Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in javaversion

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här kanske låter konstigt, men hur ställer man in vilken javamotor ett program skall köra. Jag kör Matlab, och den använder java för sitt interface, men det verkar vara java 1.3.1:

Från Matlab:

Virtual Machine:  Java 1.3.1 with "Apple Computer, Inc." Java HotSpot(TM) Client VM
    (mixed mode)

Men från Terminalfönstret

java -version
java version "1.4.1_01"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.1_01-39)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.1_01-14, mixed mode)

Det vore ju onekligen trevlig att snabba upp interfacet i matlab lite, så det skulle vara mkt intressant om man någonstans kunde ställa in vilken javamotor som skall användas?

är den citerade koden från en inställningsfil till Mathlab?

eftersom 1.4.1 är default om man har den installerad, kanske den körs i alla fall?

/mikael

I release nötterna för java 1.4.1, Java 1.4.1 Release Notes , så finns ett kapitel som heter "Multiple versions of Java".

Där kan du kanske hitta information om hur du kan styra om java versionen för MathLab.

Joakim

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael M
är den citerade koden från en inställningsfil till Mathlab?

eftersom 1.4.1 är default om man har den installerad, kanske den körs i alla fall?

/mikael

Den citerade koden var från en errordump jag fick i matlab, men man kan också köra version -java i matlab.

version -java

ans =

Java 1.3.1 with "Apple Computer, Inc." Java HotSpot(TM) Client VM
    (mixed mode)

Nu vet jag inte hur Mathlab är uppbyggt, men kanske specificeras i en info.plist eller i den centrala jar-filen att 1.3.1 skall användas. Hursomhelst skall man inte ändra i det, för det kan helt enkelt vara så att Mathlab inte funkar under 1.4.1 (en del grejer har blitt brutna, åtminstone i Apples implementering av Java). det säkraste är att invänta en update av Mathlab (eller kolla på deras hemsida efter tips)

  • Medlem
  • London
  • 2003-05-09 14:10

Förlåt mig, men jag stör mig på hur ni stavar Matlab. Det ska inte vara något h i namnet...

Besök gärna deras hemsida, där finns uppgraderingar för de som kör Jaguar tex. MathWorks hemsida

Ursäkta denna petighet...

1
Bevaka tråden