Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitaltv och kabelfrågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 13:48

Har lite frågor om digitaltv och Comhem som jag hoppas någon kunnig kan svara på. Kan inte mycket alls om TV och allt däromkring.

1. Har läst någonstans att signalen i vissa fall kommer in i huset och sedan går ut analogt till min lägenhet. Tappar man inte hela grejen med digitalt då?

2. Jag har en antennkabel från väggen och in i lådan. Om nr 1 inte stämmer blir inte signalen sämre när den går genom antennkabeln som jag antar (?) är analog.

3. Sedan antar jag att det inte hjälper att signalen går från boxen till TV:n i en scartkabel. Den vill man väl byta ut mot en box som klarar HDMI. Men är det värt det om början av kedjan är så dålig?

4. Har märkt att min antennkabel (10m) inte klarar av att skicka signalen utan att det blir "pixlar". Alltså är kabeln för lång eller för dålig. Har en "billig" kabel i nuläget. Vart kan man få tag på en bra (10m och vit) antennkabel?

Tacksam för svar.

1. Så är det inte hos mig i alla fall. Signalen är digital hela vägen fram. Däremot finns även ett analogt utbud med ett par kanaler, som antagligen fungerar på det sättet.

2. Kabeln är ju rätt analog. Men signalen i den är digital om vi antar som ovan. En digital signal försämras inte av att gå genom en vanlig kabel.

3. HDMI vore optimalt, så du får en digital kedja hela vägen. Men jag vet inte om man märker någon skillnad i verkligheten.

4. Dyra kablar är inte bättre än billiga. Definitivt inte för digitala signaler. Du kanske behöver en signalförstärkare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 14:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

1. Så är det inte hos mig i alla fall. Signalen är digital hela vägen fram. Däremot finns även ett analogt utbud med ett par kanaler, som antagligen fungerar på det sättet.

2. Kabeln är ju rätt analog. Men signalen i den är digital om vi antar som ovan. En digital signal försämras inte av att gå genom en vanlig kabel.

3. HDMI vore optimalt, så du får en digital kedja hela vägen. Men jag vet inte om man märker någon skillnad i verkligheten.

4. Dyra kablar är inte bättre än billiga. Definitivt inte för digitala signaler. Du kanske behöver en signalförstärkare?

1. OK, då kanske jag hört fel.

2. Aha, visste faktiskt inte att en digital signal kan gå genom en analog kabel. Eller gör jag det och jag inte tänker nu kanske?

3. Kanske först om man tar emot 720p material?

4. Skrev det när jag trodde att signalen var analog. Digital så är det väl mer på eller av, inte försämringar.

Tack för hjälpen.

Vad jag har hört kan du få sådana där block, som ska vara 16x16 pixlar, om signalen är svag. Antingen är den svag redan när den kommer till din lägnhet, eller så är din kabel riktigt dålig. Men ynka 10 meter borde inte kunna försämra märkvärt.

Du kanske kan höra med comhem om de kan kolla signalen? Kostar kanske lite om de inte hittar några fel dock.

Har du förresten möjlighet kan du ju ställa boxen bredvid uttaget med kortaste möjliga kabel och se om det hjälper.

Ursprungligen av acke:

3. Kanske först om man tar emot 720p material?

Japp, då kan det säkert märkas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 14:21

Du menar att det är avståndet och inte kabeln som är problemet?

Är det en sådan här som man ska ha då?
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

In i väggen vid uttaget och så ska det antagligen funka då eller?

Ursprungligen av acke:

Är det en sådan här som man ska ha då?
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

In i väggen vid uttaget och så ska det antagligen funka då eller?

Tror det är en god chansning om inte annat. Frågan är väl om sinalen är svag, eller om den är brusig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 16:19

Jag testar, 149kr är inte hela världen. Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 10:15

Funkade utmärkt! Tack!

Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 19:25

Nu är det bara frågan om att man ska gå HD eller inte...

Ursprungligen av acke:

Nu är det bara frågan om att man ska gå HD eller inte...

Jag funderade på det ett tag, men det finns inte speciellt många kanaler, och det är inte värt priset heller just nu. Jag är inte något HD-freak för den delen heller.

1
Bevaka tråden