Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film från dvd-skiva

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 19:20

Hej! 7-8 år sedan jag körde Imovie senast. Nu har jag en ny dator och ska redigera ihop en film till ett bröllop nästa vecka, med klipp från möhippa och svensexa. Men Imovie är rätt mycket mer avancerat än det var förr, milt sagt. Jag fattar inte mycket.
Möhippetjejerna har skickat en bränd skiva med sitt material - jag har ingen aning om hur man för över klipp från en bränd skiva till ett Imovieprojekt.
Någon annan?
När man öppnar skivan i Finder heter mapparna VIDEO_RM och VIDEO_TS. Under förstnämnda finns VIDEO_RM.BUP, VIDEO_RM.DAT och VIDEO_RM.IFO.
Under andra finns några fler filer med liknande namn och ändelser.
Kan jag få över utvalda klipp till Imovieprojektet?
Eller, ännu bättre: finns det något program som tillåter mig att spara ned utvalda klipp som MPG eller liknande?
Tacksam för SNART svar!
Hälsningar

Du kan använda Handbrake för att rippa DVDn. Hade ju varit lättare om du hade fått de rena videofilerna istället, på en extern hårddisk eller något.

Röstar också på Handbrake. iMovie är för övrigt ännu enklare nu om man glömmer iden om tidslinje. Nu drar man bara klippen i den ordning man vill ha dem, man sätter in och utpunkter och så är det klart. Markera två klipp för att göra en övergång.

Det finns massa videofilmer på denna adress som visar hur man gör:

Apple - iLife - Find out how to use iLife applications on the Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 02:16

Tack för hjälpen! Testar att hämta hem handbrake!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 02:18

Ps. Möjligtvis återkommer jag med fler panikfrågor under veckan som går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 16:55

Okej, nästa fråga. Stoppade precis in SD-kortet med filmen från svensexan. Inte heller dessa filer går att läsa direkt. Har inte heller lyckats titta med VLC eller Quicktime, men har endast hunnit försöka som allra hastigast.
Hur får jag ned detta till Imoviespelbart format? .MOD och .MOI heter en stor mängd filer.
Tack på förhand!

.MOD är ett format som används av JVC-kameror. En enkel googling gav detta:

Import MOD Files on Mac or convert MOD Files into imovie - Aimersoft

Method1:
Connect the camera and then launch iMovie 7 or above. It will "see" your camera and offer to import the file.
Visit the video demo to know how to use it.

Method2:
iMovie supports limited formats, such as 3GP, AVI, DAT, MOV, MP4 and MPG, if you have other video formats, you can use video converter for mac to convert videos to these formats, then import to iMovie. Follow finish your job.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 20:07

Grymt, tack! Ska testa snarast. Borde förstås ha googlat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 15:26
Ursprungligen av Capeman:

.MOD är ett format som används av JVC-kameror. En enkel googling gav detta:

Förresten var det av en ren slump jag fick in svensexan. Jag tryckte på fel knapp i Imovie, och plötsligt importerade programmet klipp efter klipp tills allt var inlagt.
Knappen jag tryckte på var den med en kamerasymbol, det är väl den som man använder för import?
Dock måste klippen konverteras i själva Imovie - om jag vill göra något med dem, till exempel sänka eller höja hastigheten.
Alltså, det går att lägga in klippen i projektet och titta på dem och spela dem som vanligt och sänka volymen i det specifika klippet, men i övrigt måste jag klicka på konverteraknappen.
Någon som kan förklara? jag fattar inte...
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 21:35

Hjälp!
Första två konverteringarna var inte klickbara och kunde därmed inte importeras till Imovie.
Version tre, andra avi-försöket (MPEG-4, XviD), var dock klickbar och Imovie skriver:
Optimerar video
Bearbetar händelse: Desktop

Men INGET klipp dyker upp någonstans. Gör jag något fel?
Eller: till vad bör jag konvertera filen så att den fungerar?

Tack!

Senast redigerat 2009-09-20 21:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 22:05

Filmen från möhippan är över 40 minuter lång? Är det möjligtvis det som är problemet? Kanske behöver den delas upp i kortare sjok för att Imovie ska kunna hantera filerna?
Ska försöka googla fram ett program som tillåter mig att klippa upp långa avi-filer. Men om någon har ett förslag på ett program är det mycket välkommet.

Ursprungligen av scott:

Filmen från möhippan är över 40 minuter lång? Är det möjligtvis det som är problemet? Kanske behöver den delas upp i kortare sjok för att Imovie ska kunna hantera filerna?

Kan inget om videoredigering egentligen, men nej, jag har väldigt svårt att tänka mig att det beror på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 22:59

Yes! Köpprogrammet (7 euro) iVideoConverter fixade skivan!
Tack för all hjälp. Återkommer säkerligen...

1
Bevaka tråden