DW 4.1/4.2 = bra för 10.5.8 och däröver.

Har anmält mig till Alsofts (Diskwarrior) nyhetsmail också, inser värdet av det nu....
Tack för hjälpen acke - over and out!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 20:52

Fint att det löste sig.

1
Bevaka tråden