Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro – kan inte öppna luckan

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-09-15 11:22

Var hälsade kloka Mac-användare!

Jag har en Mac Pro (2008) som jag inte får upp luckan på. När jag drar i "spaken" på baksidan för att ta loss sidoluckan händer ingenting.

Det har fungerat fint tidigare, men det verkar som om spaken inte drar bort låsmekanismen. Ett 100% mekaniskt problem alltså.

Är det bara att lämna datorn in och vara utan arbetsdator under en tid eller kan man fixa det själv?

Några kloka ord på vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 23:51
Ursprungligen av wognum:

Några kloka ord på vägen?

Kanske inte så kloka ord, men har du försökt med lite milt våld? Vad händer om du försöker rubba luckan lite medan handtaget är låst för att sedan försöka öppna. Jag skulle ringa Apple och fråga. De borde kunna ge några tips, eller en serviceverkstad. Ibland ger de service utan att man lämnar in grejerna på service, typ.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-09-16 00:00

Jag är lite inne på samma spår som Bengt, ibland tycker jag man måste trycka lite till på spaken. Den går liksom inte hela vägen upp utan att man trycker lite extra. Det känns ganska tydligt när den är hela vägen upp dock... Annars kan du prova att fälla upp och ner den ett par gånger för att se om den kommer upp. Prova också att trycka lite på luckan medan du för upp spaken så kanske hakarna lättare åker tillbaka.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-09-18 09:01

Tack för kloka ord!

Jag skall definitivt göra några försök med extra knuff och tryck.

Om det inte fungerar – någon som känner en Mac-service-guru-kille/tjej i Södermanland som kan göra hembesök med mac-verktyg och rätta knycket?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-09-29 21:32

En liten slutrapport:

Jag hade en servicekille hos mig idag och han trixade och fixade med en massa verktyg, tyvärr förgäves...

Till slut fick han bryta upp luckan med våld – Mac Pron är ruggigt stabilt byggd på min ära!

Dessvärre är det tydligen så att själva luckmekanismen inte finns att beställa som reservdel. Så nu är luckan lös, men sitter på sin plats på grund av att chassit har bra passform.

1
Bevaka tråden