Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera mycket data där det finns vissa dubbletter... Hur?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Jag har en j*****a massa bilder liggandes på en massa olika diskar (bilder i raw-format så det blir rätt många gb...)

Igår köpte jag en 1,5 TB disk för att lägga över ALLT där men har lite problem med kopieringen.

Jag har t.ex. en katalog som heter 2009 med massa underkataloger på tre diskar med lite olika bilder på, min tanke var att det skulle vara så enkelt så att man först kopierade den första 2009 katalogen, sen tog man nästa och valde "skriv över" (eftersom att 2009 katalogen redan fanns) så kopierade den över det som fanns på den också, om filen fanns så fick man frågan om den skulle skriva över eller inte osv, men icke sa nicke... Det är bara allt som jag kopierade över SENASTE gången som finns där, allt annat är raderat.

Vad gör jag för fel? Hur gör man för att vara säker på att få med allt (vissa saker finns på flera diskar och då vill jag få frågan om den ska skriva över eller ignorera). Som det är är nu måste jag kolla manuellt så inte katalogerna finns innnan.

Vad gör jag för fel? Massa bra tips tack!

MVH

Johan

Fast om man synkar så innebär ju det att det blir samma på två diskar, jag vill ju kopiera in det som inte finns, funkar det med det programmet med?

Vet inte. Tänkte bara att det kunde vara enklare att gå den vägen. Det borde gå att ställa in så att programmet bara synkar åt ena hållet.

Men det finns ju manuella alternativ också.

Du kan öppna upp båda mapparna (både källan och målet), markera alla dokumenten, och dra dem till mål-mappen. De dokument som inte redan finns kopieras då. Och de dokument som redan finns får du en fråga om att ersätta.

Det var när jag gjorde det sistnämnda jag fick problem... Den frågade aldrig utan tog helt sonika bort allt annat och ersatte med det nya jag kopierade...

Nej, du måste ha dragit och släppt hela mappar. Då ersätter den allt. Du måste öppna upp mappen och markera dokumenten - inte mappar. Du måste alltså ner på filnivå, längst ner i mappstrukturen. Så fort mappar är inblandade så ersätter den hela mappen, utan att ta hänsyn till om där är dubbletter eller ej i den mappen.

Jaaa, då börjar det tråkiga... Det handlar om dokument på typ 10 diskar och så... Det är det som är problemet... Klart man kan göra det manuellt men ville hitta en bättre lösning..

MVH

J

Har du provat något av synk-programmen? Där måste finnas någon inställning som gör att man bara kopierar åt ena hållet, och "samlar ihop" innehåll från flera mappar.

Ny google-sökning som kanske pasaar bättre:
http://www.google.se/search?q=merge+folders+mac

Vilket operativsystem kör du förresten? Kan kanske vara intressant att veta, om vi ska hitta rätt program...

Kör man rsync i terminalen kan man göra precis det du vill, tror de finns grafiska skal till rsync också..

Kanske detta sync program är nått för dig?

Super Flexible File Synchronizer - Features,

jag brukar använda detta i kombination med program som letar upp dubbletter (kommer inte på namnet nu men det finns lite olika)

1
Bevaka tråden